artbeskrivningar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Isuxs
    • December 2005
    • 796

    artbeskrivningar

    Denna fråga är mest riktad till Kjell men om någon annan vet så bara skriv..

    Satt och funderade på detta med artbeskrivningarna..
    Hur bestämms det egentligen hur pass stort kar,hur långt det ska vara, osv osv det ska vara?.
    Är det som du själv räknar ut, bestämmer eller hur man nu ska formulera det.. .
    Finns det några riktlinjer som du tar med?
    T.ex att fisken är revirbenägen därför behövs ett långt och stort kar osv osv..
    Mest nyfiken bara, därför jag frågar!
    360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
    180L Ghost / Black skalar
    60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    FRågan har dykt upp ett par gånger i olika versioner

    KLickar du på akvariestorleksikonen i artbeskrivningen så står detta att läsa

    MINIMUM LÄNGD PÅ AKVARIUM
    MINIMUM LITER INNEHÅLL I AKVARIUM
    Olika fiskarter kräver olika storlek på akvariet. Vad som påverkar detta är naturligtvis i första hand fiskens storlek, men det finns också annat. Aktiva fiskar som simmar mycket kräver ett större akvarium än en mer passiv osv.

    Vi har angivit en siffra både för akvariets minsta längd och för dess minsta innerhåll i liter. Ofta följs dessa bägge siffror åt, men inte alltid. Framförallt väldigt aktiva fiskar vill ha relativt långa akvarier eftersom de simmar mycket och då behöver ett stort simutrymme. Andra ganska passiva men stora fiskarter äter kanske mycket och då krävs det ett stort liter-innehåll för att det är lättare att upprätthålla en biologisk balans i ett sådant akvarium.

    I regel följs dock de bägge måttstockarna åt. Vår angivelse kan bara ses som en ungefärlig utgångspunkt för hur litet ett akvarium kan vara. Ett större akvarium är aldrig fel och det är alltid lättare att sköta och hitta en biologisk balans ju större ett akvarium är.
    Är det svar nog?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Isuxs
      • December 2005
      • 796

      #3
      Men då är det egentligen en "rekomendation" (kom inte på något bätter ord) från dig som person? Missförså mig inte, tycker inte heller det är rätt att t.ex hålla en Påfågel i ett 100l´s kar likadant med scalare som i regel brukar simma runt i små 60l´s. Men finns det ingen svensk lag som har med detta att göra? Vet att det finns minimum mått på Terrarium till olika Reptiler..
      Som sakt missförstå mig inte.. bara nyfiken
      360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
      180L Ghost / Black skalar
      60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Självklart är det en rekommendation - jag skriver inte några lagar
        Nu skall väl inte heller sägas att storleksrekommendationen långifrån bara är baserat på mina erfarenter utan en mix av mångas
        Sverige har inte någon lag (än så länge) som gäller för privatpesroner som håller vare sig terrariedjur eller fiskar
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Isuxs
          • December 2005
          • 796

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Sverige har inte någon lag (än så länge) som gäller för privatpesroner som håller vare sig terrariedjur eller fiskar
          Ok vet inte om det är lag.. Men om man kollar på http://www.djurskyddsmyndigheten.se/...2005_8_L80.pdf

          sidan 43-44. Så kan man där läsa vad olika Reptiler, gnagare m.m ska ha..
          Ex: Iguana Iguana (Grön Leguan), en fullvuxsen sådan kan bli max 2M, men det är mycket ovanligt.. Men om man nu skulle lyckas med att få upp den till den storleken så ska den ha 4 m2 och 1.8m högt om man har den ensam.
          Dessa följer jag iaf vad det gäller mina andra djur jag har.
          Det finns även lite om akvarium m.m på sidan 32-33.
          360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
          180L Ghost / Black skalar
          60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Isuxs
            Ok vet inte om det är lag.. Men om man kollar på http://www.djurskyddsmyndigheten.se/...2005_8_L80.pdf

            sidan 43-44. Så kan man där läsa vad olika Reptiler, gnagare m.m ska ha..
            Ex: Iguana Iguana (Grön Leguan), en fullvuxsen sådan kan bli max 2M, men det är mycket ovanligt.. Men om man nu skulle lyckas med att få upp den till den storleken så ska den ha 4 m2 och 1.8m högt om man har den ensam.
            Dessa följer jag iaf vad det gäller mina andra djur jag har.
            Det finns även lite om akvarium m.m på sidan 32-33.
            L80 gäller för affärer och inte för privatpersoner.
            Däremot finns det ett förslag om att delar av L80 skall gälla även för privapersoner fr.o.m. 1/9 nästa år
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Isuxs
              • December 2005
              • 796

              #7
              Det hade ju varit bra om det hade börjat gälla Privatpersoner också... Men men.. Tackar för svaren!!
              360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
              180L Ghost / Black skalar
              60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

              Kommentar

              Arbetssätt...