Fryser hunden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annaes
    • February 2010
    • 15

    Fryser hunden?

    Vad är det som gör att hunden darrar?
    Förmänskligar man hunden med att säga att den fryser?
    Min hund har gjort detta när vi har varit ute och att det då oftast har varit kallt och rått ute.
    Jag har tänkt på detta ett tag nu, men har inte direkt hittat ett svar.
    Är det någon som vet just varför hunden gör detta?
    /Anna
  • Caysa
    • December 2009
    • 13

    #2
    Vad är det för hund? Hur gammal?
    Mycket möjligt att den fryser, men den kan oxå känna sig osäker. Hur håller hunden svansen när den darrar, rakt ner eller in mellan bakbenen?

    Kommentar

    • doppingen
      • April 2008
      • 1079

      #3
      hundar darrar/skakar för att alstra värme hörde jag på ett tv-program-betyder inte att den måste frysavar i ett godmorgonprogram men om de har rätt vet ju inte jag. men man får väl se till att gå raskt så de rör sig hela tiden å inte behöver sitta/stå stilla då det är kallt ute
      Senast redigerad av doppingen; 05 April 2010, 19:36.
      MammaMia

      Kommentar

      • zenon
        • December 2009
        • 173

        #4
        Skulle inte en hund kunna frysa? Ursäkta, men jag förstår inte riktigt frågeställningen faktiskt...

        Kommentar

        • jenmad
          • March 2009
          • 579

          #5
          Ursprungligen postat av annaes
          Vad är det som gör att hunden darrar?
          Förmänskligar man hunden med att säga att den fryser?
          Min hund har gjort detta när vi har varit ute och att det då oftast har varit kallt och rått ute.
          Jag har tänkt på detta ett tag nu, men har inte direkt hittat ett svar.
          Är det någon som vet just varför hunden gör detta?
          Det kan förstås vara rädsla men om det bara händer när det är kallt och rått ute skulle jag anta att hunden fryser och sätta på den ett täcke. Min hund är 14 år och lite för smal pga mag-tarm-problem och när det är kallt blir det täcke, inget snack om det. Likadant om det regnar mycket - är det blött ute och hon blir blöt kissar hon inte och sååå kul är det inte att traska runt i ösregn i 45 minuter (jag var med om det och dagen efter köpte jag ett regntäcke... )
          Använd lite sunt förnuft, iaktta hunden och rätta dig efter det. Tunn päls, kanske lite äldre hund - risk för att den fryser. Rejält med päls, typ japansk spets - lär inte frysa, skippa täcket

          Hälsningar
          Jennifer

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #6
            Du fick väldigt bra svar av Jennifer!
            Givetvis kan hunden frysa! Pointern har täcke redan när det blir lite kallt. Gammeltantbelgaren har täcke när det blir -15 och lägre. Hon behöver dessutom tofflor på tassarna. Ungbelgaren fryser aldrig.
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            • Yollis
              • February 2010
              • 479

              #7
              Vår Grand Danois fryser om det är kallt, är det -10 eller mer har han täcke och strumpor.

              när manniskor fryser mkt så skakar vi oxå, det är ett sätt för kroppen att alstra värme för ren och skär överlevnad... så kall vill man INTE vara!
              /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

              "Happy Wife - Happy Life"

              Kommentar

              • bong
                • November 2008
                • 1087

                #8
                Jag vet inte vad det beror på men "Piss-Nils" här hemma darrar när vi kommer in (fryser?) det knackar på dörren (nervös/rädd?) och när han står och tigger mat (sugen/hungrig?)

                Så det kan nog betyda rätt mycket
                3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                Kommentar

                • annaes
                  • February 2010
                  • 15

                  #9
                  Ursprungligen postat av Caysa
                  Vad är det för hund? Hur gammal?
                  Mycket möjligt att den fryser, men den kan oxå känna sig osäker. Hur håller hunden svansen när den darrar, rakt ner eller in mellan bakbenen?
                  Han är lite mer än 1 år. Och jag har inte riktigt tänkt på hur hans svans har varit..
                  Men tycker du att man ska köpa ett hundtäcke eller något liknande?
                  /Anna

                  Kommentar

                  • Christoffer_G
                    • September 2009
                    • 371

                    #10
                    vi har en staffe och han frysr ute:P..så vi har ett täcke men han skakar även när han blir exalterad=)

                    Kommentar

                    • Hamre
                      • February 2010
                      • 17

                      #11
                      Hundar kan skaka av olika andledningar, tex när dem fryser, är uppspelta eller är rädda.
                      I ert fall verkar det vara att han fryser. Själv har jag en boxer och en whippet, "whippen" fryser nästan hela tiden(iallafall nu när det har varit vinter), vissa folk kan tro att dem är rädda, för dem drar ihop sig(svansen mellan benen och krökt rygg), men eftersom jag vet att min vovve absolut inte är rädd, så antar jag att det är för att han fryser.

                      Kommentar

                      • rödtoppen
                        • June 2006
                        • 3148

                        #12
                        Våra hundar har täcke på vintern(iaf om de är någerlunda nyklippta )
                        Raser med tunn päls, eller om de inte har nån "underpäls" fryser lätt. Gamla/sjuka/nyklippta fryser också när tempen går ner.
                        Märker man att hunden börjar frysa så är det inte fel att köpa ett täcke till den.

                        Kommer ihåg en händelse som inträffade för x-antal år sen. 2 tuffa grabbar stod vid hållplatsen med en darrande Staffe och kommenterade högt mina påklädda jyckar.
                        "de skulle aldrig sätta på några kläder på sin hund (den darrande stackaren som de tvingade att sitta när det var minus) Själv var de rejält påpälsade man kanske borde påpeka att människan föds utan kläder

                        Vad är det för ras du har?
                        / dtoppen /

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #13
                          Min tax frös som en hund första vintern, men vägrade ta ett steg med täcke på. Dock gav frysandet upphov till en varm tät underull de följande vintrarna, så man måste absolut ta reda på om den fryser eller inte, innan man sätter på täcke.
                          Är den tunnpälsad ska den förstås ha täcke, men lite is i magen är inte heller helt fel.
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          • Inka
                            • July 2005
                            • 1233

                            #14
                            Om hunden fryser är det inte snällt att låta den gå "naken". Precis som vi tycker att det är obehagligt att frysa så är det inte heller särskilt angenämt för hunden.
                            När man fryser så spänns ju även musklerna och kan orsaka smärta även efteråt. Speciellt om hunden ska vara stilla eller inte röra sig så fort kan det vara vettigt med ett täcke.
                            Har hunden inte tjock päls med underull kan det även vara bra med ett regntäcke då vattnet kyler av kroppen.
                            Efter motion är det också bra att ha på ett täcka så hunden kyls av långsammare.
                            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                            www.kvitter.n.nu

                            Kommentar

                            • Pickles
                              • October 2009
                              • 1155

                              #15
                              Jag har samma problem med min russel - hon fryser ofta men Avskyr täcken med stort A. Med andra ord blir det korta, raska promenader för oss på vintern och bara täcke på om jag vet att hon ska spendera någon timme med mig i stallet och sitta och vänta.

                              Vidare kan de skaka och darra av allehanda anledningar, men förhoppningsvis lär man känna sin hund och kan läsa situationen så att man vet hur man kan hjälpa. Om man ska hjälpa.
                              Visst är det en Cavalier du har, Annaes? Det slår mig inte som en särskilt frusen hundras, men alla kan bli kalla när de blir blöta. ^^ Ta på ett tunnt, torrt täcke du. Det gör trots allt ingen skada. Köper du ett med magplatta sparar du in mycket på städningen hemma nu när det är vårslaskigt ute dessutom!
                              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                              ~25l vatten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...