Skällande

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annaes
    • February 2010
    • 15

    Skällande

    Vår hund har en tendens att börja skälla direkt när vi släpper ut honom på trädgården. Oftast när det är mörkt.
    Hur ska man få bort beteendet?
    Är detta vanligt?
    /Anna
  • Rosali
    • January 2010
    • 279

    #2
    Det bfinns ett halsband att köpa som sprutar upp en fin vattenstråle vid skall. hunden lär sig oftast mycket snabbt att det obehagliga vattnet kommer om den skäller. Och den undviker då att skälla. Mycket effektivt och helt ofarligt för hunden.

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Cesar Millan har ett halsband som de får en stöt av.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Christoffer_G
        • September 2009
        • 371

        #4
        Ursprungligen postat av Kramfors
        Cesar Millan har ett halsband som de får en stöt av.
        Då är det nog bättre att som en annan nämnde att ha ett halsbadn som skävvter vatten när hunden skäller

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av annaes
          Vår hund har en tendens att börja skälla direkt när vi släpper ut honom på trädgården. Oftast när det är mörkt.
          Hur ska man få bort beteendet?
          Är detta vanligt?
          Händer det oftast när det är mörkt skulle jag tro att den är lite mörkrädd och blir därför osäker. Hur gammal är din hund?
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • jenmad
            • March 2009
            • 579

            #6
            Ursprungligen postat av annaes
            Vår hund har en tendens att börja skälla direkt när vi släpper ut honom på trädgården. Oftast när det är mörkt.
            Hur ska man få bort beteendet?
            Är detta vanligt?
            Andra frågan först: Ja, det är vanligt.

            Sen första frågan: Enkelt. SLÄPP inte ut hunden. Gå ut MED hunden. Säg åt hunden att vara tyst om den skäller.
            När du släpper ut hunden ger du den ansvaret för att det inte händer nåt farligt, och om det händer nåt som den tror är farligt så skäller den för att antingen jaga bort det farliga eller tillkalla resten av flocken. Följer du med den så är det inte hunden som har ansvaret så den behöver/ska inte skälla. Så småningom kanske den fattar att det inte händer nåt farligt.

            Jag har ändå aldrig fattat det där med att släppa ut hunden. Jag bor i lägenhet så det är självklart för mig att när hunden går ut så går jag ut.

            Hälsningar
            Jennifer

            Kommentar

            • Nebbiolo
              • October 2009
              • 70

              #7
              Ursprungligen postat av Kramfors
              Cesar Millan har ett halsband som de får en stöt av.
              Ett sånt halsband är förbjudet att använda i Sverige.

              Kommentar

              • Nebbiolo
                • October 2009
                • 70

                #8
                Ursprungligen postat av jenmad
                Andra frågan först: Ja, det är vanligt.

                Sen första frågan: Enkelt. SLÄPP inte ut hunden. Gå ut MED hunden. Säg åt hunden att vara tyst om den skäller.
                När du släpper ut hunden ger du den ansvaret för att det inte händer nåt farligt, och om det händer nåt som den tror är farligt så skäller den för att antingen jaga bort det farliga eller tillkalla resten av flocken. Följer du med den så är det inte hunden som har ansvaret så den behöver/ska inte skälla. Så småningom kanske den fattar att det inte händer nåt farligt.

                Jag har ändå aldrig fattat det där med att släppa ut hunden. Jag bor i lägenhet så det är självklart för mig att när hunden går ut så går jag ut.

                Hälsningar
                Jennifer

                Ja, håller helt med. Släpper du ut hunden själv i trädgården, så har du överlåtit till hunden att hålla koll på om nåt hotar hemmet. En osäker hund tycker att många saker hotar hemmet.

                Gå ut tillsammans med hunden. Viktigt att DU går ut genom dörren först. Då har du signalerat till hunden att du är ledare. Ledare går först. Gå ut i trädgården, se dig om, sträck på dig och gäspa stort. Din hund kommer tro att allt är lungt, inget hotar. Lycka till!

                PS. Det finns tre mycket enkla knep att ta ledarskapet i hundsammanhang. 1 Ledare går först (t ex in/ut genom dörren upp/ner för trappor) 2. Ledaren hälsar sist. (Ledaren förväntar sig att flocken tar initiativ till att hälsa, t ex på morgonen) 3. Alla tittar på ledaren (Om du hela tiden tittar på din hund, säger du att du vill att hunden ska bestämma. Hunden ska titta på dig.)

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nebbiolo
                  Ja, håller helt med. Släpper du ut hunden själv i trädgården, så har du överlåtit till hunden att hålla koll på om nåt hotar hemmet. En osäker hund tycker att många saker hotar hemmet.

                  Gå ut tillsammans med hunden. Viktigt att DU går ut genom dörren först. Då har du signalerat till hunden att du är ledare. Ledare går först. Gå ut i trädgården, se dig om, sträck på dig och gäspa stort. Din hund kommer tro att allt är lungt, inget hotar. Lycka till!

                  PS. Det finns tre mycket enkla knep att ta ledarskapet i hundsammanhang. 1 Ledare går först (t ex in/ut genom dörren upp/ner för trappor) 2. Ledaren hälsar sist. (Ledaren förväntar sig att flocken tar initiativ till att hälsa, t ex på morgonen) 3. Alla tittar på ledaren (Om du hela tiden tittar på din hund, säger du att du vill att hunden ska bestämma. Hunden ska titta på dig.)
                  Vad hände med Initsiativtagandet??

                  Glöm inte att hitta på saker med hunden, ha kul ihop
                  En som kommer på en massa roliga spontana saker
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nebbiolo
                    Ett sånt halsband är förbjudet att använda i Sverige.
                    Jag vet, det stod om Cesar Millan metoder i tidningen Djurskyddet.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Nebbiolo
                      • October 2009
                      • 70

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nubi
                      Vad hände med Initsiativtagandet??

                      Glöm inte att hitta på saker med hunden, ha kul ihop
                      En som kommer på en massa roliga spontana saker
                      Jo, det som hände med det var ett tydligt initiativtagande. Jag matte/husse är ledare, allt är bra, du hunden kan slappna av och sen kan vi göra precis vad vi vill. Det inbegriper förståss också att en ledare kan rulla runt på gräsmattan och gräva gropar i rabatten. Sorry att jag glömde nämna det.

                      Kommentar

                      • annaes
                        • February 2010
                        • 15

                        #12
                        Tack för alla tips!
                        Jag ska ta åt mig dessa och försöka lära mig utav dem.

                        En frågade hur gammal min hund är. Han blir ett år den 1 mars.
                        /Anna

                        Kommentar

                        Arbetssätt...