Hovawart!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • helen_wigh
    • November 2005
    • 83

    Hovawart!?

    Någon som äger en Hovawart som kan berätta lite hur de är i sättet o.s.v. Är väldigt intresserad av dessa fina hundar!!
  • anna7607
    • November 2005
    • 1440

    #2
    ler...

    Jag har träffat världens värsta exemplar =). Min pappas sambos dotter har en hane...han är så vaktig att man inte kan kliva upp ur soffan om andrea går ur rummet, han tom reagerar på henne om hon byter kläder. Hans kullsyskon är likadana, ja e livrädd för honnom... Min vännina sa att dom kan få problem med sköldkötteln och då blir agressiva, men han är otroligt vacker att titta på =) Men han är nog ett extremt undantag skulle jag tro. Han hade för hög testosteronhalt =) Men dom ser ut som värsta björnarna =) Skickar m en länk.



    Där kan du gå in och titta på dom.
    lev livet medans de är värt att levas

    Kommentar

    • helen_wigh
      • November 2005
      • 83

      #3
      Jaha! Det lät inte alltför roligt. Men då kanske man märker hur de är i sättet redan som valpar då om man har tur!

      Kommentar

      • sacha
        • May 2005
        • 1016

        #4
        Ja tycker det är väldigt trevliga hundar.. Men dom kräver en ganska så fast hand..kanske inte den bästa första hunden.. Finns även chanser att få ganska så vassa hundar från den rasen..
        Tjopp...

        Kommentar

        • helen_wigh
          • November 2005
          • 83

          #5
          Ursprungligen postat av sacha
          Ja tycker det är väldigt trevliga hundar.. Men dom kräver en ganska så fast hand..kanske inte den bästa första hunden.. Finns även chanser att få ganska så vassa hundar från den rasen..
          Nej jag har läst att man måste vara konsekvent med dem, om jag nu skaffar en så är de iaf inte den första (som tur är). Växt upp med de snälla golden retriver, men har själv ägt en Dobermann med mitt ex, tills vi separerade.

          Kommentar

          • sacha
            • May 2005
            • 1016

            #6
            Aaa oki..fick intrycket att de kanske va första hunden

            Ja men som sagt..trevligt intryck å en hund som gillar att jobba..med en del vakt i sej också..de är de intrycket jag fått av denna ras..
            Tjopp...

            Kommentar

            • AnnikaW
              • August 2003
              • 343

              #7
              Jag måste bara säga att den enda jag träffat inte var någon trevlig hund.
              Jag vill verkligen inte säga att alla är såhär, denna hund var nog inte helt frisk.
              Jag, som faktiskt anser mig ha ganska god koll på hundsignaler, fick mig min värsta hundskrämselattack av en hovawart.
              Jag pratar med ägaren (som inte varnar mig) och kollar hunden som står tillsynes avslappnad i slakt koppel. Medan vi pratar ( om hunden) sträcker jag ut handen och låter hunden nosa. Den ser helt lugn och välvilligt inställd ut. Jag klappar den på halsen och böjer mig då lite framåt. Helt utan förvarning, som jag kunde se iallafall, hoppar den då upp och smäller ihop käkarna med ett vrål framför min näsa. Hua, vad rädd jag blev! Det var just det att den inte förvarnade som var så otäckt.
              Denna hund blev efter ett antal incidenter sedan avlivad. Den bet tydligen några gäster i huset.
              Men som sagt det var bara en hund som jag träffat, alla hovawartar är naturligtvis inte såna.

              Kommentar

              • sacha
                • May 2005
                • 1016

                #8
                Antaligen berodde de på husse/matte å inte hunden .... Väldigt sällan de e något hjärnfel på en hund asså...
                Tjopp...

                Kommentar

                • Rambo
                  • February 2004
                  • 672

                  #9
                  När jag gick i grundskolan hadde en klasskompis familj en hovawart som inte gick att ha med främande mäniskor. Det första de fick göra när man kom och hälsade på var att plocka undan hunden. När den fick syn på en så ryckte den i kopplet, morrade och gläffste trotts att husse sa till den att låta bli.
                  Tror jag hälsade på den endast nån enstaka gång och då var det kompisens farsa som tryckte ner den i sittande ställning och höll den i halsbandet.
                  Jag vill inte heller säga att alla hovawart är sådana men bilden här på forumet verkar ju vara ganska lik min bild. Eller så är det så att det är mest vi med dåliga erfarenheter som kommer ihåg den och skriver om den.
                  Finns det inte nån rasring eller liknande för hovawart? Där borde du kunna få en uppfattning om hur de som älskar hovawart ser på sina hundar.
                  575l Åleds
                  80l JAD
                  Tiffany - perser/norskskogskatt
                  Lizton - renrasig Bengal

                  Kommentar

                  • sacha
                    • May 2005
                    • 1016

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rambo
                    När jag gick i grundskolan hadde en klasskompis familj en hovawart som inte gick att ha med främande mäniskor. Det första de fick göra när man kom och hälsade på var att plocka undan hunden. När den fick syn på en så ryckte den i kopplet, morrade och gläffste trotts att husse sa till den att låta bli.
                    Tror jag hälsade på den endast nån enstaka gång och då var det kompisens farsa som tryckte ner den i sittande ställning och höll den i halsbandet.
                    Jag vill inte heller säga att alla hovawart är sådana men bilden här på forumet verkar ju vara ganska lik min bild. Eller så är det så att det är mest vi med dåliga erfarenheter som kommer ihåg den och skriver om den.
                    Finns det inte nån rasring eller liknande för hovawart? Där borde du kunna få en uppfattning om hur de som älskar hovawart ser på sina hundar.
                    Ett ypperligt exempel på att de e fel på husse.. Du skriver att hunden ryckte i kopplet å morrade.. Å fortsatte trots att husse sa till den att låta bli. Uppenbarligen så har ju husse inte en ordentlig ledarroll mot sin hund, + att han inte sejer till hunden ordentligt...

                    Sejer man till på skarpen (fysiskt) å talar om att det är ett oacceptabelt beteende så slutar hunden.. IFALL den då inte är rädd el har väldigt dåliga nerver typ. Men även det som sagt är ju inte direkt vanligt...
                    Tjopp...

                    Kommentar

                    • Pang
                      • January 2006
                      • 4

                      #11
                      Ursprungligen postat av helen_wigh
                      Nej jag har läst att man måste vara konsekvent med dem, om jag nu skaffar en så är de iaf inte den första (som tur är). Växt upp med de snälla golden retriver, men har själv ägt en Dobermann med mitt ex, tills vi separerade.
                      Hovawarten är en trevlig hund, som med alla hundar ska man vara konsekvent. Rasen är pigg på att jobba och vill tränas och aktiveras. Rätt skött och aktiverad är det en jätttefin och trevlig ras.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...