Hur ska man tolka svårighetsgraderna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Hur ska man tolka svårighetsgraderna?

    När jag först skaffade akvarium började jag med fiskar, men hade problem med att fiskar hela tiden blev sjuka och kunde inte riktigt komma underfund med varför. Det slutade med att jag slutade med fiskar och bara hade räkor och snäckor, för det gick hur bra som helst. Men nu så har jag tänkt att det vore roligt att ge det ett nytt försök, om det gick bra vill säga. Jag läser runt bland artbeskrivningar rätt så mycket, men funderar på varifrån svårighetsgraderna kommer. Jag antar att de som har svårighetsgrad 1 är dem jag har bäst chans på, 2:orna är kanske inte helt omöjliga, men sen då? Det står inte i artbeskrivningarna varför fiskarna är svåra. Och ibland stöter man på en jättegullig fisk och så ser man att den har en trea eller en fyra och så tänker man bara "glöm det". Men om vi till exempel tar den här som har en femma: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1752&SOK=1 (jag har inte tänkt skaffa den), beror svårighetsgraden där på att den kräver ett stort akvarium? Eller är det att fiskarna i sig är känsliga och lätt dör? Den var kanske ett dumt exempel men om man i stället tittar på botior som är jättesöta så har alla där minst 3 i svårighetsgrad. Varför?
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Om du klickar på ordet svårighetsgrad så dyker det upp en allmän förklaring till vad de olika värderingarna står för.

    Sedan varför en viss art fått ett visst betyg så kan man oftast utläsa det i texten och har man ett akvarium där alla svårigheter kan lösas så är den så klart lite lättare. T.ex. så har ju Tor putitora som du nämner fått svårighetsgraden 5 men har man bara ett strömakvarium som är minst 6 meter långt och är på minst 10.000 liter så inte är den "omöjlig".

    Är det en grupp av fiskar (du nämner botior) så är det ju ofta (men långt ifrån alltid) som att de har ungefär samma typ av beteende, blir ungefär lika stora och har liknande krav på vattnet så är det ju ganska naturligt att de har liknande svårighetsgrad.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • simpson
      • July 2012
      • 666

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Om du klickar på ordet svårighetsgrad så dyker det upp en allmän förklaring till vad de olika värderingarna står för.

      Sedan varför en viss art fått ett visst betyg så kan man oftast utläsa det i texten och har man ett akvarium där alla svårigheter kan lösas så är den så klart lite lättare. T.ex. så har ju Tor putitora som du nämner fått svårighetsgraden 5 men har man bara ett strömakvarium som är minst 6 meter långt och är på minst 10.000 liter så inte är den "omöjlig".

      Är det en grupp av fiskar (du nämner botior) så är det ju ofta (men långt ifrån alltid) som att de har ungefär samma typ av beteende, blir ungefär lika stora och har liknande krav på vattnet så är det ju ganska naturligt att de har liknande svårighetsgrad.

      Det är väl inte en helt enkel fråga heller.

      Tittar man på vanlig guppy, som i mina ögon kanske är en av de enklaste fiskarna man kan ha. Ge några stycken ett akvarium på kanske 100 liter, en del växtlighet och mossa och snart är det mycket guppys.
      Men sedan läser man många trådar om att guppys dör hela tiden för många, och varför?

      Dels är det ju en vanlig nybörjarfisk, billig och enkel och det kanske blir lite misstag med övermatning och nitrit i akvariet etc i början. En nybörjare ser kanske inte tecknen om fisken mår sämre och då blir det mer död. Ska guppy då klassas som en enkel fisk att ha? Vet inte vad livslängden på en guppy i akvarium normalt är, 2-4 år kanske? Då kommer det ju dö lite fisk 'hela' tiden...

      Medans stora ciklider kanske lever närmare 20 år, eller mer? Då minskar risken att fiskar dör av ålder de första åren. Har man köpt en stor grupp ciklider för kanske tiousen så har man säkerligen lite vana av att 'döda guppys' innan, så man gör inte alla nybörjarmisstag. Om man nu som Kjell skriver ordnar rätt akvarium och får gruppen att sätta sina revir utan att döda varandra så kanske akvariet kommer kunna tuffa på i många år med bara matning, vattenbyten och någon gång ibland rensning av ett filter. Men för att få gruppen att fungera måste man sätta sig in i fiskarnas behov och ordna akvariet för de, så en mobbad fisk kan hitta skydd etc.

      Man kan ju ofta läsa om någon som ska skaffa sitt första akvarie, de ska ha 27 olika arter och 2 fiskar av varje. att några av dessa arter inte går bra ihop, några är stimfisk etc spelar sällan roll.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av simpson
        Det är väl inte en helt enkel fråga heller.
        Nej självklart inte - men som det står i beskrivningen
        Därför skall våra "betyg" inte betraktas som en evig sanning som inte kan ifrågasättas, utan bör tas med en nypa salt, men i alla fall tas som en utgångspunkt när det gäller att veta hur svårskött en art är.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          #5
          Under dom förhållandena med nybörjarmisstag, nitrit och grejer är väl egentligen ingen fisk enkel. Jag hade guppies som inkörningsfisk i mitt nya kar och dom dog en efter en trots att jag inte gjorde dom vanliga misstagen. Dom bara tynade bort. Ingen övermatning, ingen nitrit alls och jag blev oerhört snopen. När jag frågade mer erfarna akvarister fick jag svaret att den vanliga guppyn är en väldigt känslig fisk numera. Den kanske borde klassas som ganska svår i stället och ingen nybörjarfisk. Om man börjar med guppy och dom dör hela tiden kanske det gör att man som nybörjare inte fortsätter. Så det är som sagt inte helt enkelt. Men det finns ju många kunniga akvarister här som kan ge mera information. Och som hjälper till om man får problem och peppar en att fortsätta

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Mu(sic)
            Under dom förhållandena med nybörjarmisstag, nitrit och grejer är väl egentligen ingen fisk enkel. Jag hade guppies som inkörningsfisk i mitt nya kar och dom dog en efter en trots att jag inte gjorde dom vanliga misstagen. Dom bara tynade bort. Ingen övermatning, ingen nitrit alls och jag blev oerhört snopen. När jag frågade mer erfarna akvarister fick jag svaret att den vanliga guppyn är en väldigt känslig fisk numera. Den kanske borde klassas som ganska svår i stället och ingen nybörjarfisk. Om man börjar med guppy och dom dör hela tiden kanske det gör att man som nybörjare inte fortsätter. Så det är som sagt inte helt enkelt. Men det finns ju många kunniga akvarister här som kan ge mera information. Och som hjälper till om man får problem och peppar en att fortsätta
            Nu är ju en artbeskrivning kortfattad och bara en vägledning och man skulle behöva skriva en bok om varje art om alla alternativ skall vägas in så skulle det behövas en bok om varje art. Just att det finns olika stammar av guppy som är olika känsliga står ju också omnämnt i artbeskrivningen
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Nu är ju en artbeskrivning kortfattad och bara en vägledning och man skulle behöva skriva en bok om varje art om alla alternativ skall vägas in så skulle det behövas en bok om varje art. Just att det finns olika stammar av guppy som är olika känsliga står ju också omnämnt i artbeskrivningen
              Jag var trots ganska många ord lite otydlig ändå märker jag. Det jag menade är att artbeskrivningarna är just vägledande och det finns många mycket kunniga personer att fråga här på forumet och att man kan göra det just för att få ytterligare information. Min guppy-död är bara en beskrivning av min upplevelse och mina tankar kring det (apropå att just guppy nämndes tidigare). Jag tycker absolut att artbeskrivningarna är bra som dom är

              Kommentar

              • maria_
                • March 2007
                • 2867

                #8
                En annan fråga, om man vill skaffa en fisk med odlingsvalören guld eller frågetecken, innebär det då att den är viltfångad?
                Med vänlig hälsning,
                hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av maria_
                  En annan fråga, om man vill skaffa en fisk med odlingsvalören guld eller frågetecken, innebär det då att den är viltfångad?
                  Nej - valörerna - brons, silver och guld har enbart odlingssvårigheten att göra. Att det står ? innebär bara att SARF ännu inte gett arten någon valör.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Nej - valörerna - brons, silver och guld har enbart odlingssvårigheten att göra. Att det står ? innebär bara att SARF ännu inte gett arten någon valör.
                    Kanske dags att ge T. maculipinnis "brons" då?

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      Kanske dags att ge T. maculipinnis "brons" då?
                      Eller "rostfritt stål" kanske
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #12
                        Ursprungligen postat av Shepard
                        Eller "rostfritt stål" kanske
                        Haha, ja, nästan så!

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Men om man ska gå efter lekvillighet, så borde discus också ha brons, jag hade ett par som lekte en gång i veckan.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Shepard
                            Men om man ska gå efter lekvillighet, så borde discus också ha brons, jag hade ett par som lekte en gång i veckan.
                            Fast som sagt - det är inte jag som avgör.
                            Hela systemet drogs igång av SARF för att gynna odling och de olika akvarieföreningarna tävlade tidigare med varandra. Senare år har det dock inte hänt så mycket för SARF och det var länge sedan som dom uppgraderade sin lista
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Tja, menade väl mer att fler parametrar än lekvillighet borde räknas in Discusen är ju ändå inte helt lättskött, och att få lek är ju en sak, men att få ynglen att klara sig är en helt annan. Men om man bara går in för det, så är väl inte discusen mycket klurigare än t.ex scalaren, discusen matar ju t.o.m sina yngel.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...