vad kostar det ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ryssen
    • August 2005
    • 12

    vad kostar det ??

    Hej Är i tagen att skaffa hund en rottweiler men nu till frågan undrar om någon som har någon koll på ca vad det kostar förutom hunden så klart jag menar mat , mat skål , leksaker ,koppel . halsband . försäkring och allt så det e fixat innan vovven kommer hem någon som har tips på om det är något spesiellt som man bör köpa
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    #2
    Det varierar väl lite kanske, men jag kan väl ge ett ungefärligt exempel vad det gäller min hund. Det är en Border Collie (bland med beared collie och labrador), han vägde 26kg när jag vägde han sist, för ca ett halvår sedan. Han är väl runt 50cm i mank skulle jag tro,, om inte mer (har aldrig mätt).

    Mat: 500/mån om jag kör royal canin (eller likvärdig). 200-250kr/mån om jag kör pedigree.

    Matskål/Vattenskål: I djurbutik får du nog ge runt hundra kr st skulle jag tro. Knalla till närmsta coopforum så hittar du exakt likadana för under halva pengen. Syftar på rostfria med gummikant/sula.

    Leksaker: Beror på rätt mycket . Från 10 kr till 300? Min hund har väl säkert 20-30 leksaker (mm, bortskämd jycke!) I snitt har de säkert kostat 80-100kr. (Dyraste är en lång leksaksdrake i tyg som kostade runt 300kr på IKEA). Den är f.ö. väldigt poppis.

    Koppel: 100 kr och uppåt, ca 250kr för ett hyffsat!?

    Halsband: 30 kr och uppåt. Nu har hunden ett koppel för ca 80 kr, det jag vill köpa till han härnäst kostar ca 500kr.

    Försäkring: Har inte exakt peil på det (går på autogiro), men jag tror det ligger runt 100kr/mån (Hos Agria).

    Andra saker du bör köpa... hmm..
    Godis bör du väl ha, levergodis är billigt och relativt poppis. Du lär nog behöva en hel del godsaker i början när du ska fostra den.. levergodis är perfekt att ha i fickorna. Grisöra/Grisknorr och så är väl också poppis, tänk dock på att det är mycket fett i det, vilket gör att hunden blir lös i magen.

    En sängplats vore väl kanske inte så fel. En vanlig lite mindre korg kostar inte så mycket på coopforum, min jycke har en stor kvadratisk (smått rektangulär) "korg" i läder. Kostade 800kr att köpa den... och han är inte speciellt intresserad av den.. lägger mest sina leksaker i den. Däremot korgen där han inte ens får plats i längre är jättepoppis. Den ligger han i i flera timmar om dagen.

    Reflexer bör du nog ha så här års. Rekomenderar en sådan man sätter runt halsen, samt(/eller) en sådan man kan sätta på kopplet (som en förlängning typ). Reflexer till benen/fötterna är väl också bra, men dem slänger min hund av direkt när jag sätter dit dem. Annars är väl en sele väldigt bra också, men den tycker jag ser lite för överdriven ut nästan...

    Andra avgifter är väl att registera honom hos jordbruksverket, kostar ett par hundralappar eller så, vill jag minnas. Registreringen gick med automatik när jag chip-märkte hunden.
    Sen tillkommer ju även själva chip-märkningen (eller öronmärkning) om det inte redan är gjort på hunden. Sen har du väl lite rutin-besök hos vetten, samt lite sprutor och så.

    Tror nog det ska vara allt... Jag kommer då inte på något mer just nu iaf. Kanske lite nya mattor och skor och sådant också, allt eftersom de blir nedkissade eller sönderbitna

    Lycka till med hunden annars! Underbara djur!
    http://www.y0da.se

    540L SA

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      #3
      Kan flika in med ett litet tips. Misstänker att hunden är en valp?
      Köp billiga koppel och halsband och så tills vidare, den kommer nog växa ur dem rätt snabbt. Tror jag avverkade 2 halsband innan jag skaffade detta. Nu är detta ca 6 mån gammalt och det är dags att bytas, börjar bli utslitet..
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • ryssen
        • August 2005
        • 12

        #4
        oj vad du skriver tackar o bockar
        ingen som vet någon sida på nätet som skriver om lydnad och träning mm

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          Ursprungligen postat av ryssen
          oj vad du skriver tackar o bockar
          ingen som vet någon sida på nätet som skriver om lydnad och träning mm


          ja du bör läsa massa om rottewiler innan du köper en.. ja har haft en o de e inga lätta hundar i början.. man måste va stenhårda mot dom när dom e små , fast dom e söta o rara, annars får du ett helvete rent ut sagt,

          annars är de världens goaste hundar,
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av y0da
            Reflexer bör du nog ha så här års. Rekomenderar en sådan man sätter runt halsen, samt(/eller) en sådan man kan sätta på kopplet (som en förlängning typ).
            reflexer är bra men som mopedförare så tycker jag att halsband med blinkande lysdioder är helt suveräna och hundar med såna syns på över 50m utan några som helst problem.

            tänk också på att det är bra om du har en buffert på iallafall 3000.
            koppel går sönder hunden blir sjuk och dylikt.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #7
              vovve.net har ett forum med 20-30 000 medlemmar. Där kan du fråga allt om hundar. Det är väldigt många kärringar (av båda könen) som tjafsar där men också många som kan mycket om hundar.

              Min försäkring kostar ca 1700 om året. Allt är svindyrt som har med hundar att göra. Men man behöver inte så jättemycket. Hunden uppskattar mest av allt att man spenderar tid med den och det är gratis.

              Kommentar

              • Linda_A
                • March 2005
                • 1479

                #8
                Jag skulle rekommenadera dig att kolla in rasklubbens hemsida och rottis.se.

                Försäkringen beror var du bort, rasen (rottisen tillhör de dyrare). Plus om din hunds föräldrar inte är hd/ad fria så kommer försäkringen inte att stå för de kostnaderna.

                Sen är det ju rasklubbens medlemsavg, BK, SKK.

                Sen är maten och sånt beror med på vad du väljer.

                Koppel det kan ju med skilja rätt mycket. Men ibörjanbehöver det inte gå på många hundra lappar.

                Om det är en seriös uppfödare så kan h*n svara på alla dessa frågor och lite till.
                Senast redigerad av Linda_A; 26 January 2006, 16:52.
                //Linda

                Kommentar

                • titti
                  • March 2003
                  • 36

                  #9
                  Om detta är din första hund, eller om du inte haft egen hund tidigare bör du nog gå några dressyrkurser också. Annars kan det nog lätt bli hunden som tar över. En grundkurs- steget efter valpkurs- går nog på ca en tusenlapp, beroende på var du bor.

                  Kommentar

                  • y0da
                    • August 2005
                    • 1697

                    #10
                    Ursprungligen postat av Raven
                    reflexer är bra men som mopedförare så tycker jag att halsband med blinkande lysdioder är helt suveräna och hundar med såna syns på över 50m utan några som helst problem.
                    Jag tycker att mopedister bör ha en såndäringa vimpel där bak!
                    Jag var nära att ha ihjäl 3 tonåringar för något år sedan. Jag körde i 50 på 50-väg och de kom bakom en mur och sket i stop-skylten. De dök upp mitt framför bilen, körde säkert i 70-80km/h. En kille och två tjejer, ingen hade hjälm. Tur att man har bra bromsar.. det var ungefär 2-3dm marginal till hans bakjul när jag gled förbi. Ohwell...

                    Gör lysdioder så stor skillnad tycker du? Jag tycker att min hunds reflexer är grymmt bra, de syns på väldigt bra avstånd. Men jag har bara testat med bil, har inte tänkt så mycket på mopedister/cyklister som inte har så starka ljus.
                    Nackdelen är dock att min hund har väldigt lång päls, vet inte hur bra dioderna skulle synas...
                    http://www.y0da.se

                    540L SA

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      Ursprungligen postat av y0da
                      Jag tycker att mopedister bör ha en såndäringa vimpel där bak!
                      du menar såna som förståndiga föräldrar sätter på sina ungars cyklar ?
                      skulle göra mycke

                      Gör lysdioder så stor skillnad tycker du? Jag tycker att min hunds reflexer är grymmt bra, de syns på väldigt bra avstånd. Men jag har bara testat med bil, har inte tänkt så mycket på mopedister/cyklister som inte har så starka ljus.
                      moppen min får bara ha 15w fram pga nån idiotisk regel medans det i europa är starkare.
                      15w räcker inte så j***a långt speciellt inte med tanke på att en del mopeder inte har nåt helljus heller.
                      men är lite olaglig har 21w fram
                      men ja det gör mycket stor skillnad, speciellt om det är blinkande lysdioder.
                      hundar har ju en storlek som gör att man lätt missar dom.
                      och så här vintertid finns de ju inte mycke löv på buskar vilket även gör att blinkande lysdioder lyser igenom rätt bra så man ser dom bakom buskar.

                      Nackdelen är dock att min hund har väldigt lång päls, vet inte hur bra dioderna skulle synas...
                      tror nog dom skulle synas rätt bra ändå, rätt ljustarka lysdioder är det.

                      dom är inte perfekta så kommer man rakt bakifrån syns dom inte.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Solo
                        • December 2003
                        • 142

                        #12
                        Att lysdioder syns bättre än reflexer beror på att reflexerna inte syns förrän ljuset träffar dem, kommer du i en kurva kan det ta ganska lång tid innan ljuset träffar reflexerna, lysdioderna syns ju "av sig själva" så att säga men allra bäst är bägge två samtidigt. Att köpa en reflexväst till hunden och sätta fast några blinkande dioder på är suveränt och fungerar även på långpälsade hundar, har själv en japansk spets.
                        Lycka till med vovven och ta vara på tipset om att gå en kurs med hunden, man lär sig och träffar andra trevliga hundägare på samma gång.
                        Ampullariafarm i 300 & 500 liter.

                        Kommentar

                        • Krasch
                          • December 2005
                          • 100

                          #13
                          Det bästa vore att ha en kombination av lysdiod, reflex plus..materialet som jag självfallet inte kommer ihåg vad det heter.
                          Lysdioden syns på långt håll, men kan förlora verkan när man kommer närmare (syftar nu på en bil). Ljuset från bilen kan "dränka" dioden (vet flera bilförare som nämnt detta)
                          Reflexen däremot syns först när man lyser på den.
                          Den tredje materialet syns tydligen utmärkt i lite disigt väder, i vanligt ljus ser det ut som taskigt färgat tyg ungefär.

                          Min hund (pointer) kostar ungefär:
                          Försäkring: ca 1400 kr/år Folksam
                          Foder: 15 kg 355 kr (1 säck räcker ca 1-1½ månad)
                          Koppel/Halsband: 250-350 kronor
                          Sele: ca 350 kronor
                          Spårlina: ca 150 kronor
                          Reflexer: ~100 kronor
                          Matskålar: 150-200 kronor beroende på material och märke (köp inte plast)
                          Medlemskap i SHU: 210 kronor
                          Leksaker: 10 kronor och uppåt
                          Täcke: minst 350 kronor beroende på märke
                          Hundsäng: själv kör för tillfället med fleecefilt 45 kronor
                          Hundschampoo: 50 kronor & uppåt
                          Hundgodis/ben/kex: 30-50 kronor i månaden
                          Klicker: ca 50 kronor
                          (har säkert glömt en hel del)

                          Kommentar

                          • sacha
                            • May 2005
                            • 1016

                            #14
                            Ja de jobbiga är ju ifall de händer hunden något.. Då kostar de flis asså.
                            Tjopp...

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              inte i närheten av va de kostar om man kör utan försäkring.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...