hur gör jag om jag möter en galen hund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilleulv
    • July 2007
    • 208

    #16
    arga hundar

    Ursprungligen postat av erikthur
    Jag tycker också lilleulvs variant var uppfriskande - här en något annorlunda variant dock från en skylt jag köpte på Filippinerna:
    Never mind the dog - beware of owner (och en bild av en revolvermynning)
    Det är det många faktiskt hävdar i Rott-tråden...

    Funkar kanske inte med fisk dock...
    För en del år sedan hade jag ett sådan skylt på bilen. Jep - jag hade hundar i den.
    Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #17
      Jag skulle utan tvekan spraka hunden om den kom hotfull. No way att jag skulle vända ryggen till den. Smäll till den HÅRT en gång och förhoppningsvis räcker det.

      Inte konstigt att människor utomlands går med gångstvar gjord av pinnar.
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • joelvuo
        • September 2009
        • 771

        #18
        Om en hund hoppar upp mot en ska man "knäa" den i bröstet, det skadar inte hunden om man inte gör för hårt men dom tycker att det är obehagligt, fast sen finns det ju hundar utan vett och gränser

        Annars kan man vända ryggen till, det ska hjälpa tydligen

        Kommentar

        • jenmad
          • March 2009
          • 579

          #19
          Ursprungligen postat av joelvuo
          Om en hund hoppar upp mot en ska man "knäa" den i bröstet, det skadar inte hunden om man inte gör för hårt men dom tycker att det är obehagligt, fast sen finns det ju hundar utan vett och gränser

          Annars kan man vända ryggen till, det ska hjälpa tydligen
          Det beror ju på hur "galen" hunden är. När jag haft egen hund med mig, som jag ville skydda, så gick jag emot den främmande hunden och sa bestämt åt den att gå hem.
          När det inte funkar (i ett fall av många) undvek jag hunden istället. Ingen ögonkontakt, inte prata med den, ingenting helt enkelt.
          En mycket hundrädd person som jag pratat med fick lära sig att just ignorera hunden, och kroppsspråk är utmanande. Att bara snegla på hunden och att inte gå rakt emot hunden är inte hotande/utmanande. Så just nu, utan egen hund, skulle jag hålla koll på hunden men inte prata med den eller titta rakt på den. När jag har en egen hund att skydda säger jag åt den främmande hunden att "gå hem" alternativt hotar den med mitt kroppsspråk så att den lämnar mig och min hund ifred.
          Hälsningar
          Jennifer

          Kommentar

          • joelvuo
            • September 2009
            • 771

            #20
            När jag träffar "galna" hundar så brukar jag titta in dom i ögonen och visa att jag inte är rädd, då brukar dom titta undan, vet inte om det funkar med alla hundar

            Tillägg:
            Skulle det inte funka om man vänder ryggen till och när den är på väg att hoppa upp på en så gör man en roundkick och däckar hunden?




            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Det måste vara fruktansvärt ovanligt att nån faktiskt blir angripen av obekanta lösspringande hundar på öppen gata. Det händer säkert, men är knappast nåt man behöver gå och oroa sig för. Gå därifrån, men håll koll på vad hunden gör. Hoppar den så stå inte och låt den hållas utan putta undan den hårt, och verkar den tänka bita så sparka, klappa i händerna och skrik åt den. Det är du som bestämmer, se till att hunden förstår det.

              Folk som blir bitna blir nästan alltid bitna av sin egen hund, eller en bekants hund. Eller så försöker de gå emellan i ett hundslagsmål.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #22
                Ursprungligen postat av joelvuo
                När jag träffar "galna" hundar så brukar jag titta in dom i ögonen och visa att jag inte är rädd, då brukar dom titta undan, vet inte om det funkar med alla hundar

                Tillägg:
                Skulle det inte funka om man vänder ryggen till och när den är på väg att hoppa upp på en så gör man en roundkick och däckar hunden?


                Att titta en hnd rätt i ögonen är en hotsignal. En hund som känner sig underlägsen kommer att vika undan, men en dominant hund attackerar då om inte förr. Att le och visa tänderna är också ett hot beteende.
                Bästa rådet är nog att ignorera hunden.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #23
                  Hej,
                  Eftersom det var jag som bad om tråden.....


                  Som det ser ut så kanske man skall börja med vad man INTE skall göra!
                  1. Prata, skrik eller le inte åt hunden! Eftersom hundar använder kroppsspråk så är mun rörelser en motriktad aggressivitet. Hundar visar tänder när dom varnar och attackerar. Så gör du med ett leende! Skrik och gap betraktas som aggressivitet.
                  2. Sparka och slå inte efter en hund. Dom har betydligt bättre reflexer en du och biter ofta i sådan som kommer emot dem.
                  3. Stirra inte i ögonen på en hund speciellt om du är rädd. Dom använder blickar mellan varandra och upptäcker omedelbart din rädsla.

                  Men viktigast av allt stå still! Samla dina tankar och lugna ned dig! Vänd sidan mot hunden och håll koll på den i ögonvrån. Sedan kan du välja att sakta dra dig tillbaka eller gå emot hunden. Detta beror på situationen och dit mentala tillstånd just då. Tänk på att hunden lyssnar till dina tankar (energi du utstrålar) inte på det du säger.
                  Rör dig sedan sakta och lugnt. Snabba rörelser utlöser både anfalls och försvars reflexer.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #24
                    Jens,
                    Vi svarade runt varandra ledsen om jag repeterar dina bra råd.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #25
                      Har två ggr blivit attackerad av hundar i flock, första gången var -88 bland dom ockuperade husen i St Pauli och en gång för 15 år sedan när jag med knapp styrfart kröp mig hemåt en natt i christianshavn, båda gångerna handlade det om stora gatukorsningar på mellan 3-4 individer, det jobbiga var att hundarna var målinriktade, agerade som på kommando och helt tysta bägge gångerna så nog är dom släkt med vargen alltid!
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #26
                        Ursprungligen postat av Gaffel
                        Har två ggr blivit attackerad av hundar i flock, första gången var -88 bland dom ockuperade husen i St Pauli och en gång för 15 år sedan när jag med knapp styrfart kröp mig hemåt en natt i christianshavn, båda gångerna handlade det om stora gatukorsningar på mellan 3-4 individer, det jobbiga var att hundarna var målinriktade, agerade som på kommando och helt tysta bägge gångerna så nog är dom släkt med vargen alltid!
                        Blev du biten?

                        Det finns ett gammalt talesätt som säger. Arga hundar skäller inte. Ligger mycket i det!
                        Senast redigerad av bossep; 24 May 2010, 17:22.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #27
                          Gången i Hamburg blev jag ordentligt biten och min ordonansjacka blev duktigt söndertuggad, i Danmark blev räddningen att jag tog mig in på området och en styggt stor svart schäferkorsning som bodde på ett hus på dyssen som jag i ett halvårstid mutat med korv och var lite kompis med när jag bodde där, flocken som gav sig på mig tillhörde inte området och backade när Ruff kom sättandes, en annan sak som antagligen räddade en var att det under dom åren alltid var kängor, skinnpaj och läderbrallor som gällde.
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            #28
                            Jag har blivit biten av en gris.
                            Och det gjorde ONT! ett litet hängbukssvin som bet mej i armen...
                            En häst, igelkott, giftödla, huggorm, råtta, marsvin, hamster, papegoja, blåmes, myror (idag faktiskt) fästing (fick borelia) Katt, iller, gädda, kräfta (fast dom nyps) trollslända (gjorde rätt ont) Leguan, snok, människa (blev redigt infekterat sår!) Kossa, get, får, sköldpadda (don´t wanna doo that again!) Arowana Kaja, skata.
                            Men nån hund kan jag inte minnas att jag blivit biten av... joo! våran hund bet så man fick sår och blåmärken, men det är ju en lek mellan mej och hunden, hon slutar när man säger till
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #29
                              Ursprungligen postat av Gaffel
                              Gången i Hamburg blev jag ordentligt biten och min ordonansjacka blev duktigt söndertuggad, i Danmark blev räddningen att jag tog mig in på området och en styggt stor svart schäferkorsning som bodde på ett hus på dyssen som jag i ett halvårstid mutat med korv och var lite kompis med när jag bodde där, flocken som gav sig på mig tillhörde inte området och backade när Ruff kom sättandes, en annan sak som antagligen räddade en var att det under dom åren alltid var kängor, skinnpaj och läderbrallor som gällde.
                              Vad gjorde du för att framkalla deras attack?
                              Om du kan förklara det så kanske du kan hjälpa andra som kan komma i samma situation.
                              Försökte du springa?
                              Uppträdde du hotfullt? Gorma och svor? Flaxade med armarna?
                              Kröp du fram längs gatan som ett skadat och pälslöst djur i din skinn utstyrsel? ( detta är ett skämt, jag gillar läder åxå!)
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • FrökenHallonbåt
                                • December 2009
                                • 25

                                #30
                                Jag blev påhoppad av en lös, äcklig Japansk spets förra veckan. Var på väg hem i gryningen från min tidningsrunda (klyscha - "brevbärare" som blir jagad av hund). Hörde inte det ilskna skällandet förrens den var bredvid mig (hunden kom rusandes bakifrån och jag lyssnade på musik). Började cirkulera runt mig samtidigt som den gjorde lufthugg mot mig och skällde/morrade som galen. Först stannade jag bara och sa ett bestämt "Nej!", men då blev den skogstokig och började hoppa närmare med sitt lilla stinkande gap. Fick mota bort den med tidningskärran. Hunden cirkulerade, anföll kärran, jag snurrade så att kärran var mellan oss. Efter några minuter gav den upp, rusade iväg och fortsätta skälla som en dåre.
                                Flygfän är läskiga saker. Tacka vet jag vattenlevande djur som man vet vart man har dem!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...