Underrubrik "Odling"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joeyk
    • August 2010
    • 153

    Underrubrik "Odling"

    Hej, skulle tycka det vore lite kul att ta del av andras odlingsförsök och alla erfarnheter som kommer med dem. Så för att stimulera uppstarten av odlingstrådar tycker jag att ni borde upprätta "Odling" som en underrubrik

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av joeyk
    Hej, skulle tycka det vore lite kul att ta del av andras odlingsförsök och alla erfarnheter som kommer med dem. Så för att stimulera uppstarten av odlingstrådar tycker jag att ni borde upprätta "Odling" som en underrubrik

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
    Det har varit på förslag tidigare och det finns både för och nackdelar med detta.

    Fördelen är ju som du skriver att detta bara kommer att handla om odling.
    Nackdelen är ju att hur man odlar fisk varierar väldigt mycket mellan olika arter/släkten/grupper och för att t.ex. kunna odla en labyrintfisk så är det intressantare för lyckad odling att veta hur man skall hålla just labyrintfiskar (som man hittar i forumkategorin om just labyrinter) än att veta hur man odlar tetror (som odlas på ett helt annat sätt).
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #3
      Man kan ju ha en kategori som heter Odling och sedan har man en tråd för varje fisk art. Då behöver man inte titta igenom en stor tråd som innehåller alla arter utan kommer direkt till den man letade efter. De som har kunskapen kanske skulle vilja skriva första inlägget eller också så får man starta varje tråd när frågan uppstår)(vilket verkar vettigaste).
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        jag svarar tvärsäkert NEJ till förslaget och lika tvärsäkert JA. Fan man borde bli politiker. Nej, förresten som politiker så tillsätter man en utredning. Och det är faktiskt just det jag kommer att göra
        1/ Det kommer inte att bli fler kategorier på Zoopet:
        Det finns redan 46 stycken och för varje ny ytterligare så blir det krångligare att hålla isär alla. Till exempel så delades växtkategorin på begäran upp i 2 kategorier (en om själva akvariet, en mer specifikt om olika växter). Detta var ett misstag och har inte lockat fler att skriva, skrivarna har haft svårt att hålla isär de olika kategorierna.
        2/ Istället kommer vi att starkt skära ner på antalet kategorier och då mest utifrån utgångspunkten hur många inlägg där finns i resp. kategori och förstås om de olika kategorierna passar ihop. Man kan ju förstås inte slå ihop saltvattensfisk med killis bara för att det skrivs lite i dessa kategorier. Så det kommer att bli avsevärt färre kategorier (minst 10 skall "bort" - de försvinner ju inte utan går ihop med en annan).
        3/ Fast då kan man ju också införa någon ny - t.ex. är ju då odling en lämplig sådan kategori.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          3/ Fast då kan man ju också införa någon ny - t.ex. är ju då odling en lämplig sådan kategori.
          Och jag röster på nummer 3 då det ju faktiskt är en som fattas och detta material är otroligt svårt att hitta i skrivna tråden överallt på Zoopet.
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Webo
            Och jag röster på nummer 3 då det ju faktiskt är en som fattas och detta material är otroligt svårt att hitta i skrivna tråden överallt på Zoopet.
            Det handlar inte om antingen eller. Utan i så fall kommer alla 3 att genomföras
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              #7
              ok.
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • ullo
                • February 2015
                • 181

                #8
                Ihopslagning och förenkling gör alla glada. Utom ev gamla rävar som helt plötsligt får "sitt" forum invaderat av en massa nykomlingar. Men de brukar mjukna rätt fort, och här verkar de flesta rävarna rätt vänliga av naturen så det går nog smidigt.

                Tumme upp från mig!
                Och lycka till med saneringen!

                Kommentar

                Arbetssätt...