Vattensköldpaddor är inga skaldjur...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jubbe063
    • November 2007
    • 343

    Vattensköldpaddor är inga skaldjur...

    Har funderat lite och blir lite mer störd varje gång jag tänker på det. Ormar, ödlor landsköldpaddor etc har kategorin reptiler, men av någon konstig anledning har det här forumet satt in alla vattensköldpaddor i kategorin skaldjur i diskussionsforumen....

    Låt räkor och snäckor mfl vara ensamma i skaldjursforumet där de hör hemma och placera vattensköldpaddor i reptilforumet där de hör hemma.

    // Jörgen
  • jubbe063
    • November 2007
    • 343

    #2
    Rättar mig sjåälv, ska inte vara kategorin reptil, utan den heter terrariedjur. men i övrigt så ska det väl stämma.

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Sköldpaddor är reptiler.

      Kommentar

      • jubbe063
        • November 2007
        • 343

        #4
        Ursprungligen postat av Krax
        Sköldpaddor är reptiler.
        Ja, sköldpadda är reptil, men forumet för reptiler heter terrariedjur här på Zoopet.

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Ursprungligen postat av jubbe063
          Ja, sköldpadda är reptil, men forumet för reptiler heter terrariedjur här på Zoopet.
          Och av precis den anledningen ligger inte Vattensköldpaddor under den kategorin då dom inte hör hemma i ett terrarium, utan ett akvarium, ok jag kan sträcka mig till ett paludarium

          Och kategorin är inte skaldjur utan "skaldjur" just pga av att det inte bara är skaldjur som ingår i den forum kategorin.

          Frågan harvarit upp förr och kommer inte heller denna gång att ändra något skulle jag gissa.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • jubbe063
            • November 2007
            • 343

            #6
            Hmm, må så vara. Men då borde ju reptiler ha en egen avdelning i så fall. Och ska man vara stikt så har inte vattensköldpaddor något skal egentligen utan ryggplåtar sammanvuxna med ryggraden. För att sammanföra "skaldjur" med reptiler i samma kategori kan lätt uppfattas som om de skulle ha någon gemensam ursprung eller samma djurklass.

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #7
              Varken skaldjur eller terrariedjur är vetenskapliga systematiska namn på djurgrupper så det är väl helt okej att stoppa in vilka djur man vill i de kategorierna. Man kunde ha reptiler, blötdjur, kräftdjur osv, men eftersom vissa inte ens vet skillnaden på en snäcka och snigel så hade det blivit väldigt mycket fel. Det hade nog blivit många diskussioner om att alla djur i akvarier är blöta, alltså blötdjur.

              Terrariedjur och "skaldjur" förstår alla, även om groddjur och sköldpaddor kan finnas i båda.

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Precis som Krax säger, att uppdelningen ser ut som den gör här på Zoopet är för att det i första hand är ett för akvarier och dess invånare.

                "Skaldjur" ligger under 2. FISKAR OCH ANDRA VATTENDJUR medan "Terriarie djur" ligger under 4. ANDRA HUSDJUR (som är en ytterst liten del av Zoopet)
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...