Raketer

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny_A
    • May 2003
    • 60

Jag står på din sida kramfors!!
    Tycker också att det känns lite fånigt att höra om alla som "känner ngn" som kan träna hundar hit och dit, och att dom borde veta. Hundar är som människor, olika. Detta har säkert sagts förut: de som tränar hundar vilka skall användas inom det militära, polisen, mm. skulle bojkotta en hund direkt, som verkade ha anlag för skotträdsla eller andra rädslor med för de delen. Jag tror heller inte att det går att träna bort en sådan rädsla hos ett djur om det väl har blivit skrämt.
    Det är ett faktum att många framför allt hundar men även andra djur och människor, lider under långa perioder runt högtider just pga smällare och raketer.
    Vad är det som är så underbart och oemotståndligt med dessa ting att en del människor inte bara kan akseptera de som mår dårligt utav dem?
    Jag tycker dock att ett nyår utan nyårsraketer skulle bli lite tokigt men det skulle kanske kunna skjutas med måtta, hänsyn och sunt förnuft.
    Tack Jenny
    frågar man ingenting får man heller ingenting veta...

Kommentar

• Kramfors
      • January 2003
      • 7265

Vi har fått ett förbud mot smällare, hur kan vi organisera oss och få ett förbud mot raketer som smäller.
      Så var min fråga, och vi får inte svaret nu.
      Men de nya större fyrverkerier som nu finns i handeln har blivit uppmärksammat genom de olyckor som har hänt inte vara i vårt land utan i många länder vilket säkert kommer att skärpa reglerna för försäljning.

Jag har fått en del e-post i dag bla från de som har kommit till vårt land för att leva i fred, de och deras barn får obehagliga minnen från de krig de flytt från.

Livet består inte av bara omtanke om fiskar och hundar utan även av människor.
      http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• tommpa
        • October 2003
        • 69

//
        Vad är det som är så underbart och oemotståndligt med dessa ting att en del människor inte bara kan akseptera de som mår dårligt utav dem?//

Finns många som är rädda för hundar också.
        Ska man då förbjuda folk att ha hundar i tätbebyggt område?
        Folk som är rädda för hundar får lära sig leva med det, och folk som har skotträdda hundar får lära sig att leva med raketer!
        Har man skaffat sig hund, får man väl SJÄLV se till att han har det bra på nyår! Eller är det majoriteten av befolkningen som skall anpassa sig efter några få skotträdda hundar?
        Kröken - det enda raka!

Kommentar

• chrillo
          • January 2003
          • 181

Jenny_A jag tar upp min syster och hennes sambo så att folk får veta vad jag bygger min argumentation på det är en viktig del i en argumentation men det kanske inte du vet? så till det andra så kanske inte du tycker det är nått speciellt med raketer men MÅNGA andra gör faktist det. Som jag sa tidigare och som jag säger nu Nyårsafton och nyårsdagen är det helt acceptabelt med raketer och så hade också vi där jag bor, har inte hört en raket efter nyårsdagen och hörde inga föra nyårsafton. Men att att förbjuda raketer HELT som faktist var det första ämnet är helt fel väg att gå.
          Mvh /Christian
          530l Jaguar ciklid
          540l Malawi

http://www.hemsida.net/aqua
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63795

Kommentar

• david elfving
            • August 2003
            • 404

"snark"

Jag är inte emot någon men jag tycker bara att den ena skriver * och den andra skriver * och alltid så tycker någon att det som den andra skriver är fel.
            Det är väl klart och låt det då bara förbli så.
            Alla tycker och tänker olika hur skulle det se ut om alla tyckte likadant.
            Ämnet tar mig på nerverna.
            Det är helt dött allt som kan sägas har sagts men ändå så fortsätter diskussionen till en annan värld, när ska man slippa den.
            Jag kanske låter tjatig men jag förstår mig bara inte på er som helt plötsligt tar upp en gamal sak igen.
            ALLA TYCKER OLIKA NI KAN PRATA OM DET HÄR HUR LÄNGE SOM HELST UTAN ATT KOMMA FRAM TILL ETT ENAT SVAR.
            mvh David

Kommentar

• Norpan
              • December 2003
              • 679

Du Kramfors pratar om att engagera sig.. eftersom detta är ett hjärteämne för mig så om du har någon bra ide hänger jag på, helt klart, jag vet bara inte hur jag ska gå vidare
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

Grodor..lite trevligare, lite bättre

Kommentar

• Rosa
                • September 2002
                • 435

Ursprungligen skickat av david elfving
                "snark"

Jag är inte emot någon men jag tycker bara att den ena skriver * och den andra skriver * och alltid så tycker någon att det som den andra skriver är fel.
                Det är väl klart och låt det då bara förbli så.
                Alla tycker och tänker olika hur skulle det se ut om alla tyckte likadant.
                Ämnet tar mig på nerverna.
                Det är helt dött allt som kan sägas har sagts men ändå så fortsätter diskussionen till en annan värld, när ska man slippa den.
                Jag kanske låter tjatig men jag förstår mig bara inte på er som helt plötsligt tar upp en gamal sak igen.
                ALLA TYCKER OLIKA NI KAN PRATA OM DET HÄR HUR LÄNGE SOM HELST UTAN ATT KOMMA FRAM TILL ETT ENAT SVAR.
                En enkel lösning David strunta i att läsa i tråden.
                Eva

Kommentar

• golv
                  • November 2003
                  • 61

HAHAHA detta är för roligt,kvinnor är förståndiga som kramfors skriver,<font color="red">men</font id="red">de måste alltid ha sista ordet.

(detta var bara ett skämt,har varken hundar eller raketer)

Kommentar

• Rosa
                    • September 2002
                    • 435

Nu har jag gjort missen att läsa igenom hela tråden igen.
                    Att den mest handlar om skotträdda hundar är ju naturligt den ligger ju i Ämnet: husdjur 01 hundar behöver alltså inte handla om akvarier,
                    men det finns fler än hundar som lider av fyrvekerierna, tex. är många äldre rädda för att gå ut i mellandagarna pga. snorungar med raketer.(de kanske också ska åka ut i skogen över jul och nyår)

Nu är inte jag lastgammal själv men jag gillar inte heller att gå ut i mellan dagarna. och ni som inte har flera veckors smällande är att gratulera, men så är det på flera platser här i landet.

Och vill man försöka få en ändring till stånd så är det nu det är dags att sätta i gång.

Och har någon av er som är så mycket i mot förbud läst vad Kramfors skriver "Vi har fått ett förbud mot smällare, hur kan vi organisera oss och få<font size="6"> ett förbud mot raketer som smäller</font id="size6">"
                    Alltså inte ett totalförbud utan ett förbud mot oljudet.

Om någonting som är skrämmande och potentiellt farligt "missbrukas" vad är då felet med att försöka få en ändrig.

Eva

Kommentar

• Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

Ja tyvärr så behövs en kraftig smäll för att få ut de metaller och annat så de bildar dessa mönster, ju kraftigare desto större och finare.
                      Rosa
                      Om du hade läst tråden lite mer nogrant så hade du insett det tokiga i ditt förslag mot ett förbud mot raketer som smäller.

Guy
                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

Kommentar

• Guy Palm
                        • March 2002
                        • 5720

Förslag hur man kan lösa problemet ”Nyårsfyrverkerier” i tätbebygt område
                        Efter att ha läst tråden så har jag kommir fram till att det de flesta reagerar mot är dels att det skjjuts raketer långt före och långt efter Nyårsafton. Raketer skjuts utan någon hänsyn både för en själv och andra.
                        Låt varje kommun utbilda ett antal pyrotekniker beroende på kommunens storlek. Dessa kommer att få ansvar för alla fyrverkeripjäser. Alla får möjlighet att köpa fyrverkeripjäser men man får dem inte med sig utan man lämnar sin adress så att de ansvariga vet vilket område man tillhör. På nyårsaftonen, vid tolvslaget, skjuts samtliga fyrverkerier upp samtidigt. Det finns alltid lämpliga områden för detta i varje kommun och eftersom raketerna brisserar uppe i luften så får alla som vill möjlighet att se både sina egna och andras raketer. Detta går att utveckla så att de olika områdena tävlar mot varandra. Låt försäkringsbolagen sponsra någon form av morot.
                        Hur man löser detta i glesbygden vet jag inte.
                        Detta var bara en liten tanke.
                        Nu avslutar jag denna diskussionen.

Guy

Guy
                        ,Poecilia,SKS,GOC,

Kommentar

• Rosa
                          • September 2002
                          • 435

Det som är lite märkligt är att innan förbudet mot kinapuffar och andra smällare så smällde inte raketerna lika högt, plus att tidigare var rörbomberna inte lika vanliga. En smäll från en vanlig raket är inte lika illa som rörbomben som smäller två gånger en gång på marken och en gång i luften.
                          Försäljarna av fyrverkerier har nämligen upptäckt att svenskarna vill ha sånt som smäller. Det är konstaterat att det inte har hjälp ljudmässigt med smällförbudet då de nya raketerna smäller högre än vad ettöres, tvåöres, och allt vad de nu hette gjorde.

Jag gillar ditt förslag Guy, plus att du har förstått i alla fall det jag har problem med.
                          Eva

Kommentar

• zidjan
                            • November 2003
                            • 55

Ursprungligen skickat av tommpa
                            //

Sätt koppel på raketen du då...
                            - Idiot Savant.

Kommentar

• fredrikakesson
                              • November 2003
                              • 1363

SNÄLLA
                              Ni har glömt hur det va när ni va små!!!!.Kommer själv ihåg att man såg fram emot nästa nyår redan på nyårsdagen.Tycker att det är svagt av vuxna att titulera barn ungjävlar.Gå på deras föräldrar och prata med dom istället.Barnen kommer bara att tycka att ni ät sat gubbar/sat kärringar.Jag kan hålla med om att det är lite störande.Men man kan inte ta hänsyn till alla.Hundägare har en förmåga att tycka att deras lilla älskling står över alltig.Men ni måste försöka tänka lite på barnen som tycker att det är minst lika roligt som er hund är rädd.
                              Fredrik

Kommentar

• Jenny_A
                                • May 2003
                                • 60

tidigare sänt av chrillo
                                "Jenny_A jag tar upp min syster och hennes sambo så att folk får veta vad jag bygger min argumentation på det är en viktig del i en argumentation men det kanske inte du vet?"

Jag köper det men vad jag vet så riktades inte mitt inlägg och det jag skrev enbart till dig. Har läst tråden och det finns fler här som låter som besservisar vad det gäller hundar och hunduppfostran. Jag säger det igen: Hundar är olika!!

Av chrillo
                                "så till det andra så kanske inte du tycker det är nått speciellt med raketer men MÅNGA andra gör faktist det."

Om du läste hela mitt första inlägg så vet du att jag inte alls är för ett totalförbud mot NYÅRSraketer...

Thompa
                                "//
                                Vad är det som är så underbart och oemotståndligt med dessa ting att en del människor inte bara kan akseptera de som mår dårligt utav dem?//

Folk som är rädda för hundar får lära sig leva med det, och folk som har skotträdda hundar får lära sig att leva med raketer!"

Om du tänker efter så är det inte bara hundar na som mår dåligt vid dessa årliga högtider.
                                Sunt förnuft skall inte bara raketskjutare ha, även hundägare förståds..
                                frågar man ingenting får man heller ingenting veta...

Kommentar

Arbetssätt...