Min chihuahua känd som den aggresive hunden !

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FinaFisken
    • March 2004
    • 184

Min chihuahua känd som den aggresive hunden !

Jag har en chihuahua hane på 5 år. han är rätt stor för att vara chihuahua , väger nästan 3 kilo. han är renrasig chihuahua och har stamtavla. många i hans släkt är champions . han kommer från Höör ( tror det ligger i skåne ? ) . vi köpte honom när han var 4 år , altså för ett år sedan .. han hade varit hos 2 eller 3 familjer före oss. vi for och tittade på honom och gick ut med honom . det tog nästan 1 timme att få på honom kopplet ( han var så rädd). dom som ägde honom före oss sa " han är ettrig som alla småhundar" . dom hade en massa barn varav 2 småbarn . ( 3-4 år gamla). som hela tiden drog och slet i honom. dom gjorde det när vi var där och hunden riktigt tjöt. dom hade också en 10 . årig pojke som vi fick veta av en kompis till ägaren att pojken hade sparkat och slagit hunden svårt. i alla fall så bestämde vi oss för att ta honom . vi ringde ägaren och frågade om vi kunde få prova att ha honom i en vecka eller så , men vi fick svaret " inte kan man prova ha honom i en vecka och sen lämna tillbaka honom" , men vi tyckte så synd om honom så vi sa : kom hit med honom så köper vi honom då. dom kom hit med honom , och just när ägaren hade gått så bet han min mamma i handen. han bet mig flera gånger och vi ångrade oss att vi köpte honom. nu efter 1 år har han förändrats jättemycket . han biter ingen numera. men om det kommer folk fram och bara klappar honom , även fast vi säger till så hugger han . han har huggit flera av mina kompisar. alla mina kompisar säger : Din hund bits ju! och ja.. vad ska man säga? dom fattar inte när man säger att han har blivit misshandlad och slagen och det är klart att han är rädd!
    =)
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

hej!
    vilken j*vla familj hunden bodde hos innan. såna puckon borde inte få ha djur!! vilken tur att hunden hade sån tur att komma till en bra familj som er

det är ju bra att du förklarar för dina kompisar att hunden blivit misshandlad så att de inte tror att hunden bara är "så där"

lycka till
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

Kommentar

• Azur
      • March 2003
      • 12946

Fast det är *ditt* ansvar att se till att hunden inte biter folk.
      Om du inte kan garantera att hunden inte bits får du hålla den borta från folk, eller skaffa munkorg.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• join4t
        • October 2003
        • 854

På sätt och vis Azur men det ingår i allmänt folkvett (bland dem som har något) att alltid ta det lugnt när man närmar sig en hund/häst mm och låta dem komma fram själva och lukta på handen. Denna regel kan man dock bortse ifrån när det gäller små barn.

Dessutom kräver vi underliga saker av djur ibland som vi aldrig skulle kräva av en människa. Jag skulle nog gärna bitas om främmande personer kom fram och började ta på mig som om det vore en självklarhet
        "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

Kommentar

• Azur
          • March 2003
          • 12946

Det är mycket man kan tycka att folk borde begripa, men ansvaret för att hunden inte biter nån ligger ändå på ägaren. Kan man inte garantera att hunden inte bits måste man se till att den inte får tillfälle; biter den någon är det ägaren som kan bli åtalad, få böta, och ålagd att kastrera eller avliva hunden.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• strider
            • April 2002
            • 176

Detta är väl ännu ett skämt, ganska roligt i sånna fall?
            Annars så tycker jag verkligen att du skall avliva hunden.
            Sådana hundar är inget att ha, du kan aldrig lita på den som på en normal hund, och ni kan knappast ha koll på den hela tiden heller, och när ni kollar bort så äter den upp ögat på ett barn som hämnd för att dess förra ägare igentligen var en AGARE.
            /Sven Hund

Kommentar

• strider
              • April 2002
              • 176

Det är självklart ett skämt, läste det igen och insåg det.
              Men dock ett intressant ämne, jag tror ärligt att en person som slår sin hund är bättre husse än den som har en hund som bits och inte gör något åt den.
              /Sven Hund

Kommentar

• join4t
                • October 2003
                • 854

Jag har hört konstigare saker som varit sanna även om detta kanske inte är en av dem. Om vi förutsätter att det är sant:

Jag tycker definitivt att avlivning vore en konstig sak om hunden visat att den kan bättra sig, det skulle kanske vara smartare då att försöka "träna" den så den litar på folk. Det fins proffs på området. Skulle nog kolla upp den möjligheten om jag hade tagit mig an en sådan en hund (skulle nog inte ta den från första början av rädsla att misslyckas).
                Eller varför inte skaffa en hundgård där den får härja när det inte bara är familjen hemma.

Kommentar

• lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

eh jag ser inte riktigt det roliga i denna tråd. killen/tjejen skriver ju att hunden genomgått en stor förändring!
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

Kommentar

• Azur
                    • March 2003
                    • 12946

Vår familj tog en gång hand om en tvåårig Pointer (ser ut som en större dalmatiner) som hade vanskötts hos uppfödaren - jag vet inte om den hade fått stryk, men den hade t.ex. aldrig varit inne i ett hus tidigare, var inte rumsren, var folkrädd, rädd för möbler(!), rädd för andra hundar etc etc.
                    Vi hade hunden i 12 år, och visst blev den mycket bättre, men den blev aldrig bra.
                    Jag tror ärligt talat att avlivning hade varit skonsammast för den hunden, och att avlivning kan vara ett bra alternativ när det rör sig om vuxna hundar som vanvårdats svårt från det de var valp.

Kommentar

• join4t
                      • October 2003
                      • 854

Jodå, avlivning är ofta ett enkelt sätt at lösa husdjursproblem på...

Jag kan hålla med om att det finns fall där djuret kan tänkas lida mycket mer än att njuta av livet och i dessa fall kanske avlivning kan vara att tänka på. Men:

Vad jag är mest förbannad på vad gäller husdjur idag och då främst hundar är aveln. Man avlar fram de perfekta löparna, livräddarna, kyltåliga, utställningsexemplaren osv. Tänk om någon istället kunde avla efter lynnet och psykisk lämplighet istället!

En hund ska väga runt 30 kg (normalvikt) avvikande hundar är ofantligt mycket mer utsatta för kroppsliga defekter, medfödda men framför allt senare tillkomna. Hörde en expert på området som sa att de allra flesta hundar som bits gör det pga fysisk smärta vilket gjorde att de blev rädda för att folk skulle ta på dem och göra illa dem och att detta gör att de hugger. Ruggont eller ont o leder hos större/för tunga hundar är vanligt. Tänk om folk ibland kunde undersöka vad som är fel isf att avliva ogenomtänkt.

Pryade hos veterinär i högstadiet för jag hade alltid velat bli en själv men redan andra dagen blev jag avskräckt då ett ungt par kom in med en liten katt som såg mycket ung ut. De skulle avliva den då de upptäckte att sonen visst var allergisk... Efter den förklaringen satte de sig bara i bilen och åkte hem utan att se det minsta berörda ut eller ens ha klappat katten adjö. Där stod vi och tittade på en halvt panikslagen ungkatt som skulle dö bara för att ägarna inte iddes ge den ett nytt hem. Det var otäckt att se på och jag hade hellre sett att ägarna fått en fet giftspruta i hjärtat än att katten fått det!

Oj, jag brukar inte skriva så här långt Grattis till dig som orkat läsa allt =)

Kommentar

• haffge
                        • December 2004
                        • 13

Det är alltid lika tragiskt att höra historier om felhanterade djur, oseriösa handlare etc. men oftast bedrar snålheten visheten. Om folk i hundköpartankar kunde låta bli att handla de billigaste hundarna de kunde hitta slapp vi snart de oseriösa i branschen. Det finns orsaker till att en seriös uppfödare tar mer betalt för sina valpar än de oseriösa. Det kostar att mentaltesta, tävla och sköta om sina avelsdjur, sdamt naturligtvis att rata de olämpliga. Att se att en hund är olämplig som avelshund tar ofta de två-tre första åren. Då har uppfödaren investerat uppemot 10 000:- i bara foder, försäkring och diverse prov (mentala såväl som exteriöra) PER ÅR! (Räknat på 30kg hund)

Så boten mot dåliga hundar är att köpa kvalitet och ta bort kundunderlaget för "hundhandlare".

"Att köpa billigt är att köpa dyrt"
                        Börjar med fisksoppa och sen är det ett elände att städa upp...

Kommentar

• FinaFisken
                          • March 2004
                          • 184

Detta är inget skämt ! jag är seriös ! jag säger till folk som vill klappa honom tat han kan bitas men dom går på han i alla fall.
                          =)

Kommentar

• join4t
                            • October 2003
                            • 854

Klokt sagt haffge, det är en mycket viktig länk i kedjan.

Kommentar

• strider
                              • April 2002
                              • 176

Tror fortfarande detta är ett skämt.
                              Men det är oxå en stooor nackdel med sånna som har kvar sånna hundar, är att efter 5år och hunden inte bits, men e allmänt skumm vet de inte om den bara är lite sjuk, eller har dåliga gener, och sen tar de valpar efter den. Och valparna blir skit, och rasen förstörs på lång sikt, även om jag anser att det redan är gjort.
                              Detta händer ofta, speciellt med hundar som varit i många familjer och har blivit misshandlade, de hundarna är ofta av sämmre kvalitet än de som ej blivit det, ofta är defekter anledningen till flyttar, och misshandel.
                              /Sven Hund

Kommentar

Arbetssätt...