Aktiva hundägare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    Aktiva hundägare?

    Är det några här inne kanske?
    Vad gör ni isf med er-/a hund-/ar?
    Jag är hundägare sedan 100 år tillbaka, alltid aktiv på något sätt.
    Idagsläget är jag utan hund eftersom min rottis gick bort i februari. Men snart kommer en ny vovve in i familjen. En dobermann hane 2 år.

    Så...berätta lite om er och era hundaktivteter.
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    #2
    Speciellt aktiv kan jag inte säga att varken jag eller hunden är. Han har aldrig varit särskilt intresserad av bollar, pinnar eller andra leksaker. Han fattar snabbt och kan fortfarande lära sig nya saker trots sina nio år, men dressyr är inte heller hans grej - märkligt nog lär han sig bäst nya grejer utan godis/belöning. Han gillar hopp och hinder visserligen, men tröttnar snabbt.

    Han har alltid varit en hippie-vovve, som går med nosen i marken och älskar att springa fort, gärna med nån vovve-kompis.

    Vi tränar lite ibland för att hålla saker i minnet och ha koll på att de funkar, men annars är vi sällsynt slöa vad det gäller den sortens aktivitet. Har han väl lärt sig något glömmer han sällan/aldrig. Han gillar att lära sig nya saker, men blir oerhört upprörd när han inte fattar. Då skiter han i allt och går och lägger sig och tjurar. Han gillar bäst saker som han har konkret användning för när vi är ute och går. "Gå runt" är ju perfekt när han snurrat in sig i stolpen till exempel... "Andra hållet" fattar han numera också. Sådana praktiska kommandon lär han sig efter ett fåtal gånger, men "rulla runt" har han fortfarande inte fattat vitsen med.

    Favoritleksaken annars är laserpekaren med den lilla röda pricken som inte går att fånga.

    Vad har du själv gjort för aktiviteter med dina vovvar?
    ____________________________________
    Pax vobiscum!

    Kommentar

    • Linda_A
      • March 2005
      • 1479

      #3
      Ursprungligen postat av qenzo
      Är det några här inne kanske?
      Vad gör ni isf med er-/a hund-/ar?
      Jag är hundägare sedan 100 år tillbaka, alltid aktiv på något sätt.
      Idagsläget är jag utan hund eftersom min rottis gick bort i februari. Men snart kommer en ny vovve in i familjen. En dobermann hane 2 år.

      Så...berätta lite om er och era hundaktivteter.

      Min tös är bara 6 månader just nu. Men har tänkt att vi ska dra lite däck och liknade sen. Har inga planer direkt för att tävla m.m. Känner att det inte är något för mig/oss i alla fall. Sen är det ju självklart att vi kommer att arbeta hemma mycket i alla fall. Låta henne arbeta i "sandgropar", springpole, ja och använda mycket av naturen här omkring och cyckling och simmning. Självklart så blir det ju efter hur hennes HD och AD status. Sen är det ju vardagslydnad som gäller.

      Men just är det inte så mycket som vi gör.

      Och hon är en amstaff/labbe.
      //Linda

      Kommentar

      • Patrik_växjö
        • July 2002
        • 2046

        #4
        Det vi gör "aktivt" med vår lilla hund förutom den dagliga (minst) 1 timmes promenaden är väl att hon får söka efter pinnar i skogen. Och med sin envishet, list och vilja har hon hittills aldrig kommit tillbaka utan pinne. Annars är det ju alltid kul att lära nya trix. Än så länge kan hon på kommando; sitt, ligg, rulla runt, kryp, stå (på bakbena), stanna, hopp åså förstås GODIS

        Dessutom fattar hon vad som menas om jag säger "gå runt" då vi kommer på var sin sida om en stolpe etc när hon har koppel.

        Det är väl de vi gör med vårt lilla sällskap.
        Bifogade filer
        / Patrik /

        Kommentar

        • Maethor
          • December 2004
          • 675

          #5
          Min golden är 1 år gammal nu och jag har lagt ner mycket träning på henne. Konster hon kan är: sitt, ligg, rulla runt, "pang!", vinka, räkna, skall och just nu tränar vi att "le".
          Annars så tränar vi lydnad och kommer att tävla för första gången i Maj, även viltspår kör vi ibland, apportering, uppletande, sök, bruksspår mm
          Hennes pappa är mycket aktiv och hon är väldigt lik honom så därför kräver hon ganska mycket stimulans. Vi är ju även ut på vanliga promenader och cyklar, men jag tycker att den mantala biten är viktigare att träna.
          Vi kommer även att börja med agility när hon blir röntgad i Juni om hon går igenom ua.

          Ni kan gärna gå in på min hemsida och läsa mer om min älskling
          Painless, quick delivery of your domain name. Fast and professional service.
          Senast redigerad av Maethor; 03 May 2005, 14:53.
          112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
          105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
          54L: ca 15 kamphanar
          90L: 3kamphanar
          90L: 3kamphanar
          90L (marin): 3kamphanar
          6x2L: Kamphanar

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

          Kommentar

          • qenzo
            • February 2005
            • 1747

            #6
            Va kul att se att det finns fler med hundar iaf...

            Jag har varit aktiv med lydnad så länge jag kan minnas. Är född och uppvixen "i kennel", dvs kennelverksamhet på mkt nära håll. Dock av "sällskapsraser" - ett ord jag hatar!
            Utställning är ett stort intresse, men hundarna ska även klara att arbeta.
            Mondioring, www.nordic-mondioring.com är den gren jag fastnat för rejält förutom lydnaden.
            Tyvärr har jag inte ngn hund att träna/tävla med i dagsläget....och inte tiden heller just nu, då barnen är lite små.

            Sök är också något jag kommer att prova på, verkar vara en mkt skojjig gren. OM nu dobbisen går med på mina planer

            Ja det var lite om mig...mer finns att läsa om på min hemsida.
            www.geocities.com/addemansqenzo
            Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

            Kommentar

            • Linda_A
              • March 2005
              • 1479

              #7
              Hej igen! Nu kom jag på att jag har sett dig innan.. visste väl att jag har sett det namnet innan.. Du är ju med på aoh.
              //Linda

              Kommentar

              • qenzo
                • February 2005
                • 1747

                #8
                Ursprungligen postat av Linda_A
                Hej igen! Nu kom jag på att jag har sett dig innan.. visste väl att jag har sett det namnet innan.. Du är ju med på aoh.
                Yes box, men går under namnet HJ där
                Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                Kommentar

                • Linda_A
                  • March 2005
                  • 1479

                  #9
                  Ursprungligen postat av qenzo
                  Ursprungligen postat av Linda_A
                  Hej igen! Nu kom jag på att jag har sett dig innan.. visste väl att jag har sett det namnet innan.. Du är ju med på aoh.
                  Yes box, men går under namnet HJ där
                  Exakt.. =)
                  //Linda

                  Kommentar

                  • Bettan-92
                    • April 2005
                    • 22

                    #10
                    hej!

                    jag har en dobermann/rottwaieler tik som behöver mycket motion vi brukar gå till ett "berg" och springa med henne hon brykar jaga efter bollar och pinnar m.m Hon gillar också dragkamp med ett snöre och så gillar hon att "hänga" i ett rep vi har knytit fats på en gren....
                    vi brukar också gå runt slingan en gång om dan och en lite kortare sträcka 2-3 gånger om dan...

                    Kommentar

                    • qenzo
                      • February 2005
                      • 1747

                      #11
                      Bettan: verkar vara en livfull liten dam
                      En tanke bara som man bör tänka på med pinn och boll kastning, är att det är väldigt stressande.
                      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                      Kommentar

                      • mckvinnan
                        • December 2004
                        • 760

                        #12
                        Min lilla skit älskar att klättra och hoppa upp på saker och ting. Det brukar han få göra på våra promenader och om man trodde att små hundar inte klarar det, eller att de är fega, så har man så fel man bara kan ha! Övar även på tillits-övningar, det matte säger att man ska göra klarar man. Det kan vara att hoppa från en sten till en annan med 1-2 meters avstånd eller hoppa upp på en sten som är över 1 m hög runtom - hjälper honom om han inte klarar det, det viktigaste är att han alltid lyckas med det som jag säger till honom att göra. Sen så får han hoppa till mig ifrån olika stenar, omkullvälta träd, berg, bänkar, klätterställningar etc. Vi började i liten skala, nu kan han stå på nåt som är 2 m högt och hoppa ned till mig som står 1-2 m bort! Ser ut som en flygekorre när han satsar. Pekar ofta på stenbumlingar där de är som högst och säger åt honom att ta sig upp och så får han själv leta upp den smartaste vägen. Första gångerna satsade han rakt på bara och ramlade ned innan han började tänka-idag går det med automatik. Sen vanlig lydnad, agility och små tricks som rulla runt och gå slalom gör vi oxå såklart.
                        Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...