Zoopets föränderliga signaturer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Zoopets föränderliga signaturer

    Jag lade tidigt märke till att våra signaturer uppdaterades i samtliga historiska inlägg som gjorts och det kan kanske finnas en fördel i detta. Jag såg det först när jag läste ett mycket gammalt inlägg av Kjell som redan då såg framåt mot ciklidmötet 2004. Flera andra akvaristiska forum har också föränderliga signaturer men väl inte alla. Ibland blir det förvillande som t ex när jag på AKA forum klagar på att det tar tid att bli medlem och min signatur sedan har mitt medlemsnummer med i anslutning till inlägget.

    Än värre blir det när ändringar i både signaturer och inlägg kan göras i efterhand och andras svar därmed kan uppfattas som konstiga.
    Som nyligen då en signatur "Det finns inga dumma frågor-bara dumma svar" ändrades till "Är det inte konstigt, hur fötter kan lukta när de inte har någon näsa?"när en av zoopets mer kunniga medlemmar redan hade klargjort att frågan som ställdes var nog att betrakta som just dum.
    Sedan gick flera medlemmar till frontalangrepp mot den kunnige medlemmen och det startades till och med extra tråd för ytterligare angrepp - dock med den ärligare rubriken att nu var det dags för pajkastning.

    Zoopets föränderliga signaturer kan ställa till med problem.
    Det vore nog bäst om de inte kunde ändras efter det att inlägget var gjort.
    Zoopet kan ha förlorat en av sina duktigare medlemmars input.
    Och även jag känner mej tveksam till att besvara frågor i framtiden.
    Killies is a lifetime passion
  • gosatta
    • December 2002
    • 2669

    #2
    signaturen ligger ju i en separat databas om jag inte kommer ihåg fel och laddas in när sidan laddas?

    om den ska ligga i det "riktiga" inlägget så kommer ett annat problem som har disskuterats förr att signaturerna blir sökbara vilket förstör sökfunktionen efter som många har fiskar etc. i sin signatur. Och en förstörd sökfunktion är ju bra mycket värre än nått enstaka missförstån pga. signaturer? och då är det väl bättre att folk skriver vettiga signaturer och inte hela livshistorier.
    /Mats Åhrman
    http://www.gosatta.org
    http://www.stockholmsciklidklubb.com
    http://www.ciklid.se

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Jag skulle gissa att förklaringen till att signaturen ändras är ganska enkel.
      Signaturen lagras på ett (1) ställe, tillsamans med övrig personlig information.
      Varje gång man läser ett inlägg/tråd så hämtas alltså signaturen från detta ställe och läggs till inlägget.
      Visst kan man, rent teoretiskt, lagra signaturen tillsammans med inlägget, men det har flera nackdelar.
      Signaturen används ganska ofta för att länka till en hemsida, den adressen kan ändras över tiden, med nuvarande teknik behöver man ju bara ändra signaturen så är adressen rätt överallt.
      Ett mer tekniskt svar på varför det är som det är nu, är utrymmesskäl. Lagra en signatur på 30 tecken på ett ställe eller på 1000 ställen ger ganska stor skillnad.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Som framgått finns det ju både för och nackdelar med alla system.

        En förhoppning vore väl annars att man tänker sig för en extra gång INNAN man anger en signatur och definitivt innan man ändrar den.

        Om man nu av någon anledning skulle vilja ta upp en signatur till diskussion så bör man ju i så fall kopiera själva signaturen och lägga in den i sitt eget inlägg tillsammans med frågan.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Christian Alfredsson

          • December 2001
          • 707

          #5
          Forumet stödjer vilket som. Jag valde när vi installerade dynamiska signaturer.
          ________________________
          Christian Alfredsson
          http://www.tropheus.info

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Forumet stödjer vilket som.
            Om man måste välja antingen/eller så tycker jag att det nuvarande systemet är att föredra.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #7
              Om man måste välja antingen/eller så tycker jag att det nuvarande systemet är att föredra.
              Ja, det tycker jag också.
              En stor fördel med dynamisk lösning är att många har länk till personliga sidor i signaturen. Jag vill gärna att ev. ändringar slår igenom även i äldre trådar som folk läser. Statistik för min blogg den korta tid jag har haft den igång kommer nästan uteslutande alla (akvarie)besök via trådar - många gamla. Ett fåtal kommer via min profil.

              Signaturen är i många fall ett utdrag ur den dynamiska profilen.
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • dgqlof
                • November 2003
                • 1344

                #8
                Ursprungligen skickat av BluesBoy
                ...kommer nästan uteslutande alla (akvarie)besök via trådar - många gamla. Ett fåtal kommer via min profil. ... Signaturen är i många fall ett utdrag ur den dynamiska profilen.
                Många verkar inte tänka på att det finns en fiffig ikon ovanför meddelandet som heter "hemsida" och går direkt till den länken som står som hemsida i profilen. Jag har helt gått över till att använda den eftersom man kommer åt den även om man inte är oinloggad (men inte profilen) och jag har alltid signuter av eftersom jag är modemsurfare.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Hade inte tänkt på det - utmärkt tips (som vanligt)
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • bjurstrom
                    • March 2003
                    • 233

                    #10
                    "en av zoopets mer kunniga medlemmar redan hade klargjort att frågan som ställdes var nog att betrakta som just dum.
                    Sedan gick flera medlemmar till frontalangrepp mot den kunnige medlemmen och det startades till och med extra tråd för ytterligare angrepp - dock med den ärligare rubriken att nu var det dags för pajkastning. "

                    Nu tycker jag du är fånig Erikhur. Som flera redan påpekat i de trådar du refererar till handlade den fortsatta diskussionen INTE om SAKKUNSKAP utan om att UPPFÖRA SIG på ett trevligt sätt mot andra medlemmar (vilket denne person som du förvarar inte gjorde). Även om du är en killifantast och vill att alla fakta ska vara rätt när det gäller Killis är jag övertygad om att även du vill ha en respektfull och trevlig ton i forumen.
                    min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #11
                      Många verkar inte tänka på att det finns en fiffig ikon ovanför meddelandet som heter "hemsida" och går direkt till den länken som står som hemsida i profilen.
                      Jisses! Efter mer än ett halvår på zoopet har jag inte ens lagt märke till den ikonen . Tack för tipset.
                      En liten synpunkt kan väl vara att ikonen visas även om man inte har någon hemsida angiven i profilen. Inte så kul att hamna på about:blank.
                      Jag köper argumentet att stänga av signaturen eftersom zoopet går lite onödigt tungt för det mesta. Jag är övertygad att det blir bättre framöver med föreslagna åtgärder enligt aktuella diskussioner från "driften".
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        <b>Bjurstrom</b>: Pajkastning var en annan tråd
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Bjurstrom:
                          Komplettering: Jag beskrev i den här tråden den uppenbara provokationen som den kunnige medlemmen blev utsatt för - jag kommer själv ihåg den ursprungliga signaturen som tjejen hade och såg senare hur den hade ändrats (efter det att Haleli påpekat det för mej) vilket vidare förklarar att Halelis svar blev något mer "odiplomatiskt" än det borde blivit.
                          "Det finns inga dumma frågor - bara dumma svar" - Hur respektfullt och trevlig ton har det?
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • bjurstrom
                            • March 2003
                            • 233

                            #14
                            Nej, det var ingen provokation överhuvudtaget i det första inlägget. Förvånad över att du fortfarande inte riktigt ser det.

                            Den nya tråden (pajkastning) handlade inte heller om att kasta paj på den som uppförde sig som en "otrevlig och elitistisk expert", utan startade med att ta upp ett attitydproblem på ett allmänt sätt utan att referera till någon tråd eller person. När det sedan övergick till en viss tråd och person, försvarade sig denne med att hon hade helt rätt i sak, men visade bara med det svaret att hon inte förstått alls vad det handlar om, eftersom det inte handlade om rätt i sak, utan om attityd, bemötande, elitism, vett och sans, närsynthet, tolerans, osv.

                            En hobby, diskussions-forum eller vad det vara månde handlar om så mycket mer än bara kunskap. Visst är kunskapen viktig, men mycket långt från allt. Att utöva en hobby med ofantligt med kunskap, men inte få ut någon glädje av det t.ex. är ju inte värt något alls.

                            Sedan ska ju även de som beter sig otrevligt få väl mycket kritik av många personer och då är det snarare kritikerna som bör kritiseras och lugna ned sig. Alla gör vi fel och det måste vi tolerera och förhoppningsvis kan vi även lära oss och ändra på oss. Sedan är det nog bra att inte ha får mycket prestige. Ingen ska behöva sluta för att man känner att man gjort bort sig. Tvärtom blir man nog nästan alltid förlåten och minnet är kort dessutom...
                            min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #15
                              Ursprungligen skickat av bjurstrom
                              ... Den nya tråden (pajkastning) handlade inte heller om att kasta paj på den som uppförde sig som en "otrevlig och elitistisk expert", utan startade med att ta upp ett attitydproblem på ett allmänt sätt utan att referera till någon tråd eller person.
                              ...
                              Sedan ska ju även de som beter sig otrevligt få väl mycket kritik av många personer och då är det snarare kritikerna som bör kritiseras och lugna ned sig. Alla gör vi fel och det måste vi tolerera och förhoppningsvis kan vi även lära oss och ändra på oss. Sedan är det nog bra att inte ha får mycket prestige. Ingen ska behöva sluta för att man känner att man gjort bort sig. Tvärtom blir man nog nästan alltid förlåten och minnet är kort dessutom...
                              Ojdå. Allt detta från den person som inledde angreppet ifråga.
                              Ingen kommentar om "inga dumma frågor-bara dumma svar"...
                              Inser inte ens sambandet mellan trådarna ifråga - ensam om detta?
                              Ett citat om "otrevlig och elitistisk expert" som inte ens zoopets sökmotor hittar igen - och ej heller jag.
                              "Alla gör vi fel" - det kan jag acceptera...
                              "Tvärtom blir man nog nästan alltid förlåten och minnet är kort dessutom..." Det kan vi alla fall hoppas på - men vem skall här bli förlåten egentligen?
                              Övriga kommentarer egentligen överflödiga
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              Arbetssätt...