Kolla dina prenumerationer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Kolla dina prenumerationer

    Många har gamla prenumerationer liggande på trådar i forumet.
    1/ Jag uppmanar alla att gå igenom sina prenumerationer och deleta de som passerat "Bäst före"-datum.
    Anledningen till att vi vill att ni skall göra det är att de tusentals med prenumerationer som finns tar upp en massa "webbutrymme" vilket gör Zoopet onödigt långsamt. Dessutom så är det jobbigt för mig om jag skall deleta andras prenumerationer vilket jag tvingas göra ibland (se nästa punkt).
    2/ Skall du åka bort en tid så plocka bort dina prenumerationer innan du åker annars blir din "brevlåda" snabbt full vilket dels leder till att andra inte kan skicka mail till dig och dels att dina prenumerationer studsar tillbaka till oss. Det senare innebär en massa jobb för mig eftersom min brevlåda fylls med onödiga mail och att det tar väldigt lång tid att radera andras prenumerationer (att ta bort sina egna går snabbt).
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag tycker det är besvärligt att rensa bland de gamla prenumerationerna och därför växer de nog till. Oftast vill man ju gärna kolla upp om det är onödigt att ha kvar prenumerationen innan man raderar densamma. Och sedan måste ladda om sidan med prenumerationerna. det tar ett tag faktiskt. Det skulle underlätta om (i alla fall från den sidan) det skapades en ny sdia automatiskt med tråden ifråga. Eller kan man ställa in detta på något sätt?
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Tyvärr så kan det bara funka på det sätt som det gör nu. För den som lagt in en prenumeration är det ju i all fall bara att klicka på "Mina prenumerationer" - jag måste klicka på "Alla prenumerationer" vilket tar väldigt långa tid att ladda upp (pga att massviss av gamla prenumerationer ligger och skräpar).
      Jag och Christian pratade om att alla vi skulle lägga in ett system som fick ut på att alla prenumerationer automatiskt deletades efter en månad. Detta skulle dock få som följd att även prenumerationer i aktiva trådar deletades vilket definitivt inte är bra.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Jag och Christian pratade om att alla vi skulle lägga in ett system som fick ut på att alla prenumerationer automatiskt deletades efter en månad. Detta skulle dock få som följd att även prenumerationer i aktiva trådar deletades vilket definitivt inte är bra.
        Det skulle ju funka om det gick ut ett automatiskt mail om att prenumerationen upphört... så att man kan aktivera den igen om man vill.

        Måste erkänna att jag inte hade kollat mina prenumerationer eftersom jag sällan använder funktionen... och det fanns några ja... när tåten dör av så glömmer man ju att man har prenumerationen... Har deletat dom nu i alla fall....
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • fredrikakesson
          • November 2003
          • 1363

          #5
          Hej
          Nu har jag tagit bort mina.Men en funktion där man kunde kasta alla prenumerationer i ett svep vore bra att ha.Eller att man kunde bocka för vilka man ville ta bort och sedan trycka på en ta bort knapp.
          Fredrik

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Vi får se hur det kommer att funka i det "nya forumet".
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Jag kollar genom mina prenumerationer för tillfället och upptäcker att jag har olika skäl för dom.
              Ibland är det för att följa en diskussion.
              Ibland är det en tråd man startat själv och känner ett ansvar för.
              Ett tredje skäl är att enkelt hitta tillbaka till en intressant tråd (mer som ett <b>bokmärke </b>egentligen - och dom håller jag nog fast vid). Och till dom behöver ju inga e-mail utgå.
              Man kanske skulle kunna införa en sådan funktion som alternativ - då skulle det här med att radera prenumerationer efter en månad vara ett bra komplement.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Ett tips här då Erik... Jag har en mapp i mina Favoriter som heter Zoopetlänkar... där bokmärker jag alla intressanta tåtar som jag kan tänkas vilja gå tillbaka till. Den enda begränsningen med det är att man inte har med sig sina bokmärken till andra datorer.
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Att avbryta prenumerationerna på ett lite snabbare sätt:
                  Högerklicka på prenumerationsämnet och öppna som ny sida och lägg den dold.
                  Upprepa med säg 5 eller fler prenumerationsämnen.
                  Titta sedan igenom dem en efter en och avbryt prenumerationen på den aktuella sidan och stäng sedan fönstret.
                  Gå tillbaka till mina prenumerationer och fortsätt på det sättet.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • dgqlof
                    • November 2003
                    • 1344

                    #10
                    Bra tips. Men jag tvekar ändå. Klockade normalt borttag till 42 sekunder med modem och ett sådant till 20 sekunder. Och eftersom det tar sån tid att stänga av prenumerationerna så har jag inte gjort det och har nu ca 365 st. Även med erikthurs tips blir det över två timmars klickande, annars 4,5 timme.

                    Kommentar

                    • oveb
                      • January 2004
                      • 2577

                      #11

                      Kjell:

                      Kan Ni inte ta bort bekräftelsefrågan och den åtföljande pop:en åtminstone. Satt och klickade bort alla ointressanta och upptäckte sen att alla låg kvar för att min popup-blocker hade "dödat" den andra bekräftelsen.

                      Om man står i:

                      http://www.zoopet.com/akvarium/forum/subscription_list.asp

                      och klickar "unsubscribe" så behövs väl inga bekräftelser !!!

                      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                      Kommentar

                      • rindberg
                        • March 2004
                        • 196

                        #12
                        Som sagt det vore bra med kryssrutor så att man kunde kryssa för dom man vill ta bort, får hoppas att det kommer i det "nya forumet".

                        En annan sak som kanske inte hör hit men som kanske också skulle kunna förändrads till nästa forum. När man tittar på din profil Kjell står det att man ska "Klicka på bilden för att få den i naturlig storlek" oj! det blir en stor bild specielt den delen med kartan.

                        Ett mer seriöst förslag till förändring av forumet är sök funktionen! För oss stackare som sitter med modem är det rätt irriterande att alla användarnamn ska laddas innan man kan söka! Läggtill en knapp "Sök efter medlem"

                        Lite dumt att man kan dubellprenumerera på en tråd! Det vore också bra om man under profil kunde välja "Prenumeration ska vara ikryssad som standard", men då måste det nog finnas autodelete först!
                        Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
                        Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

                        Kommentar

                        • PeterS
                          • July 2004
                          • 11

                          #13
                          Om ni har funderat på en funktion som tar bort prenumerationer som är äldre än 1 månad varför inte istället göra en funktion som tar bort prenumerationer där senaste inlägget är äldre än 1 månad (eller 2).

                          Det skulle iofs göra att man inte kan använda prenumerationer som bokmärken men det är dom väl ändå inte tänkt som.
                          Lite bilder från mina 2 akvarier
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=247188

                          Kommentar

                          Arbetssätt...