Kommer det någonsin komma artbeskrivningar för snäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Kommer det någonsin komma artbeskrivningar för snäckor?

    Jag efterlyser artbeskrivningar på snäckor! Det kommer hela tiden massa nya fiskbeskrivningar, kan det inte räcka snart? Man kan ju välja snäckor under "välj grupp" när man söker efter artbeskrivningar, men det finns inget. Och eftersom det går att välja har jag (för)väntat på (att) det skulle dyka upp snäckbeskrivningar. Men det har det inte gjort, och jag tycker det är dumt. För jag tycker zoopet skulle vara bättre då.
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jodå det kommer, men när.........

    Att det inte ännu inte har kommit beror till 99% på mig - jag har helt enkelt inte haft tid. Varje dag i veckan lägger jag ca. 4-5 timmar på zoopet och om det hade varit så att zoopet hade inbringat en massa pengar så hade jag gärna kunnat lagt ännu mer tid. Nu är det inte så och jag måste mellan varven också dra in lite pengar för att försörja mig

    Det är också en stor skillnad tidsmässigt mellan att göra en ny fiskartbeskrivning och att börja med snäckartbeskrivningarna. Innan jag överhuvudtaget kan göra en snäckartbeskrivning så måste jag också skriva en ihop en allmän info för snäckor. Något som redan finns för fiskarna (innan Zoopet startade så arbetade jag ett år på heltid med att skriva all info som finns här).
    Jag har helt enkelt inte tid nog för att göra detta. Det finns ju också ytterligare några avdelningasr som saknas av samma anledning som krabbor, amfibier, saltvattensfisk, koraller etc.

    Det kommer dock så småningom - men jag kan inte säga något om när.
    Ett steg på vägen är i alla fall att jag gått igenom Zoopets stora fotoarkiv och där delat upp fotona i den mixade gruppen - "Skaldjur och amfibier". Nu är dessa indelade i olika kategorier som räkor, kräftor, krabbor, snäckor och musslor, amfibier och övriga djur. Detta gör det något enklare att hitta.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Hmm...vill du skriva alla beskrivningar själv, eller vill du ha hjälp, månne?
      Finns det isåfall mallar du vill att man skall använda?
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Hmm...vill du skriva alla beskrivningar själv, eller vill du ha hjälp, månne?
        Finns det isåfall mallar du vill att man skall använda?
        Det är inte artbeskribvningarna som är det största problemet utan att skriva den allmänna infon för resp. grupp. Här är t.ex. räkinfon http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=238 (en del foton fattas efter flytten, men de kommer så småningom att läggas in).
        Detta vill jag gärna ha hjälp med. Efterlyste tidigare själv med att skriva släktesbeskrivningar för vissa växtsläkten men ingen hjälp anmälde sig den gången.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • maria_
          • March 2007
          • 2867

          #5
          Men måste den allmänna informationen finnas först? För räkorna har jag nog läst den en gång, men det är ju artbeskrivningarna som man tittar på när man vill skaffa nya djur.
          Med vänlig hälsning,
          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av maria_
            Men måste den allmänna informationen finnas först? För räkorna har jag nog läst den en gång, men det är ju artbeskrivningarna som man tittar på när man vill skaffa nya djur.
            Ja dels är sidan uppbyggd så att det finns en kopplingen mellan artinfon och den allmänna infon. Dessutom är det ju i huvudsak i den allmänna infon som man får reda på hur djuren skall skötas - så utan den blir artinfon lite poänglös
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Aha...och när det gäller snäckor, så är det ett rätt drygt arbete.
              Där finns nog(?) flera släkten med mera vitt skilda krav på miljön än för räkor...och det är rätt taskigt med info om dem utom för de vanligaste...
              Men går det att uppdatera "allmänsidan" i efterhand med att lägga in nya släkten?
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Jens A.
                Aha...och när det gäller snäckor, så är det ett rätt drygt arbete.
                Där finns nog(?) flera släkten med mera vitt skilda krav på miljön än för räkor...och det är rätt taskigt med info om dem utom för de vanligaste...
                Men går det att uppdatera "allmänsidan" i efterhand med att lägga in nya släkten?
                Ja det går att uppdatera i efterhand
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...