Diskuschampionatet + Zierfische & Aquarium 2008

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av ansjo
    Snygg artikel Kjell!
    Tack för det
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #17
      Härlig artikel Kjell!
      Nu känns det faktiskt som man har varit där - litegrann iallafall...
      Tack!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av MaxB
        Härlig artikel Kjell!
        Nu känns det faktiskt som man har varit där - litegrann iallafall...
        Tack!
        Nästa gång får du hänga på också. Varför inte delta i tävlingen med ett ciklidakvarium.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Nästa gång får du hänga på också. Varför inte delta i tävlingen med ett ciklidakvarium.

          Det skulle vara mycket intressant att få kolla in alla ciklidkars-tävlingsbidrag.
          Man har ju idéer om T-kar (inte nödvändigtvis på 960-liter...) som istället jobbar på extremt djup - där man ser stenläggning, typ blandning av småsten och större klippformationer som arbetar sig upp mot bakrutanan och faktiskt bryter vattenytan. Om man måttbeställer ett kar skulle man ju kunna få till en inte alltför brant sluttning bakåt... Ja, det är många idéer som glider runt i risgrynsgröten uppe i skallen.

          Några av de föredrag jag verkligen skulle vilja ha sett och lyssnat på var de om nano-kar och räkor!
          Kanske nästa år då...

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av MaxB
            Det skulle vara mycket intressant att få kolla in alla ciklidkars-tävlingsbidrag.
            Man har ju idéer om T-kar (inte nödvändigtvis på 960-liter...) som istället jobbar på extremt djup - där man ser stenläggning, typ blandning av småsten och större klippformationer som arbetar sig upp mot bakrutanan och faktiskt bryter vattenytan. Om man måttbeställer ett kar skulle man ju kunna få till en inte alltför brant sluttning bakåt... Ja, det är många idéer som glider runt i risgrynsgröten uppe i skallen.

            Några av de föredrag jag verkligen skulle vilja ha sett och lyssnat på var de om nano-kar och räkor!
            Kanske nästa år då...
            Vill nog påstå att svenskarnas generellt har kommit lite längre i design (om man inte pratar om växtakvarium) än vad tyskarna har och då har ju bra känsla för det där med att placera stenar på ett snyggt sätt (sedan att din fisksmak inte är något vidare är en annan femma) så jag tycker absolut att du skall fundera på att ställa ut.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Har du mer fått reda på vad det blir för regler Kjell? Vi pratade ju om detta i helgen, men mer konkret vad det blir för kar, inredning, olika biotoper mm....
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #22
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Vill nog påstå att svenskarnas generellt har kommit lite längre i design (om man inte pratar om växtakvarium) än vad tyskarna har och då har ju bra känsla för det där med att placera stenar på ett snyggt sätt (sedan att din fisksmak inte är något vidare är en annan femma) så jag tycker absolut att du skall fundera på att ställa ut.

                Haha Fisksmaken ja... Discus och Troffar fnös du ju gott åt i lördags, din rackare!
                Hade man bara ett kar som uppfyller kraven och byggmaterial, så skulle man kanske kunna "våga sig på" att ställa ut.
                Får fundera på detta...

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Har du mer fått reda på vad det blir för regler Kjell? Vi pratade ju om detta i helgen, men mer konkret vad det blir för kar, inredning, olika biotoper mm....
                  Nej, jag fick ett inbjudningsbrev från Andreas om evnemnaget, men jag tyckte att det var alldeles för löst hållet så jag håller just på och skriver ihop ett mail till Andreas med synpunkter.

                  Har du själv (eller någon annan) några ideer om hur en sådan tävling skulle kunna utformas - lite brainstorming efterlyses
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #24
                    Det jag först kan tänka mig är olika biotoper, det skiljer sig ganska mycket från tex svartvatten i SA mot en klippformation i Malawi och att ha båda dessa i samma klass låter i mina öron sådär halvgalet.
                    Sedan är frågan om man får använda sig av BTN, om alla ska ha samma förutsättningar med tillbehör, fiskar och växter från Zoozajac eller om man bara får ta med sig hemmifrån.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Det jag först kan tänka mig är olika biotoper, det skiljer sig ganska mycket från tex svartvatten i SA mot en klippformation i Malawi och att ha båda dessa i samma klass låter i mina öron sådär halvgalet.
                      Jag instämmer, detta har jag också påpekat

                      Sedan är frågan om man får använda sig av BTN, om alla ska ha samma förutsättningar med tillbehör, fiskar och växter från Zoozajac eller om man bara får ta med sig hemmifrån
                      Deras tanke är att Zajac fixar fram akvariet enligt önskemål och sedan väljer man själv om man vill ha med sig egen dekoration och tillbehör (fiskar måste man fixa själv) eller låna av Zajac. Jag tycker att man också borde få ha med sig akvariet - annars är risken stor att tävlingsakvarierna blir väldigt lika.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #26
                        Får man ha med sig egna akvarium så blir tävlingen riktigt intressant, och jag tror att man kan se en större mångfald av tävlingsbidragen. Samtidigt är det risken att de som har mycket pengar och kan satsa, är de som går bra i tävlingen.
                        Om man tänker på resan som Zoopetväst gjorde i våras till Tyskland och växtkarsutställningen, så tror jag att den hade varit bra mycket intressantare om deltagarna hade haft med sina egna kar hemmifrån, och inte alla hade samma kar. Det är även det som är lite av tjusningen, att kunna se och ta del av olika lösningar.

                        Skulle vara kul att se Mats kånka in sitt 960, men drömmen vore om du tog med ditt kar Kjell!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Skulle vara kul att se Mats kånka in sitt 960, men drömmen vore om du tog med ditt kar Kjell!
                          Självklart hade jag gjort det om det nu inte varit som så att jag inte får tävla eftersom jag är domare i tävlingen
                          Ni som inte är domare har inget att skylla på

                          Jag tror inte att det är plånboken som avgör vem som vinner tävligen utan snarare andra faktorer.
                          För varje akvarium man ställer upp med får man också ett bidrag på 100 EUR - inte så mycket kanske men i alla fall en liten uppmuntran.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #28
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Självklart hade jag gjort det om det nu inte varit som så att jag inte får tävla eftersom jag är domare i tävlingen
                            Ni som inte är domare har inget att skylla på
                            Vad ska man säga....
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • admin
                              Christian Alfredsson

                              • November 2004
                              • 11220

                              #29
                              Riktigt roligt att höra att du är domare. Du brukar ju ha konstruktiv kritik. Dessutom brukar du ha avvikande uppfattning om man läser gamla inlägg och artiklar.
                              Christian Alfredsson
                              Tekniskt ansvarig Zoopet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...