Fiskförmedlingstråden

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HazelCR

    Fiskförmedlingstråden

    Jag tycker att det är för bedrövligt att Kjell låser tråden, så att inte fler zoopetare kan diskutera XXXXXXX. Det är högst irriterande. Mer irriterande blir det, när jag ser idag att Kjell själv har gått in och lägger till ännu fler meningar i sitt sista inlägg.
    Högt i tak, ska det bara vara det ibland? Nej, släpp fram diskussionen, lås ej!
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 22 August 2005, 18:26.
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    Att han ändrat beror säkert på att han funderat en del på det i natt om man kollar på ändringsdatumen. Jag pratade med honom igår och vi bestämde att vi låser alla trådar om fiskförmedling under helgen då Zoopet väst är i Danmark (inkl Kjell).
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Först en ursäkt till Daniel Odell angående hans reklaminlägg för XXXXXXX.
      Jag skrev att han lånat ut sin ”Zoopetregistrering” till någon annan – vilket visade sig vara helt fel – hans skrev själv inlägget.
      Orsaken till att jag uppfattade det som så var att Daniel Odell i sitt inlägg skrev -
      ”nu tänkte jag göra lite reklam för den nystartade websidan Daniel och jag precis lanserat”.
      Jag hittade inte någon Daniel som ansvarig på deras sida och jag hittade inte någon som är inregistrerad som ”Daniel” på Zoopet. Jag kollade dock dåligt för ”Daniel” finns (se här http://www.zoopet.com/forum/member.php?u=24665 ) även om han bara skrivit ett inlägg på Zoopet så borde jag ha sett detta. Klantigt av mig och jag ber som sagt om ursäkt för detta.

      Till själva frågan då:
      Jag har inget emot att odlare och andra säljer privat till andra. Tvärtom har väl jag om någon genom alla år aktivt stött ett sådant agerande.

      Denna gång väcktes frågan ursprungligen i NCS (Nordiska Ciklidsällskapet) forum och där ställde jag mig på flera ställen positiv till att en form av odlarregister skulle startas i NCS regi (det var det som tråden ursprungligen handlade om) även om jag mycket klart varnade för att det fanns en uppenbar risk för att det skulle kunna leda till drastiska konsekvenser för akvariehobbyn om man inte noggrant tänkte igenom hur det hela skulle utformas.
      Anledning till detta: Under ett ganska stort antal år har jag haft en hel del kontakt med myndigheterna – förr genom att jag satt med i ZOORFs (Zoobranschens Riksförbund) styrelse och jag har under senare år representerat NCS i kontakterna med myndigheterna. För några få år sedan lade också myndigheterna fram ett förslag som om det hade genomförts hade inneburit att det nästintill i praktiken skulle ha blivit omöjligt att odla fisk i Sverige utan att ha först ha genomgått en kostnadskrävande utbildning samt dessutom årligen behöva betala tusentals med kronor för tillstånd att hålla akvariefisk.
      Tack vare ett aktivt och intensivt samarbete mellan föreningsmänniskor och andra lyckades vi dock stoppa detta lagförslag t.ex. genom namninsamlingar här på Zoopet men även på Ciklid, Akvarieguiden och Saltvattensguiden, lyckades vi då stoppa lagförslaget. Det hela hängde dock på en hårsmån att vi lyckades och det finns absolut inget som säger att inte det gamla förslaget kommer att återuppväckas eller att ett nytt liknande kommer. Tvärtom är det faktiskt som så att det finns krafter bland vissa politiker och myndighetspersoner om att det är helt fel att ens hålla tropiska djur som husdjur.
      Att vi den gången lyckades stoppa lagförslaget berodde till största delen på
      1/ Lagförslaget var dåligt genomarbetet och vi kunde påvisa flera orimligheter (t.ex. att det skulle krävas utbildning/tillstånd av en 15 åring som sålde 10 påsar med guppy på en auktion medan en storodlare som sålde 3 gånger för 10.000 gången till en grossist inte skulle behöva det) i lagförslaget och pga tidspress hann inte myndigheten omarbeta förslaget.
      2/ Vi (dvs föreningarna) kunde påvisa att vi var seriösa föreningar med valda styrelser och att vi i huvudsak odlade till andra föreningsmedlemmar etc. Att vi på olika hemsidor och i våra tidningar i och för sig sålde fisk, men att detta bara var en extremt liten del av vår verksamhet och där det viktigaste syftet istället var att sprida information och därmed öka kunskapen om hur fisk skall hållas och att vi på detta sätt aktivt bidrog till en bättre djurhållning. Något som faktiskt i högsta grad också är helt med sanningen överensstämmande.

      Att i detta läge dra igång en ny sida helt vid sidan av föreningarna (tvärtom så anges ju inte ens på sidan ifråga vem som står bakom den) och vars enda syfte är att kränga fisk och inte på något sätt sprida information är minst sagt dumdristigt eftersom det ger myndigheterna alla argument i världen till att stora delar av vår hobby är extremt oseriös med anonyma svarta affärer. Risken är uppenbar att detta kan leda till en betydligt restriktivare lagstiftning som riskerar att bli ett dråpslag mot vår akvariehobby.

      Själv ställer jag mig fortfarande mycket positiv till om olika föreningar (t.ex. NCS, Guardians of Catfish etc.) var för sig eller kanske tillsammans (vore drömmen) kör igång en lista över vilka arter som odlas och av vem (rena Sälj-annonser däremot hör hemma i resp. annonsbörs och inte här) för att bredda utbudet.

      Om en sådan lista hamnar på hemsidor med aktiva forum och med utbyggd information så skulle det istället sannolikt bidra till att stärka vår hobby och också vidga möjligheten för den enskilde akvaristen att få tag i lite ovanligare arter.
      Hade det tidigare funnits en sådan lista är det ju mycket möjligt att vi hade lyckats rädda många av de arter (främst Viktoriaciklider men även andra) som utrotats i sin naturliga miljö och inte heller längre finns kvar inom akvariehobbyn.

      Ovan har jag med avsikt utelämnat namnet på webbsidan ifråga eftersom jag anser att info om den skall spridas så lite som möjligt eftersom det inte tillför akvariehobbyn något positivt - snarare tvärtom.
      Jag har också raderat namnet på sidan ifråga i de inlägg som tidigare skrivits i denna tråd. Fortsättningsvis så kommer alla inlägg som namnger namnet på sidan att HELT raderas.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 22 August 2005, 18:22.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • HazelCR

        #4
        Tack, för att tråden öppnades igen, även om det verkar vara lite begränsat. Jag uppskattar verkligen det långa inlägget ovan. Jag håller visserligen inte med dig i slutsatsen om spridning. Jag tror att det kanske är just den informationen som du skrivit ovan som bör komma fram till vanliga hobbyakvarister som jag själv. Annars finns det en risk att jag/vi helt ovetande ramlar i den "fälla" som du beskriver för akvariehobbyn. Det är den största orsaken till att jag inte vill att det skall vara "locket på" i denna fråga. Jag hoppas på en fortsatt argumentation både för och emot av mer erfarna, insatta akvarister än jag själv i detta forum och i andra forum.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Jag har raderat ett inlägg av Daniel Odell eftersom jag inte accepterar att han kallar Zoopet för en fascistisk hemsida - vill man ha en diskussion så får det ske med argument och inte med oförskämdheter.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Daniel Odell
            • November 2002
            • 1595

            #6
            endast fasciststyren censurerar det fria ordet för att se till att de styrandes ord skall se ut som det rätta och vara lag.

            du bara fortsätter att bekräfta det jag sa i det raderade inlägget.
            fish r friend

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Daniel Odell
              endast fasciststyren censurerar det fria ordet för att se till att de styrandes ord skall se ut som det rätta och vara lag.

              du bara fortsätter att bekräfta det jag sa i det raderade inlägget.
              Du har ju inte ens ett forum på din sida där man kan kan få skriva ner sina synpunkter så du är väl inte den rätte att uttala dig om censur.
              Men strunt samma, eftersom du tydligen inte på något sätt är intresserad av att föra en konstruktiv debatt i denna fråga utan bara är intresserad av att vara oförskämd genom kalla Zooet för en fascistisk hemsida och jämföra oss med fasciststyren så ser jag ingen som helst anledning att låta detta fortgå utan låser därför denna tråd.
              Så sorry HazelCR, tyvärr låser jag tråden igen eftersom det uppenbarligen inte finns något intresse av att föra en konstruktiv debatt.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...