Jobbig magsjuka sprider sig bland hundar - tips och tankar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Jobbig magsjuka sprider sig bland hundar - tips och tankar

    Hej! Ville bara berätta om en magsjuka som går bland hundar nu. I mellansverige just nu såsom i Västerås och Stockholm. Jag upplever att det är en epidemi som drar över Sverige. Om du som läser detta är nybliven hundägare kan det ge dig lite tips hur du kan bete dig om det hela drar igång.
    Ett "typiskt" scenario verkar se ut så här:
    Din hund får kaskadliknande kräkningar med mycket vätska. Lite som vinterkräksjuka bland människor. Efter ett tag, typ något dygn eller så blir det diarréer . Det hela är intensivt och jättejobbigt för hunden, och för människorna hemma förstås.
    För många hundar så blir det bristningar i strupe, mage eller tarm efter ett tag. Så blev det för vår flatcoated retriever Cilla. Det blev blod i avföringen och ganska rejäla mängder egentligen. Det såg ut som hallonsås om du förstår liknelsen.
    Efter ungefär en vecka lägger det av och friden lägger sig. Då tror man det är klart. Men 7-10 dagar senare så börjar eländet igen. På exakt samma sätt.
    Under tiden hunden har detta så "mullrar" det högljutt från mage och tarm och hunden mår mest illa hela tiden och vill ut konstant.
    För vår Cilla innebar det efter andra vändan att hon blev inlagd på djursjukhus med dropp och intravenös införsel av Flagyl.
    Hon har nu varit frisk i ca 9 dagar och nu i natt så började detta helvete igen för tredje gången. Har kräkts 7 gånger.
    Så vi får se om det blir djursjukhus igen eller hur det går denna gång.

    Veterinären tror det är ett virus.

    Vår veterinär har haft det på bägge sina hundar. Alla hundtränare vi känner har haft det på sina eller en del av klienternas hundar.
    Det verkar rejält smittsamt.
    Att vår hund får om det vet vi inte om det beror på att det är ett virus (som kan sitta i åtminstone en månad) eller om det är ett nytt virus som hunden kan få om igen och igen, så att det liksom går runt mellan hundarna i en stadsdel. Har ingen aning.
    Valpar och gamla hundar blir ofta jättedåliga. Men vår Cilla är 1,5 och i toppform men blev ändå väldigt dålig.

    Tips vid magsjuka:
    Ge bara vätska (vatten) inledningsvis. Ingen fast föda alls första dygnet. Fortsätter det över ett dygn ge hunden vätskeersättning:
    Recept vätskeersättning:
    ½ L vatten, gärna kokt och avsvalnat
    1 msk druvsocker/honung
    ½ tsk salt
    Om hunden kräks lätt får mycket diare så minska druvsockret en aning (det är lite lösande på en del hundar).
    När du så småningom börjar ge mat, ge mkt små volymer åt gången.
    Vi ger uppdelat på 6 små mål när vi startar upp.
    När det fungerar för hunden så minska sakta med ett mål i taget så att du så småningom efter ca 2 veckor är upp i dina normala givor.
    Istället för att ge kokt ris, fisk och kokt kyckling köp ett dietfoder för magsjuka/tarminflammationer. Det finns hos veterinären och är dyrt (förstås) Fördelen med det är att hunden får i sig näring och mineraler som den tappar under så här jobbiga sjukdomsperioder. Så vår hund kom igen snabbare efter sjukdomsvändorna med den lösningen. Så hennes blödande tarm började läka så fort vi gav det, medan ris och annat kickade igång kräkningarna etc.
    Detta dietfoder finns av flera märken. Så om du ger av samma märke som du redan ger din hund så känner hunden igen smaken.
    Vi kör med Royal Canins Gastro Intestinal. Man köpa hem en 2 kg påse som man kan ha om hunden blir magsjuk.
    Vår Cilla tycker det är hysteriskt gott dessutom.

    Men nu får vi se om det blir dropp igen även denna gång. Vi håller tummarna
    Här är Cilla med kompisarna från vänster, Charlie (en helgalen, underbar australian shepard) och Mojje (en gullig fd. gatuhund från irland):
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0557.jpg
Visningar: 1
Storlek: 256,9 KB
ID: 2184396
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Lycka till och hoppas lilla vovven tillfrisknar snart
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Jobbig magsjuka sprider sig bland hundar - tips och tankar

      Japp det hoppas jag också. Men är lite van vid det hela nu. De åkte in till djursjukhuset igen nyss.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Japp det hoppas jag också. Men är lite van vid det hela nu. De åkte in till djursjukhuset igen nyss.
        Men fy vad trist Johnny. Jag har inte hört någon om eländet här uppe än i alla fall. Stackars Cilla, det måste ta hårt på henne när det börjar om så här igen. Förstår att ni blir oroliga - det sliter hårt på matte och husse när ens djur blir sjuka.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Fina hundar alla tre. Men usch vad jobbigt för er med denna magsjuka. Hoppas det går bra även denna gången och att det blir sista vändan.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #6
            Usch. Låter ju precis som vinterkräksjukan, som du skrev. Alltså att hunden inte verkar ha någon immunitet mot den. Otäckt och jobbigt förstås. Hoppas ni blir av med eländet.

            Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Tack för omtänksamma och medkännande ord. Cilla ligger med dropp nu och är inlagd pga uttorkning igen. Det tog ett dygn för henne att bli uttorkad. Väntar på provsvar och en ultraljudsundersökning.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                #8
                Lider med dig. En hund är ju inte bara ett djur, de blir ju verkligen en familjemedlem. Jättejobbigt.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  #9
                  Men stackars vovve! Dropp och elände... Håller tummarna för att hon repar sig.
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Jobbig magsjuka sprider sig bland hundar - tips och tankar

                    Fy vad tråkigt...
                    Flagyl ja, det är ju även magmedicin till diskus
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Jag har ju sagt vid flera tillfällen att Diskus och hundar har klara vetenskapligt belagda kopplingar

                      Däremot så svider det i hjärtat att ha en hund som ligger ensam i en bur på ett djursjukhus med ont i magen och rakad mage (pga utraljudsundersökningen som inte visade något fel). Tror jag måste bedöva detta med visst alkoholintag ikväll. Inte så att jag blir oregerlig men riskerar nog bli pinsamt känslosam senare ikväll. Varningen är härmed utfärdad.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • MonkanS
                        • December 2011
                        • 861

                        #12
                        Ta dig en rejäl whisky. Det kan du behöva. Frugan kan också behöva en sådan tror jag..
                        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Det gör du rätt i, Johnny!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Jobbig magsjuka sprider sig bland hundar - tips och tankar

                            Frugan tog en G&T själv tog jag en Whisky. Menar inte att detta löser nåt egentligen. Men vi blev liksom förlamade av en malande oro. Det känns konstigt att någon man bundit sig till i djupet av sitt hjärta och förbundit sig att skydda och vårda får sova ensam i en bur på ett främmande sjukhus. Man känner sig som en svikare. Men GTn gjorde att frun somnade här intill och Whisky gör att jag en stund blir obotligt optimistisk. Så det får duga så länge
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1148

                              #15
                              Sv: Jobbig magsjuka sprider sig bland hundar - tips och tankar

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Frugan tog en G&T själv tog jag en Whisky. Menar inte att detta löser nåt egentligen. Men vi blev liksom förlamade av en malande oro. Det känns konstigt att någon man bundit sig till i djupet av sitt hjärta och förbundit sig att skydda och vårda får sova ensam i en bur på ett främmande sjukhus. Man känner sig som en svikare. Men GTn gjorde att frun somnade här intill och Whisky gör att jag en stund blir obotligt optimistisk. Så det får duga så länge
                              Optimism är ju alltid bra. Själv missade jag tentawhiskyn, men jag får väl ta den imorgon kväll istället. Sov gott, Johnny! Jag håller tummarna för att allt löser sig till det bästa för din hund.
                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              Arbetssätt...