Kjell, har du fått virus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gugges
    • May 2003
    • 893

    Kjell, har du fått virus?

    Tjaba

    Har tagit emot mail från kjell med en bifogad zipfil som är skrämmande lik i storlek på det virus som härjar just nu...

    Kan inte komma på någon anledning till varför du skulle ha skickat mig ett mail så!

    har inte öppnat bilagan men du kanske ska kolla upp om du har nått i burken? om du inte har skickat det förstås
    Guardians Of Catfish - www.goc.se
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nej, jag har nog inget virus i min dator (har ett väldigt uppdaterat antivirusprogram och brandvägg) som de senaste dagarna stoppat en stor mängd av det nya viruset som florerar.
    Hur viruset kan snappa upp adresser vet jag inte - men jag har t.ex. fått virusmail från många zoopetare de senaste dagarna och jag är övertygad om att dessa inte heller har viruset i sin dator.
    Så kontentan - deleta mitt (och alla andras) mail om det inte står klart angivet vad innehållet är.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • FI
      • January 2002
      • 1153

      #3
      Jag har drabbats av samma sak, det dyker upp ca 5 mail per dag från olika avsändare, både företag och privatpersoner, samtliga bifogar en zipfil. Mailen är ofta kamouflerade så att de ser seriösa ut, jag har t.ex fått mail från Föreningssparbanken där det sades att siffror från några aktiefonder bifogades osv. Väldigt skumt och irriterande. Finns det något sätt att bli av med skiten förutom att radera alla mail som ser ut på detta sätt?

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • gugges
        • May 2003
        • 893

        #4
        Nja det gör det väl inte för gemeneman, men det ebbar snart ut så...
        Guardians Of Catfish - www.goc.se

        Kommentar

        • Christian Alfredsson

          • December 2001
          • 707

          #5
          Det är högst troligt att den skickar från kjell.fohrman@zoopet.com

          Hans adress står som avsändare när man prenumererar på forumet. Har man ställt in outlook så att den automatiskt lägger in avsändare i adressboken så hamnar Kjell där. Virus älskar Outlooks adressbok.
          ________________________
          Christian Alfredsson
          http://www.tropheus.info

          Kommentar

          • imported_n/a
            • January 2004
            • 44

            #6
            kan oxå vara ett parasit problem. Förlåt dåligt skämt.

            Kommentar

            • fredrikakesson
              • November 2003
              • 1363

              #7
              För att vara säker på avsändaren får man kolla i headern.Man kan ju skriva. kalle.kula@kallekula.com om man vill som avsändare.Ett enkelt ätt att kolla headern är att spara ner mailet i msg format och sen öppna det med word.Det blir massa skräptecken men mitt is örjan så står det klart och tydligt vilka servar den har passerat.Sen kollan man i whios databasen hos ripe.Sim salabim så vet man vilken abuse adress man ska skicka mail till och klaga.Men tyvärr så brukar spåren sluta med swipnet eller telia och då är det ingen idé att anmäla något.Sist så tog det 3 månader för dom att få tummen ur och då va det ju lixom över
              Fredrik

              Kommentar

              • jarinen
                • February 2003
                • 801

                #8
                Ursprungligen skickat av pö
                kan oxå vara ett parasit problem. Förlåt dåligt skämt.
                Skämt? Nä, jag tycker nog att du har helt rätt, då de som står bakom virusen är just "parasiter"!


                Mvh Jari

                Kommentar

                • darkside
                  • November 2003
                  • 165

                  #9
                  "Virus älskar Outlooks adressbok"
                  Ännu en anledning till att INTE använda outlook, det finns andra, bättre, mailprogram gratis på nätet. Själv använder jag incredimail.

                  Kommentar

                  • black_molly
                    • May 2004
                    • 279

                    #10
                    Ursprungligen skickat av darkside
                    Själv använder jag incredimail.
                    Ok.. Incredi är en av många stora spyware-företag. Dom kanske har släppt ett "lagligt" program nu, vad vet jag?
                    MVH<h6>BM</h6>

                    Kommentar

                    • MagnusL
                      • January 2004
                      • 16

                      #11
                      Om man inte vill använda Outlook, som faktiskt är rätt säkert om man har patchat det rekommenderar jag "The Bat". Det är vrålbra!!

                      Kommentar

                      • marcus_swe
                        • July 2003
                        • 483

                        #12
                        Eller så kastar man ut hela windows... Så slipper man många problem

                        Kommentar

                        • mam
                          • May 2004
                          • 1064

                          #13
                          Eller rent av börjar använda dom där spetsiga, smala sakerna det kommer färg ur istället. Penna tror jag det heter.
                          /Nina

                          Kommentar

                          • jackson
                            • September 2003
                            • 1242

                            #14
                            Virusen brukar sätta avsändaren till någon av de adresser som man har i MS Outlooks adresslista. Sedan skickar de till en annan adress, som även den hittas i MS Outlooks adresslista. Så man ser normalt inte på avsändaren vilken som sänt brevet. Man måste kontrollera noggrannare på andra brevfält som inte MS Outlook normalt visar.

                            Annars fungerar Mozilla Firefox utmärkt för webb och Mozilla Thunderbird för datorpost (för att ladda ned svenska varianter, se http://www.mozilla.se/). Bästa är att de är fria och gratis. Kör XP, inget speciella patchar och har inte fått virus. Kör absolut inte MS Outlook eller MS Internet Explorer, inte under några omständigheter! Bägge är vidöppna inkörsportar för virus.
                            Naturligtvis måste man fortfarande vara försiktig med brev från mottagare som man inte känner, men dessa program hjälper i vart fall inte virusen att spridas. Vilket MS Outlook och MS IE gör.

                            (Sedan kör jag Debian/Linux på jobbet, och enda problemen är kollegorna som kör Microsoft XP och sprider virus ).
                            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo

                              #15
                              Virusmakare är faktiskt en av de verkligt få saker som kan få mig riktigt aggressiv. Känner inte igen mig själv när jag diskuterar sådant med folk... så hittar jag någon av dem som bevisligen skapat sådant skit ansvarar jag inte för mina handlingar. Surt men sant. *morrar bakom virusprogram och brandvägg som ÄNDÅ släpper igenom en del*

                              Kommentar

                              Arbetssätt...