Detta med apportering

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solo
    • December 2003
    • 142

Detta med apportering

Det är väl lite underligt egentligen. Jag har lyckats hjälpa många förare vars hundar inte vill apportera men jag kan inte få min Riesenschnauzer P&S tik att apportera. Hon springer ut, tar apporten, vänder sig om och tar ögonkontakt... sen spottar hon ut apporten. Fick rådet att vända ryggen till för att inte ge henne ögonkontakten...då lägger sig hundrackarn ner och börjar tugga sönder apporten. I vanliga fall tuggar hon ingenting på apporten. Tänkte höra om någon här har någon pigg idé om vad jag ska göra!
    Ampullariafarm i 300 & 500 liter.
  • Morpheus
    • February 2003
    • 673

Ropa hit med bestämd röst och peka samtidigt med pekfingern på fötterna. Hur gammal är hunden?
    Mvh Anders

Kommentar

• Solo
      • December 2003
      • 142

Rizzie är 6 1/2 år gammal. Om jag följer ditt råd (provat förut) så kommer hon som ett skott... men utan apport. Säger jag "nej" när hon släpper så får jag problem med att få ut henne till apporten nästa gång. Ju mer tvång jag försöker lägga in, desto mindre gör hon. Ett ex: jag hade problem med att få henne att gå fot och fick det dåliga rådet att ge henne ett kraftigt ryck i kopplet, jag gjorde så (jag visste inte så mycket för 5 år sedan) och hon gick inte bättre. Men när jag sedan kopplade loss henne så gick hon ifrån planen och det har/hade aldrig hänt innan eller efter.

Kommentar

• Elana
        • April 2003
        • 239

Hon kanske inte vill... eller så har du inte lyckats förklara för henne att hon ska ta med apporten när hon kommer till dig. Hur gör hon när hon leker med bollar etc. kommer hon med dem till dig eller gör hon på samma vis med dem som med apporten? Gör den i såfall till en leksak som hon lär sig att hon måste lämna till dig för att du ska kunna gömma den igen ( här krävs det att ni leker på korta avstånd där du tydligt kan visa henne vad du vill att hon ska göra ).
        Helt ärligt så verkar hunden inte fatta vad du vill att hon ska göra.
        Förklara för henne så kommer hon att göra rätt om hon vill ägna sig åt denna lek.
        Mvh
        Elana
        Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

Kommentar

• Solo
          • December 2003
          • 142

Hej! Rizzie vet mycket väl vad jag vill att hon ska göra. Det är bara hennes motivation som tryter, hon har apporterat halvbra förut, kom då med apporten men släppte den vid mina fötter. Ju mer leksak jag gör av apporten desto sämre går det, hon tuggar springer iväg med den och tar det inte på allvar. Problemet är att det är inte en lek som jag försöker aktivera henne med utan Rizzie & jag tävlar inom lydnads grenen. Hade vi inte tävlat så hade jag lagt ner detta med apportering. Jag är tacksam för alla idéer, det är svårt att ge tips & råd när man inte sett hunden. Fler idéer?
          Mvh Solo

Kommentar

• e_cat
            • August 2003
            • 263

breöm henne när hon gör rätt och ignorera henne när hon gör fel. Alla hundägares regel nr1. =)

Gör det inte till ett måste. =) gör det till en lek. Visa dock vem som är flockledare.

men antagligen är din hund så smart att hon vet att det är en pinne som inte kommer flyga iväg om inte du kastar, vilket gör henne till en otroligt smart hund.. =)

men vad vet jag, är ju inte hundägare själv..
            Mvh Sandra

Kommentar

• davidmon
              • September 2003
              • 62

Labrador, Cavalier o Chinese Crested!!
              Mesonauta insignis,Cryptoheros sajica, Panaqolus maccus
              Zoonen http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=204614

Kommentar

• Morellen
                • November 2003
                • 4349

apporterar hon halvbra kanske du skulle ta och lära henne att hämta saker (tiddningen, bolleen etc) som du pekat på med komando typ "ge mig den". Om detta funkar så FÅR du ju sakerna och kan kanske få apporten genom att så småningom slå ihop det till "ge mig den - Apport" Kanske skulle få henne att gå med på att göra det fast hon uppenbarligen tycker att det är onödigt?
                (fast det är som med barn, den som inga har har alla svar på hur de skall uppfostras *s*)
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

"Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

Kommentar

• Miya
                  • April 2004
                  • 2

Hej!
                  Jag tränar apportering för fullt med min flat, dock med dummies eller fågel. Han har noll lust att komma och lämna av, i hans fall är det att han hellre leker/kampar/tuggar. Jag har testat allt känns det som, utan några egentliga resultat, tills jag kom på att prova med att springa ifrån honom.
                  Det blev plötsligt väldigt intressant att närma sig, så jag gör så att jag skickar ut honom, och sedan när han ska lämna in så "springer" jag bort från honom baklänges, han springer efter och när han är tillräckligt nära tar jag istället ett steg framåt, tar apporten och berömmer. Nu kutar jag ju inte som en tok, utan bara så att han blir intresserad av vad jag gör och följer efter.
                  Och så "springer" jag kortare och kortare bit, nu är vi nere på att jag tar ett eller ett par steg bakåt så kommer han farande.
                  Knäppt sätt kanske, men det funkar för oss. *s*
                  Nu släppper han inte dummien, och han har inte tid att lägga sig och tugga på den. =) Du kan ju prova och se om det verkar vara ngt för er?

Kommentar

• Ferrona
                    • March 2004
                    • 12

Jag har haft ungefär samma problem med att få min hund att apportera korrekt, men när jag minskat mina krav på hunden och börjat om från början med apporteringsträningen så har det gått mycket bättre. Apporten är ingen leksak och ska inte hanteras som en sådan - är den lag som jag följt när jag tränat mina hundar. (Andra har naturligtvis tränat på andra sätt, men detta funkade på mina hundar.)

Du skulle kunna prova att sätta din hund och bara stoppa in apportbocken i munnen samtidigt som du kommenderar apport, och sedan ganska snabbt kommendera loss och ta ut apporten ur munnen, innan hunden börjar att tugga på apporten. Byt apporten mot godis eller leksak och massor av beröm. Kör denna övning några dagar. Öka sedan ut tiden med apporten i munnen och börja att låta hunden gå fot med apport. Så småningom kan man gå över till att kasta apporten någon meter - inte så långt - du kan dessutom gärna ha hunden kopplad när du kör de första övningarna med kast. Öka sedan succesivt på svårighetsgraden men var uppmärksam på om det blir några "bakslag" och backa då direkt tillbaks till några enklare övningar.

Det mesta brukar ju lösa sig om man ger sig tid till att backa tillbaks några steg i inlärningen. Men det kan vara rätt tålamodsprövande...

Lycka till!

Ferrona

Kommentar

• Solo
                      • December 2003
                      • 142

Jag tycker att det är roligt att så många svarar. Jag har försökt med att springa ifrån henne = hon spottar ut apporten och följer efter. Hon går fot med apporten men spottar så fort vi stannar. Hon håller inte fast apporten om jag ger den till henne när hon sitter, hon tar emot & spottar. Hon hämtar inte heller andra föremål så vida hon inte är skendräktig och saken är liten och mjuk, men då vill hon inte släppa den istället, *ler*. Hon apporterar halvtaskigt och jag verka få nöja mig med det.

Kommentar

• Ferrona
                        • March 2004
                        • 12

Prova att ge henne apporten när hon sitter och håll ett finger under underkäken så att hon helt enkelt inte kan spotta ut apporten förrän du har sagt loss, inte längre en 2-3 sekunder från början. Kommendera loss och byt med godis (för hon gillar väl godis i alla fall?) och träna inget annat apportmoment förrän hon fattat att hon inte ska släppa apporten. Den här träningen får du nog räkna med att hålla på med ett antal veckor. Träna hemma i köket där det inte är något annat som distraherar henne, och ge henne inte en chans att göra fel.
                        Ferrona

Kommentar

• Solo
                          • December 2003
                          • 142

Hon gillar godis. Hon verkar tycka att det är kul att retas lite med mig *ler* för så länge jag håller ett finger under hakan så håller hon apporten upp till 25 sekunder( har testat) men så fort jag tar bort fingret så släpper hon apporten och viftar ett par slag med svansen. Jag tror att jag nöjer mig med hennes halvtaskiga apportering. MVH Solo

Kommentar

Arbetssätt...