är det normalt att en jakthund stjäler mat och biter i kläder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • countrys
    • October 2010
    • 2

    är det normalt att en jakthund stjäler mat och biter i kläder

    vi har en bayersk vildspårhund. och för er som ej vet, så tål allergibarn dom. vår pojke gör det o han tål ej hundar annars. men hon stjäler mat hela tiden o helst när maken är på jobb. får ständigt kolla så att allt är borta av matväg. hon kan sno mat ur mina barns händer. en dag så hoppade hon upp och tog mat ur tösens hand som hon höll i luften. hon går och tar pojkens kläder i munnen hela tiden och det kan vara nytvättade kläder. och hon slutar ej efter när man har tagit det ifrån henne. hon biter i sönder pojkens leksaker plus att hon äter bajs om hon får tag i det. finns det fler med denna ras. vi pratade med en expert och han tyckte det var normalt att en jakthund stjäler.eller hundar överhuvudtaget. får ju hålla mer koll efter henne än min son på 3 2/5 år. min make o jag är ej överens om detta. men allt detta händer när han jobbar, så han ser ej.
  • countrys
    • October 2010
    • 2

    #2
    får punktera att hunden är 3 år och ej valp

    Kommentar

    • RobFrazie

      • May 2010
      • 842

      #3
      Oavsett om det är en jakthund eller ej så är det bara att träna bort. Alla Hundar har samma instinker mer eller mindre. Detta er hund sysslar med är bara oönskat beteende som ni får träna bort.

      Hur dan är hunden i vanliga fall? Har ni pli i övrigt?
      Hur mycket har ni tränat henne?
      Känns bara som att ni missat mycket i hundens uppväxt som ni får träna om eller starta helt från början med.

      Hunden verkar ju bara inte riktigt förstå vad som är mitt och ditt.
      Svårt att avgöra på det du skrivit.
      720L Soppa
      200L Asien
      Räkvas
      65L Betta

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Ja jag börjar också fundera, har ni haft hunden från att den var valp eller har ni nyss tagit den? I vilket fall som låter det som ni har en del uppfostran att ta tag i!

        Kommentar

        • Inka
          • July 2005
          • 1233

          #5
          Ja, det är definitivt normalt. För en hund som inte fått lära sig att det är fel.
          Jag skulle ta och tänka över hur mycket motion och mental stimulans hunden får. Jakthundar i allmänhet behöver ju en hel del både mentalt och fysiskt.
          Kör ni spår med henne exempelvis? Den rasen behöver definitivt få utlopp för det beteendet.
          En hund som är nöjd med tillvaron och får jobba det den behöver är oftast en behaglig hund att ha hemma.
          Jag vet nu inte vad er hund får för sysselsättning men får hon det den behöver plus att ni visar in henne på rätt väg gällande de oönskade beteendena så går det att lösa.
          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

          www.kvitter.n.nu

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #6
            Jag förstår inte riktigt hur du menar att ni gör när ni tar saker ifrån henne. Om du tar pojkens kläder ur hennes mun och inte gör något mer så kan det snarare bli mer lockande. Du utlöser en maktkamp. Om du däremot lär henne att ett nej betyder att hon ska sluta upp med att göra det hon håller på med för tillfället, och istället gå till dig för att få belöning för att hon slutade, så har du kommit en bra bit på vägen.
            Ett sätt att träna det är genom att lägga ut något som är oemotståndligt för henne. Gå förbi med henne i koppel, säg nej när hon blir intresserad och fånga hennes uppmärksamhet. När hon tittar på dig så belöna med något supergott. Köttbullsbitar eller korv är ofta populärt. Ryck aldrig föremålet ifrån henne. Det ökar intresset och blir en jaktkamplek.
            Det är svårare än det låter. En del hundar blir oerhört fokuserade på det de vill ha. En snabb touch i sidan kan hjälpa. Observera att det inte handlar om att slå till hunden. Bara något så hunden känner att du är där. Man får helt enkelt försöka se vad som fungerar på ens egen hund. En av mina hundar reagerar ganska ordentligt om jag stampar till i marken. Den andra om man stöter lätt i sidan.
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #7
              Ursprungligen postat av countrys
              vi har en bayersk vildspårhund. och för er som ej vet, så tål allergibarn dom. vår pojke gör det o han tål ej hundar annars. men hon stjäler mat hela tiden o helst när maken är på jobb. får ständigt kolla så att allt är borta av matväg. hon kan sno mat ur mina barns händer. en dag så hoppade hon upp och tog mat ur tösens hand som hon höll i luften. hon går och tar pojkens kläder i munnen hela tiden och det kan vara nytvättade kläder. och hon slutar ej efter när man har tagit det ifrån henne. hon biter i sönder pojkens leksaker plus att hon äter bajs om hon får tag i det. finns det fler med denna ras. vi pratade med en expert och han tyckte det var normalt att en jakthund stjäler.eller hundar överhuvudtaget. får ju hålla mer koll efter henne än min son på 3 2/5 år. min make o jag är ej överens om detta. men allt detta händer när han jobbar, så han ser ej.
              När du ska ta kläder eller mat ur munnen på hunden ska du aldrig dra det ur munnen utan du ska använda ditt överlägsna psyke, hunden ska själv släppa det den har i munnen!!! Hur? Jo du tittar på hunden, går emot den och den går då undan, du följer då efter den tills den inte har nånstans att ta vägen eller tröttnar, fortsätt hela tiden med ögonkontakt och sträck ut armarna utmed sidorna, det är nu det visar sig vem som bestämmer, hunder kommer till slut sätta sig ner och släppa det den har i munnen och du tar bara upp det och går därifrån, aldrig slå eller skrika åt hunden inga ljud alls utan använd ögon och kroppsspråk, alltså sträck på dig och ha självförtroende! Är du konsekvent varje gång den tar något så kommer hunden snart inse att det är ingen ide att ens försöka eller så kommer det räcka med en blick från dig! LYCKA TILL
              Senast redigerad av åheim; 05 November 2010, 11:16.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...