Jag undrar om någon har en Springer till cykeln? Vi funderar på att skaffa en eftersom våran hund ska börja vara med när vi cyklar, men han drar väldigt mycket. Jag har hört att den ska vara ganska bra men jag skulle vilja veta lite mer om den innanvi bestämmer om vi ska köpa den eller ej.
Springer till cykel
Kollaps
X
-
helt klart ett suveränt hjälpmedel när man ska cykla med sin hund!
när jag låg som hundförare i flyget så hade vi "springer" på cyklarna när vi motionerade vakthundarna.
Kan tala om att den motioneringen inte hade varit rolig utan.
så köp du en springer och ut och njut av cykelturen!
mvh Linus -
Ja, springer kan vara ett riktigt bra hjälpmedel. Jag använder själv en springer när jag konditionstränar mina hundar. Men var uppmärksam på att din hund ska springa rakt/parallellt bredvid cykeln så att den inte börjar att luta sig och dra snett utåt/framåt, vilket är onaturligt för hunden och i förlängningen kan leda till onödiga förslitningsskador på lederna. Ha ett koppel på hunden så att du snabbt kan korrigera och lära den att springa bredvid cykeln och inte snedbelasta.
Lycka till med träningen!FerronaKommentar
-
Springer är kanon..
Tänk bara på att värma upp hunden innan ni sätter igång, 10-15 min lugn promenad brukar räcka, då hinner hunden både pinka och skita oxå. Sedan skall hunden trava bredvid cyckeln, inte springa i full fart, som många verkar tro. Efter cyckelturen så skall man ta en liten lugn promenad, för att varva ned.
tepKommentar
Kommentar