Dizzys brott

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kuhlii
    • March 2003
    • 200

    Dizzys brott

    Dizzy och matte Britta låg ute en varm junimorgon, Britta läste en bok och Dizzy sov. Runt altanen går det ett staket. helt plötsligt kom en av grannarnas ungar (10 år) och la huvudet innanför staketet. Dizzy ville skydda matte från den otäcka ungen så hon anföll och bet ungen i näsan. Matte fick betala 1000 kronor till familjen och dom kräver att hunden ska avlivas... idag syns det inget på flickans näsa och hunden lever vad tycker ni är det rätt att avliva en hund för att hon ville skydda matte ja eller nej?
    Mina sköldpaddor kan du hälsa på om du går in på http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51995
  • Rosa
    • September 2002
    • 435

    #2
    Det beror på, har man en hund som vaktar måste man se till att det inte kan hända några olyckor. (de flesta hundar vaktar mer eller mindre) Har hunden visat tendenser att bita tidigare? är det en stor eller liten hund? Kan matte kontollera hunden? plus att en hund som bitit en gång har gått över en gräns och har lättare att bita igen. Det finns inget enkelt ja eller nej på din fråga det är så mycket olika saker att tänka på.

    Har haft en schäfer och en pudel som var lite väl vaktiga och därför farliga.
    Eva

    Kommentar

    • Mariaa
      • January 2002
      • 591

      #3
      Hej!
      Jag tycker att du borde göra ett mentaltest på din hund. Det kanske gör att du lättare kan ta ett beslut.
      Mvh Maria

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #4
        om den inte överhuvudtaget är tränad som vakthund & anfaller ett barn & biter det bara för att näsan stack fram bakom ett staket så låter det som om den är lite farlig...
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • Rosa
          • September 2002
          • 435

          #5
          Vet ni vilken hundras som står för flest bitskador om året?
          Eva

          Kommentar

          • Mariaa
            • January 2002
            • 591

            #6
            Nej, vilken är det. Schäfer kanske, men förmodligen inte.
            Mvh Maria

            Kommentar

            • Rosa
              • September 2002
              • 435

              #7
              Taxen!! sen efter kommer flera småhundar Skillnaden är ju att det blir ju inte så svåra skador av småhundar och dörför är det inte intressant för pressen att skriva om det.
              Eva

              Kommentar

              • Mariaa
                • January 2002
                • 591

                #8
                Ja, de är ju ganska ettriga.
                Mvh Maria

                Kommentar

                • Rosa
                  • September 2002
                  • 435

                  #9
                  De är ju egentligen inhen sällskapshund uyan en jakthund framtagen bla för att jaga grävling då behövs det nog att man är tuff
                  Eva

                  Kommentar

                  • Mariaa
                    • January 2002
                    • 591

                    #10
                    Jo, det är nog sant. Men man måste ju uppfostra sin hund så att man kan ha den i sitt dagliga liv också.
                    Mvh Maria

                    Kommentar

                    • Rosa
                      • September 2002
                      • 435

                      #11
                      men hur många bryr sig om att uppfostra dvärghundar?

                      Jag har två storpudlar nu.
                      Eva

                      Kommentar

                      • Mariaa
                        • January 2002
                        • 591

                        #12
                        JAG!
                        Jag har en Cavalier King Charles Spaniel, visserligen ingen aggressiv hund, men klart de behöver uppfostras ändå. Har gått aqility kurs och en kurs som kallades hyfs och fason (vardagslydnad) där vi fick testa våra hundar i olika situationer och även träna på olika saker. Speciellt det som tränaren såg att just min hund behövde träna på. De kurserna anordnades inte av Brukshundklubben. Det var en liten hundklubb. Många av de som gick samma kurs som jag hade tidigare varit på Brukshundklubben men ville inte gå några kurser där. Även en som har en toy pudel skulle ha strypkoppel på sin hund och rycka ordentligt om hunden gjorde fel. Det är ju helt sjukt. De som hade blandrashundar blev mobbade av de andra och fick sluta de också. Så det är kanske inte så konstigt att det är mest Schäfer och Retriver på Brukshundklubbarna i Sverige. Därmed så får ju dessa hundar också bättre förutsättningar för att bli väluppfostrade.
                        Mvh Maria
                        Mvh Maria

                        Kommentar

                        • Rosa
                          • September 2002
                          • 435

                          #13
                          Jag vet att det finns vettigt folk som du men när man har "stora" hundar så träffar man mycket smått som inte är uppfostrade rycker och drar i ägarna. nu har inte jag den bästa plin på mina två jag skyller på att den ena är snart elva år och gamla tanter har lite egenheter och den andra är två år och gör som den andra gör,
                          Men det är läskigt om en annan hund kommer rusande fram till mina för gamla tanten är inte alltid snäll, är det en stor hund är jag rädd att nån av mina ska bli skadad och är det en liten kan ju Arwen skada den.
                          Eva

                          Kommentar

                          • Mariaa
                            • January 2002
                            • 591

                            #14
                            Hej!
                            Ja, jag förstår vad du menar. Min hund skulle aldrig göra illa någon, hund eller människa spelar ingen roll. Hon är så blyg och försiktig. Hon har blivit anfallen av en hund en gång så därför är hon lite rädd för vissa hundar. Hon kan skälla på dem när de är en bit bort men kommer de fram till henne så piper hon och gömmer sig bakom mina ben.
                            Men jag kan faktiskt försvara dig lite. Gamla tanter gör som de vill. Har märkt att min har börjat göra det. Hon blir 6 år om mindre än en månad och är ju fortfarande ganska ung. Men jag ser att hon tar sig fler och fler friheter som hon inte skulle drömt om att göra för några år sedan. Vet inte vad det beror på. Måste man hela tiden upprepa de som hunden lärt sig, alltså lära dem det igen, eller, vad är felet?
                            Har tänkt att köpa en Labrador snart, eller till sommaren blir det nog förmodligen. Men vi har börjat kika i tid efter kennel mm. Är det något speciellt man ska veta innan man skaffar sig en sådan?
                            Mvh Maria

                            Kommentar

                            • Rosa
                              • September 2002
                              • 435

                              #15
                              Vill du ha en labbe av jakt-typ eller av utställnings-typ, jaktlabben är lite mindre och smidigare. Gå på hundutställningar.
                              Dom är snälla och trevliga men kräver en del lydnad de är fruktansvärt mattokiga de äter allt och blir lätt tjocka.
                              Rasen dras med en del problem (som de flesta andra) bla höftledsproblem men är det en bra uppfödare pratar de öppet om det.
                              Köp inte första valpen ni ser titta runt försök få träffa båda föräldrarna fast de visste du nog redan
                              Eva

                              Kommentar

                              Arbetssätt...