Allergivänlig hund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Margit
    • November 2003
    • 94

    Allergivänlig hund?

    Jag har hört att bearder collie ska ha påls som påminner om människans hår?
    Vi hade minigris & det funka ihop med vårt allergiska barn.För grisars hår är som människans.
    Tänkte om det finns nån ras som man kan ha. Jag är sådan hundälskare & vill ha hund.
    Marie
  • Shagrat
    • September 2004
    • 335

    #2
    Har själv tax och hade när jag var yngre tyckte två hundalergiska kompisar som tyckte att de var helt ok. Fast det e ju alltid en osäkerhet med alergier.
    Ja, jag vet att jag inte kan stava....
    Min zoon

    Kommentar

    • Nina Falkestav
      • November 2002
      • 359

      #3
      bearded collie har jag inte hört något om. Däremot så sägs ju pudlar vara "bra" allergihundar, i alla fall för vissa, då de inte fäller så mycket hår, detta gäller äve sof coated wheaten terrier. Annars är det väl kinesisk eller mexikansk nakenhund som gäller. Skulle dock tro att alla dessa raser förutsätter att det är pälsen och inte de hudflagor som hundarna efterlämnar , som är problemet.
      Hoppas ni hittar en liten vovvs!
      Nina

      Kommentar

      • maanda
        • September 2004
        • 423

        #4
        Bearder collie? Du menar troligen Bearded collie eller Border collie. Ingen av dem raserna är "allergivänliga".

        De hundraser (som är relativt vanliga i Sverige) som är s k allergivänliga, är Bichon Frisé och pudel.
        Dock kan man aldrig garantera att en allergiker kan ha de raserna. Oftast är det protein i pälsen/hårsäckarna som allergikern inte tål. Detta protein saknar Bichon Frisé, därför kan de flesta allergiker ha den rasen. Även många allergiker klarar av pudel finfint. Men alla hundar är olika, precis som alla människor som är olika, och är olika känsliga mot diverse saker.
        Jag tycker det bästa vore att ha en hund av någon av dessa raserna som prov, testa att vara hundvakt en vecka. Gör så ett antal gånger. Om barnen inte märker något så är det ju jättebra! Det värsta som finns är att vara tvungen att göra sig av med sin hund efter ett halvår, p g a allergi. Jag har själv blivit av med en hund så, för min bror blev allergisk när vi var små mot våran golden retriever.
        Nu har vi pudel och han har aldrig känt något.
        En bra sida hos pudel är att de fäller absolut inget hår. Bichon Frisé fäller nog heller inte så mycket.
        Dock måste man räkna med att lägga ner ett par timmar i veckan på deras päls, eftersom den är ganska lång och behöver kammas och borstas m.m. Pudlar måste man även bada ca var 14 dag.
        En bra sida om pudlar är: http://www.toypudel.com/pudelhorna.htm
        Här kan du läsa speciellt angående allergi medmera om du trycker på knappen [Pudel och allergi].
        Jag själv har pudel nu och pudlar är enligt mig alldeles underbara! Världens smartaste hund efter collien! Otroligt lättlärda med mera! Dessutom kan man ju välja storlek och färg, allt från 2 kilos till 25 kilos! Jag själv har en svart trollunge på 1,8 kg!

        Lycka till!

        Kommentar

        • Fawkes
          • February 2004
          • 246

          #5
          hej,

          Min familj driver samojed-kennel, en ras som även vissa alergiker tål. Vi hade en golden innan men det gick inte, så kom vi i kontakt med en uppfödare som lät oss pröva med en av hennes samojeder & det gick jättebra! Så nu har vi egen kennel! Dock har jag träffat en pojke som vart jätte kännslig mot "allt" & han reagerade även på hundarna. Men som Maanda skriver är det bästa om du kunde få prova med någon annans hund hemma hos er, att hälsa på på en kennel är inte alltid så bra de kan ju även ha andra djur eller så kanske det tar ett tag tills reaktionen blir märkbar.

          Kennel:


          Lycka till
          /Anna Karlsson, Braås
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

          Kommentar

          • Ted H
            • December 2004
            • 1

            #6
            Jag har en dotter som är allergisk mot pälsdjur, hon har oxå astma och svår födoämnes-allergi, vi har en Kinesisk nakenhund sedan ett par år tillbaka, och den reagerar hon inte alls mot! Det är många allergiker som tål dessa, men INTE ALLA!!!
            mvh Ted

            Kommentar

            • M.W
              • November 2002
              • 393

              #7
              Jag är pälsdjursallergiker och har även astma. Vi har Faraohundar och dom tål jag. Även min svärmor har astma, hon har Faraohundar och en Whippet. Annars så håller jag med om Fawkes tips, att prova hundrasen man är intresserad av en tid för att se vad som händer.

              Vår Kennel: www.ezhar.com
              If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

              Min blog
              PlantSwap

              Kommentar

              • strider
                • April 2002
                • 176

                #8
                Hur är det med kinesiska naken hundar? Sen finns det ju nån annan krullig hund som jag ej minns namnet på ganska ovanlig tror jag, det är ingen liten hund.

                Sen är det ju individuellt om man ser en smart hund som en som gör allt för att göra husse/matte nöjd, eller en som är självständig.
                Själv gillar jag inte pudlar, gillar mer jakt hundar som ex stövare etc.
                De har mer liv i ögonen, och blir mer som en kompis än en betjänt som sitter och glor på en, och vill att man alltid skall ge den en uppgift.
                Gammal tråd såg jag.
                /Sven Hund

                Kommentar

                • knasmaggan
                  • August 2004
                  • 33

                  #9
                  allergivänlig hund

                  Hej.

                  Jag känner väldigt många allergiker som har Leonberger. Vet inte varför det funkar så bra men det gör det. Min syster är överallergisk mot hundar mm. men hemma hos mig känner hon inget och då har jag två vuxna Leonbergerhanar.
                  För att vara riktigt säker så tycker jag att du skulle åka och träffa lite olika raser för det kan ju vara individuellt vad just du tål och inte. Jag skulle kunna vara dig behjälplig då det gäller Leonberger....
                  Lycka till..mvh/ Maria

                  Kommentar

                  • mckvinnan
                    • December 2004
                    • 760

                    #10
                    Den krulliga stora hunden som syftades på ovan är antagligen Curly Coated Retriver, den största av retriverraserna. Dessa är ju bra om man har små barn med tanke på att de kan gå rätt hårt åt små hundar (utan att mena nåt elakt såklart). Själv har jag en Yorkshireterrier pga att min dåvarande sambo är allergiker, de är väldigt bra allergihundar. Sen tror jag att de olika ungerska (tror jag de är) raserna med annorlunda päls brukar funka med allergiker: pumi, puli och pudi. Säkraste stället att få bra tips om detta är att kontakta SKK (svenska kennelklubben: www.skk.se) och sen via dem få nummer till olika intresseföreningar för respektive ras.
                    Lycka till!
                    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                    Kommentar

                    • Inga-Karin
                      • February 2005
                      • 6

                      #11
                      Hej

                      Det som fungerar för en_ pälsdjursallergiker, behöver inte alls fungera för en annan.
                      För att göra det än svårare, så är det också individuella skillnader inom en och samma ras, hane och tik osv. Pälsens längd har mao ingen som helst betydelse, eftersom det är allt det som djuret utsöndrar som utlöser reaktionen.

                      För mig fungerar basenji och whippet ;-) men ffa. sköldpaddorna och fiskarna

                      MVH I-K

                      Kommentar

                      • Maud Susanne
                        • April 2005
                        • 1

                        #12
                        Tibetansk Spaniel

                        Min fundering är om tibetansk spaniel är allergivänlig? Är det något som känner till detta?

                        Kommentar

                        • Linda_A
                          • March 2005
                          • 1479

                          #13
                          Jag personligen tror inte att man kan säga att EN hundras är allgerivänlig. Just pga det skiljer sig ifrån människa ifrån människa.

                          Först och främst så beror det väl lite på vad som man är allgerisk mot, mjällen eller saliven .

                          Jag tycker att om man vet med sig att man är allergisk eller har någon i famlijen som är det. Att man ska åka runt och träffa/ev ha en hund av den rasen som man är intressrad av hos sig. Så att man vet om det funkar eller inte. helt enkelt testa sig fram.
                          //Linda

                          Kommentar

                          • oresare
                            • December 2003
                            • 273

                            #14
                            En annan krullig "allergihund" är lagotto som jag hört flera allergiker som klarat. Men naturligtvis så måste man prova sig fram. Jag är lite känslig mot ett sorts kvalster som trivs i långhåriga hundar så jag vill bara kela med korthåriga. För mig så funkar det utmärkt med vår bullterrier.

                            /olivia

                            Kommentar

                            • qenzo
                              • February 2005
                              • 1747

                              #15
                              De flesta trim-/klipp-raser är lämpliga som allergihundar.

                              jag är själv allergisk och tål inte riktigt släthåriga hundar då de har mkt fett i pälsen.

                              Prova dig fram
                              Lycka till
                              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...