Nosgrimma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carina_
    • August 2010
    • 207

    Nosgrimma?

    Efter tre knäoperationer har jag svårt o gå med min hund som drar och jag funderar på de dära nosgrimmorna som gör att de ej vill dra. Någon som har erfarenhet av dem?
    Tänkte jag skulle ha den som kompliment men han blir helt vild och omöjlig att gå med så vet inte om jag bör ge upp den? Tänkte att det skulle vara lättare ju och inte svårare i halka o snö.

    Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
  • ecco
    • November 2010
    • 500

    #2
    Har en Nobby sele till en av våra hundar då hon drog konstant.
    Har provat att ha nosgrimma på henne innan men det hjälpte inte ett dugg.
    Så köpet av en sele var bästa vi kunde gjort.
    Sambons blogg om våra akvarium.
    http://mizan3.bloggsida.se/
    Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

    Kommentar

    • jenmad
      • March 2009
      • 579

      #3
      Hej!

      Jag använde nosgrimma till min foxterrier och tyckte det funkade utmärkt. Det gäller att anpassa den korrekt och använda ett backup-halsband - de kan ta sig ur grimmorna. Men ett vanligt stryphalsband, tillräckligt långt för att inte störa nosgrimmans funktion, funkar utmärkt.
      Nobby-selen ser ut som en sån som har snören i "armhålorna"? En sån hade jag till min japanska spets, han vande sig efter en kvart och drog lika friskt ändå. Såg även en dobermann med rejäla skavsår i armhålorna, fast jag har även sett hundar som det funkat bra på.
      Det finns en sorts sele, vet dock inte vad den heter, där man fäster kopplet framme på bröstet istället för upp på ryggen, de ska också funka bra men jag har inte testat dem.

      Och jag vill gärna påpeka att "attiraljerna" mest användes av min gamla skröpliga mamma som hade hand om hundarna ibland. När jag dem i koppel så drog de inte...

      Hälsningar
      Jennifer

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #4
        Jag förstår mig inte på resonemanget här... Det är dax att ta sig i kragen och lära sig hur man kontrollerar promenaderna istället för olika halsband/grimmor/selar, det löser inte en felaktig hantering av hunden (vilket det är om den drar i kopplet)! Jag låter kanske otrevlig men det är inte meningen men jag tycker det är viktigt för hundens välmående och även matte/husse att skaffa skaffa info hur du blir en ledare för din hund(ar)! Det handlar inte om dressyr utan mer om att lära hunden att veta sin plats i "flocken" och hur den ska betée sig, genom att vara klar och tydlig och det betalar sig Kolla in mannen som talar med hundar 12.00 på sjuan, där kan man få bra vägledning! Som han alltid säger, hur promenaden går, avgörs redan innan man går ut genom dörren. Hunden ska vara absolut lugn och ledaren ska gå först ut genom ytterdörren, redan där visar man då hunden vem som är dominant!
        Senast redigerad av åheim; 25 January 2012, 23:14.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Jag förstår mig inte på resonemanget här... Det är dax att ta sig i kragen och lära sig hur man kontrollerar promenaderna istället för olika halsband/grimmor/selar, det löser inte en felaktig hantering av hunden (vilket det är om den drar i kopplet)! Jag låter kanske otrevlig men det är inte meningen men jag tycker det är viktigt för hundens välmående och även matte/husse att skaffa skaffa info hur du blir en ledare för din hund(ar)! Det handlar inte om dressyr utan mer om att lära hunden att veta sin plats i "flocken" och hur den ska betée sig, genom att vara klar och tydlig och det betalar sig Kolla in mannen som talar med hundar 12.00 på sjuan, där kan man få bra vägledning! Som han alltid säger, hur promenaden går, avgörs redan innan man går ut genom dörren. Hunden ska vara absolut lugn och ledaren ska gå först ut genom ytterdörren, redan där visar man då hunden vem som är dominant!
          Tagning 3125, klick!
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Carina_
            • August 2010
            • 207

            #6
            Haha tagning 3125, klick =)

            jag är väl medveten om det men då man gjort 3 knäoperationer och man hamnat i moment 22 då han skyddar mig för att jag inte längre klarar av att gå så bra periodvis så har vi det inte alltid så lätt när han är kopplad. Jag hade en hundtränare som hjälpte mig och när någon går med mig går det bra sedan är jag själv med han. Och då en annan kommer med en hund vill han skydda mig(om den hunden visar agressivitet). så för att hinna få knät att läka ordentligt så får jag ta till hjälpmedel då det är det det handlar om för tillfället. men ja det optimala vore att det fungerade utan eller att han alltid fick vara lös för då har vi inga problem eller att knät läkte as fort och musklade upp sig

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13127

              #7
              Ursprungligen postat av Carina_
              Haha tagning 3125, klick =)

              jag är väl medveten om det men då man gjort 3 knäoperationer och man hamnat i moment 22 då han skyddar mig för att jag inte längre klarar av att gå så bra periodvis så har vi det inte alltid så lätt när han är kopplad. Jag hade en hundtränare som hjälpte mig och när någon går med mig går det bra sedan är jag själv med han. Och då en annan kommer med en hund vill han skydda mig(om den hunden visar agressivitet). så för att hinna få knät att läka ordentligt så får jag ta till hjälpmedel då det är det det handlar om för tillfället. men ja det optimala vore att det fungerade utan eller att han alltid fick vara lös för då har vi inga problem eller att knät läkte as fort och musklade upp sig
              Carina jag hoppas dina knän kommer bli bättre för din skull, men dina knän som är en form av ett "handikapp" för dig, bryr sig din hund inte om i den bemärkelsen, om den skyddar dig som du säger betyder att den är dominant och du är ingen ledare i hundens ögon! Du styr din hund MENTALT, det är där vi är överlägsna hunden! Den visar troligen agrressivitet när du möter andra hundar pga avsaknad av DITT ledarskap, Klart och tydligt ledarskap ger en trygg lugn hund, aggressivitet beror nästan uteslutande på osäkerhet! Visa din auktoritet Carina, du är bossen (och inte genom att prata med hunden utan genom ett säkert kroppsspråk, det är det hunden läser)
              Senast redigerad av åheim; 26 January 2012, 11:29.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Det är jättebra med nosgrimma.. Även sele är bra. Allt som är nytt bryter mönstret och tar tankeverksamhet för hunden. Jag förstår precis vad du pratar om. Min hund var t om aggressiv mot småhundar när jag var gravid. Till slut gick jag i skogen för att inte möta andra hundar. Då stod han så fint och väntade på mig när jag skulle vagga över stock och sten.
                Men när vi var bortresta så var han snäll som en lammunge mot andra hundar, hundvakten frågade om jag hade försökt skrämma henne. Men han skulle skydda mig..

                Det bästa Cesar Milan (dogwisperer) har kommit med i den här vägen är bärsele. Då kan du få lite nytta av hunden medan du är handikappad och han känner att han har ett jobb, då kanske han inte anser att jobbet är att vakta skadade matte...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13127

                  #9
                  Sele triggar hunden att dra, om den inte ska dra en släde eller pulka så är det fel tillbehör!
                  Senast redigerad av åheim; 31 January 2012, 02:13.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Håller helt med åheim i alla instanser,
                    Det jag tycker mig förstå att ni läser in som beskydd är dominans. Hunden är alfa i flocken och då bestämmer den. Detta kan tyckas som beskydd men så är inte fallet.
                    En beskyddande hund gör inget förens den får signal om det från sin ledare.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Carina_
                      • August 2010
                      • 207

                      #11
                      Tina är det klövjeväska du menar?
                      Det har han och det går bra när vi är iväg på långpromenader =)
                      Idag skall vi gå med 8 andra hundar o träna men det får bli utan nosgrimma för han tog sig loss och det gick inte att gå med den så det var 100 resor svårare snacka om svettigt för oss båda så den ligger på hyllan.
                      Så jag har hans vanliga sele på =)

                      Ålheim där håller jag inte med tycker inte sele eller halsband är någon skillnad bara när man tar fram hans spårsele och han ser att man lägger den i väskan och han mer eller mindre studdsar fram av lycka =) och ja han är dominant men underbar och jag tränar mig på att vara ledaren dock så går det lite upp o ner när jag har ont men det blir mindre o mindre ont i knät så detta kommer lösa sig då jag är envis till tusen och han är världens charmör när vi inte träffar hans fiende som jag ser har en rädd matte då han(den andra hunden) har haft hundvakt denna veckan och det har gått jätte bra att gå förbi och det var spännande att opservera så allt ligger inte på mig men ja det säger inte att jag skall sluta o träna och öva på att vara ledaren. Men den opservationen gjorde i sig att jag växte!
                      Då jag inte bettede mig annorlunda än vanligt när vi mötte den hunden .
                      Senast redigerad av Carina_; 31 January 2012, 05:12.

                      Kommentar

                      • Berserken
                        • December 2005
                        • 472

                        #12
                        En av våra hundar en Berner sennen hanne drog också väldigt mycket.Provade en massa tips som man läste .Tröttnade lärde honom att gå ett steg bakom mej istället.Så fort han försökte gå förbi så tog jag en bit av kopplet o vifta framför nosen så han backade

                        Kommentar

                        • säkvakt
                          • February 2012
                          • 2

                          #13
                          Prova att träna din hund i lydnad istället för använda nosgrimma!

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13127

                            #14
                            Ursprungligen postat av Berserken
                            En av våra hundar en Berner sennen hanne drog också väldigt mycket.Provade en massa tips som man läste .Tröttnade lärde honom att gå ett steg bakom mej istället.Så fort han försökte gå förbi så tog jag en bit av kopplet o vifta framför nosen så han backade
                            Ja mycket ligger just där, du blir dominant eftersom du går först. Att använda en promenadkäpp är också ett bra hjälpmedel för att blockera och styra hunden med, tex små hundar som du annars inte når ner till när du går!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • rudy
                              • January 2012
                              • 275

                              #15
                              hör ju att det fortfarande finns vettiga människor tack och lov... säjer inga namn ( åheim och bossep)
                              själv så har jag en am akita och en till på G så där har du inte råd att göra fel... lill tiken är liksom 32 kg muskler

                              Kommentar

                              Arbetssätt...