Min hund attackerad - hur skulle du göra?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carro
    • October 2002
    • 255

Min hund attackerad - hur skulle du göra?

Vad gör man när man maktlös ser på när ens ena hund blir attackerad av en mycket större? Jag försökte skrika åt den andra och ge emellan utan annat resultat att jag nästan blev omkullputtad.

Detta har hänt vi två tillfällen nu att vår minsta hund som är en blandras mellan labrador och jämthund blivit attackerad av en annan hund, båda hundarna har varit rejält mycket större än han.

Vår lillkille tycker inte alls om större hundar numera utan försvarar sig med näbbar och klor när större hundar kommer för nära och inte uppfattar hans signaler på att "kom inte hit". Vad i hela friden gör man? Som väl var slutade även denna gång lyckligt, inte en skråma på honom men den andra hunden hade nog med ganska stor lätthet kunnat bita ihjäl honom om hon hade velat och det var ju naturligtvis det som for igenom min skalle på vägen hem.

/En uppskakad matte
  • Budda
    • August 2003
    • 142

har hundarna vart kopplade som har gåt till angrep mot din hund??
    -Evangeline- http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=134045

Kommentar

• Carro
      • October 2002
      • 255

De hundarna har inte varit kopplade men min har varit det.

/Caroline

Kommentar

• Alva
        • May 2003
        • 434

ta tag om den attackerande hundens strupe. hundens ägare borde ju hjälpa till kan man tycka.
        <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

Kommentar

• ÅsaF
          • April 2003
          • 79

Om hundarna inte varit kopplade så tycker jag du ska polisanmäla ägaren för det är inte tillåtet att ha hunden okopplad.

Kommentar

• Panorama
            • January 2004
            • 45

Har själv en Bullmastiff´s hane på 62 stadiga kilo, och tycker att har man en stor hund så har man ett stort ansvar mot dom man möter. Tyvärr så går han inte så bra ihop med andra stora hanhundar,inte så ovanligt bland hanar men vet man om hur ens hund fungerar så låter man dom inte gå lösa bland andra hundar. Han älskar mäniskor vilket inte är omtyckt av alla då han kan få för sig att hoppa fram för att hälsa. Vår snart tre åriga dotter kan behandla han hur som helst, dock ej utan uppsyn dom är dock "bara" djur och kan göra stor skada om man inte är försiktig. Tillsist har man hund så har man inga rättigheter bara skyldigheter.
            Tack för mig.
            Om du vill att dina drömmar skall gå i uppfyllelse, så måste du vakna först.

Bosse.

Kommentar

• Budda
              • August 2003
              • 142

Som ÅsaF sa så annmäl hundägarna för de e olagligt o ha dem okopplade...I speciella fall så får hundägare ha okopplade hundar...
              kommer ihog morsans polares hund En fd polis hund, hon håller på mkt me hundar osv. ordnar massa kurser o så... till saken.. hon va ute o rastade sin hund okopplad o hennes hund går fram till en annan hund som var Kopplad, morsans polares hund blir biten antadligen bet den andra hunden för o försvara sin matte eller nått.. .men iaf hundägaren som hade sin hund kopplad fick böta o grejer o morsans polare hade allt på de torra... allt är inte som man tror sorligt =(
              -Evangeline- http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=134045

Kommentar

• Carro
                • October 2002
                • 255

Hunden ifråga smet från sin tomt och hussen till hunden kom springande när han hörde mig skrika. Att ta tag om en främmande hunds strupe skulle jag inte våga, jag var i detta fallet rädd för att själv bli biten och eftersom det var en så pass stor hund så kan en sådan åsamka en hiskelig massa skada. Kanske är jag feg men hade det fått pågå längre hade jag nog blivit tvungen att göra någonting för att förhindra att min hund skulle skadas ordentligt.

Den andra hundens Husse kom fram och föste bort sin hund in på tomten igen och kom sen tillbaka och prata med oss och frågade hur det hade gått till. Han undersökte också vår hund för att se så han inte blivit skadad.

Jag kommer inte anmäla denna gången men om det händer en gång till, då har vi nog inget annat val.

Det finns flera hundägare i området som har sina hundar löst springande vind för våg i princip och har urusel kontroll på dem, men denna hund har de hyffsad koll på, den kommer alltid när de kallar in även om den ser oss så vi hoppas att detta var en engångsföreteelse, det är ju inte kul att behöva bli ovänner med sina "grannar".

En annan granne skällde jag ut för den hade sin hund flexikoppel och så klarar han inte riktigt av den (en labbe) den hoppade på Huggo bakifrån men nådde inte riktigt ända fram, alltså vi hade passerat och då vände den andra hunden om och hoppade på oss. Han fick då veta att han levde gubben men det hände ju inget eftersom jag drog med mig min hund därifrån. Vi är inte så goda vänner efter den incidenten precis. Men han håller sig på avstånd och då har jag uppnått mitt mål i alla fall.

/Caroline

Kommentar

• AnnikaW
                  • August 2003
                  • 343

Det är inte olagligt att ha hunden okopplad, i de flesta fall.
                  Det kan finnas lokala regler på vissa platser (som t. ex. vissa parker, joggingspår o.s.v.) om att ha hunden kopplad.
                  I övrigt gäller (förenklat) att hunden ska hindras från att jaga vilt, störa omkringvarande människor och deras hundar och andra husdjur, eller på annat sätt ställa till det. Det kan ske med koppel eller utan.
                  Man har som hundägare strikt ansvar för vad hunden gör för skada.

(Den hund som biter vid slagsmål, är den vars ägare får betala den andres veterinärkostnader, oavsett vilken hund som var kopplad.)

Jag undrar, var är den andra hundens ägare?
                  Kan inte h*n stoppa sin hund?

Om nu hunden som anfaller din hund inte har någon ägare med sig, som kan få stopp på sin hund, har jag några tips.

Jag känner en som hade ett dressyrridspö med sig, för att snärta i luften med, när hon upprepade gånger hade problem med en och samma lösspringande hund som anföll hennes. Det fungerade för henne.
                  Ha något skramlande med dig, kanske en plåtburk med ärtor i. Släng den på den anfallande hunden.
                  Ha en vattenpistol med pressad citronsaft i med dig och spruta på den anfallande hunden.( Jag har inte prövat, så jag vet inte själv om det funkar.)

Akta så du inte skrämmer din egen hund med dessa saker bara.:-)

MVH Annika

Kommentar

• Norpan
                    • December 2003
                    • 679

Om man är två personer kan man försöka få tag i bakbenen på en hund var att dra, men det kräver liet samspelthet och beslutsamhet så att ingen kommer till skada..Jag har dock inte testat detta själv, i ett fall funkade det med en hink vatten på slagskämparna..

//Jenny
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

Grodor..lite trevligare, lite bättre

Kommentar

• Tokfia
                      • September 2003
                      • 141

Jag måste bara säga att det där med att ta varsin hund i bakbenen och dra är absolut ingen bra ide... då dom antagligen bitit sig fast i varandra gör det att skadorna bli mycket större och allvarligare. Vågar man så tycker jag det fungerar bäst om man håller varsin hund och med händerna plockar loss dom från varandra... eller som någon sa ta tag om strupen på dom vilket brukar resultera i att dom byter grepp och då får man vara snabb och plocka i sär dom innan dom hinner hugga igen. Men blir man rädd och inte vågar gå så nära så finns det ju som annika sa många olika skrämsel tekniker. (det jag skrivit är kanske inte enligt böckerna rätt men det är efter egna erfarenheter och det handlande vi tog isär hundar på när vi hade kennel här hemma. Visst blev man biten ibland men det viktigaste för oss var ju att hundarna fick så lite skador som möjligt) mvh // TOkfia
                      Och som ni alla vet... Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=155933

Kommentar

• darkside
                        • November 2003
                        • 165

Sen får man skilja på slagsmål och "dominansbrottning", i det senare fallet kommer hundarna sällan till skada, om dom inte anser sig vara jämnbördiga och ingen av dom vill ge sig. Då kan det utvecklas till ett riktigt slagsmål. En enkel regel: Ju mera ljud dessto mindre allvar. Hundar som slåss på liv o död hörs knappt.
                        En annan sak gäller det med att ta i bakbenen som nämdes tidigare, man ska inte dra, bara lyfta upp dom, det e svårt att slåss när man plötsligt bara har två ben att stå på isf fyra. *L*

Kommentar

• Carro
                          • October 2002
                          • 255

Jag vill tacka för alla tips, föredrar nog själv de tips när man försöker skrämma iväg den andra hunden. Hade vi varit två som skulle lyfta upp bakbenen på båda hundarna hade vi måst blanda in tre hundar istället för två eftersom husse till min hund hade vår andra hund (blev kanske förvirrat). Hussen till denna hund som det handlade om nu hade så bra kontroll på sin hund så han ganska lätt kunde få dess uppmärksamhet och få iväg den när han väl kom fram och det tackar jag för.

Vi kör nu med att byta hund med varandra, min sambo och jag så jag har labben och han tar Huggo som blivit påhoppad, han är inte lika skrajsen som jag mot okända hundar.

Det var intressant att höra att de hundar som slåss på liv och död knappt låter, detta lät ju ganska mycket, jag har hört värre som när våra egna ryker ihop ibland, då är det en hisklans massa ljud. Men det betyder ju att detta inte var särskilt allvarligt. Märkte ju på honom idag att han inte brydde sig alls när vi passerade platsen och huset där det hänt, skönt. Det var nog mest jag själv som blev chockad.

Kram/Caroline

Kommentar

• Patrik_växjö
                            • July 2002
                            • 2046

Jag hade själv försökt få ägaren att förstå min rädsla, i din sitiaution Carro. Och kanske lite smått "halvhota" med att "nästa gång ringer jag polisen", eller nått. Att hunden smet från "sin" tomt ä ju olyckligt, men det är ju sånt som händer. Lite mer träning och lydighet ör nog sysen skulle jag tro!

Själv har jag en papillon/chihuahuabrud med mankhöjd 28 cm! Och skulle det komma en stor schäfer eller så springande mot oss så vet i Sjutton vad jag hade gjort! kan ju inte gärna ta upp min hund i famnen, då lär ju den andre hoppa på mig..

Det är svårt sånt där!
                            / Patrik /

Kommentar

• morsan
                              • August 2003
                              • 285

Jag avbröt "dominansbrottning" genom att hoppa jämfota och skrika som en galning för att de överhuvudtaget skulle uppmärksamma mig. När hundarna gjorde ett kort uppehåll för att se vad jag hade fått för anfall så kunde jag kommendera dem att gå isär.. Kanske något som kan funka när hundarna är helt blockerade och bara har slagsmål i huvudet.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103882

msn: sonya2@hotmail.com

Kommentar

Arbetssätt...