Vitaminer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaka406
    • January 2013
    • 1

    Vitaminer

    Jag har en 2-3 år gammal Greyhound/Bordercollie vars päls börjar mattas av och han fäller mycket. Då han är föredetta gatuhund och aningen känslig mot foder med för mycket protein har jag valt att sätta honom på Doggys Prima foder. Utöver detta får han på veterinärs inrådan havregrynsgröt blandat i frukosten då han, pga tidigare erfarenheter av svält, får extremångest av att vara hungrig.
    Jag antar att pälsens matthet och anledningen till att han fäller så mycket har med vitaminbrist att göra och jag vill däför ge honom extra. I början fick han laxolja på maten. men jag är en aning emot att ge oljor jag inte vet hur exakt de görs, samt att han blev aningen lös i magen av detta.

    Jag undrar därför om någon vet hur man kan göra egna vitamintillskotter till hundar? Kan det text vara en ide att ge honom fisk ibland? Tacksam för alla svar!

    Mvh Amanda
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Ursprungligen postat av Amaka406
    Jag har en 2-3 år gammal Greyhound/Bordercollie vars päls börjar mattas av och han fäller mycket. Då han är föredetta gatuhund och aningen känslig mot foder med för mycket protein har jag valt att sätta honom på Doggys Prima foder. Utöver detta får han på veterinärs inrådan havregrynsgröt blandat i frukosten då han, pga tidigare erfarenheter av svält, får extremångest av att vara hungrig.
    Jag antar att pälsens matthet och anledningen till att han fäller så mycket har med vitaminbrist att göra och jag vill däför ge honom extra. I början fick han laxolja på maten. men jag är en aning emot att ge oljor jag inte vet hur exakt de görs, samt att han blev aningen lös i magen av detta.

    Jag undrar därför om någon vet hur man kan göra egna vitamintillskotter till hundar? Kan det text vara en ide att ge honom fisk ibland? Tacksam för alla svar!

    Mvh Amanda
    Citat från en sida om hundhälsa vilket de antagligen stulit från någon veterinärsida:

    Fällning kan bero på sköldkörtelrubbningar, kroniska njurskador, fel utfodring, hormonrubbning, fettsyrebrist.

    Dvs, man ska gå till veterinären med hunden om sådana saker uppträder utan anledning. Fråga veterinären istället för att själv försöka ställa diagnos. Alla helfoder innehåller tillräckligt med vitaminer.

    Tobbe

    Kommentar

    • IgnisTigris
      • January 2013
      • 17

      #3
      Hej.

      Har du pratat med någon i en djuraffär som läst foderlära? De har säkert svar på dina frågor.
      De kan råda dig till vilket foder som passar just din hund, jag tror du behöver honom ett bättre
      foder. Doggy är okej, men har hunden viss känslighet är Doggy absolut inget alternativ.

      Jag har två hundar och de äter Eukanuba varsin sort. Tiken har D-höfter hon äter ett speciellt
      foder för leder. Samtidigt som min hane har en känslig mage får äta German shepard.

      Hoppas du får ordning på maten till hunden.

      Mvh Elie.

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #4
        Ursprungligen postat av IgnisTigris
        Hej.

        Har du pratat med någon i en djuraffär som läst foderlära? De har säkert svar på dina frågor.
        De kan råda dig till vilket foder som passar just din hund, jag tror du behöver honom ett bättre
        foder. Doggy är okej, men har hunden viss känslighet är Doggy absolut inget alternativ.

        Jag har två hundar och de äter Eukanuba varsin sort. Tiken har D-höfter hon äter ett speciellt
        foder för leder. Samtidigt som min hane har en känslig mage får äta German shepard.

        Hoppas du får ordning på maten till hunden.

        Mvh Elie.
        Så man ska hellre fråga i djuraffären än fråga veterinären? Nog för att jag har läst ett antal svagsinta inlägg på Zoopet tidigare men frågan som inställer sig är naturligtvis, är du på riktigt? Eller håller du på och skojar med oss?

        Som jag ser det har du just nu talat om för Sveriges befolkning att du är olämplig som djurägare.

        Tobbe

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          #5
          Jag skulle vilja påstå att vissa bra djuraffärer är nästintill om inte lika kompetenta som normala veterinärer när der kommer till just dom olika märkenas specifika egenskaper.
          Veterinär kliniker är ofta jättebra när det kommer till allergier och sjukdomar men när det kommer till bredd inom foder är ofta djuraffärerna vassare (detta är förstahandserfarenheter då mitt ex jobbar på veterinärklinik och vid fick inte ordning på liknande problem förrns vid träffade en tjej med stor erfarenhet och utbildning i foderlära). Har du provat byta foder sen problemet uppstod?

          Sen är väl kanske inte doggy ett erkänt bra foder när det kommer till pälskvalitet. Det ligger ju inte direkt på topplistan när man går på utställningar där mycket fokus ligger på pälsen.

          Men givetvis ska man ju uppsöka veterinär om man misstänker att hunden är sjuk!
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • Tobbe R
            • May 2009
            • 654

            #6
            En hund som börjar fälla och ha matt päls utan någon påtaglig orsak ska till veterinären. Om man dessutom har det dåliga omdömet att "adoptera" en gatuhund borde man bosätta sig hos veterinären.

            Har man nyligen bytt foder och hunden reagerar så är ju orsaken sannolik men det skadar inte att kolla för andra problem.

            Vad gäller foder kan man hoppas på att innehållsförteckningen visar vad det innehåller, det är inte alltid fallet. ICA Kuriren lät undersöka ett antal foder för några år sedan och några märken var mycket fantasifulla vad gäller innehållsförteckningen.
            F.ö hade alla helfoder hyggligt innehåll, vissa, som Doggy, har lite väl mycket spannmål som inte alla hundar mår bra av.

            Jag har aldrig använt Doggy men uppfödaren av mina hundar gör det och de har inga problem med utställningsresultat, det är dock ingen pälsras utan en sund jaktras. Hur mera inavlade utställningsraser fungerar vet jag inte men problemet här var tydligen en påtaglig försämring från tidigare status.

            Din tilltro till personal i djuraffärer tycker jag är mer än lovligt naiv, det kan finnas personer med goda kunskaper men det finns inget sätt att veta vilka som är kunniga och vilka som bara tror att de är det. Veterinärer har utbildning i näringslära på en helt annan nivå än affärsbiträden. Ska man lyssna på amatörer är det i så fall bättre att lyssna på seriösa uppfödare med stor erfarenhet av utställningar/bruksprov, eventuella brister i foderstatus ger ju utslag på deras tävlingsverksamhet.

            Resonemanget från TS om vitaminer visar förstås också att det egentligen inte spelar någon roll vad experter säger, det finns inget som tyder på att TS är mottaglig för sakliga argument.

            Tobbe

            Kommentar

            • Jessa
              • September 2003
              • 454

              #7
              Jag kör med Nordic Färskfoder. Chicko är bra i magen och han har kanon päls.

              Närproducerat svenskt färskfoder – När hunden själv får välja! Nordic Dog Food är ett näringsrikt färskfoder framtaget av 100% svenskt nötkött och vom. Vårt foder innehåller alla de enzymer, bakteriekulturer och vitaminer som behövs för att din hund ska må bra. Våra produkter Färskfoder Våra heltäckande foder innehåller endast oxkött och vegetabilier från skånska gårdar och […]

              Kommentar

              • Mischa
                • November 2003
                • 28

                #8
                Det kan vara svårt att få tag på foderkunnigt folk som sitter på opartisk information, många av de som skall vara "kunniga" är i stort utbildade av foderföretag oavsett om det är veterinärer eller djuraffärsanställda. Att ge ett bredare vitamintillskott i kombination med ett helfoder som redan innehåller ett vitaminpremix kan vara riskabelt om man inte har förmågan att räkna på det, för vitaminer och mineraler går att överdosera. Om du ändå vill prova någon form att vitamin så skulle b-vitaminspektrat vara det minst riskabla då det är vattenlösligt och överskottet kissas ut. Gällande fettillskott så spelar det även stor roll på vad för kvalité av fiskolja du har använt, de flesta laxoljor är baserade på odlad lax vilket tyvärr inte har samma höga halt av omega 3 som viltlevande fisk, och ja, fett kan bidra till lösare bajs.

                Kommentar

                Arbetssätt...