Artbeskrivningarna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    Artbeskrivningarna

    Vill ge beröm för det trägna arbetet att lägga upp nya artbeskrivningar. Är det Kjell själv som står för dem?

    Det är dessutom inte bara en fisk vilken som helst som beskrivs, utan det hittas hela tiden nya intressanta fiskar. Det är mycket berömvärt.

    Ett tips om man behöver inspiration är Imazos fisklistor. Det som de saluför blir ju rätt så lätt åtkomligt i butikerna. Just nu finns t.ex. Ameca Splendens, Girardinus Falcatus och Limia Perugiae tillgängligt, men de väntar ännu på att få en artbeskrivning hos Zoopet.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Tack för berömmet. Man kan dela upp "jobbet" i två delar
    1/ Fotona. Tyvärr kommer det in färre och färre foton för varje år som går och artfoton är absolut nödvändiga för att kunna göra en artbeskrivning. Nu för tiden så står jag, ansjo och PiaJo (ett stort tack till dessa bägge) för säkert 90% av fotona - förr var det betydligt fler som bidrag.
    2/ Texten. Den är det jag som skriver och lägger in. Visst bygger dessa mycket på min egen erfarenhet av arten, men till största delen bygger det så klart på information som jag läser (böcker (jag har massor av akvarieböcker), olika nätsidor etc. etc. De bygger i alla fall alltid på flera källor.

    Visst finns det rätt många artbeskrivningar (ca. 1800) men det saknas ändå väldigt många (skulle tro att det förekommer ca. 3.000 olika fiskarter i handeln) och anledningen till att en art saknas är alltid att jag inte har tillgång till ett tillräckligt bra artfoto.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #3
      Det känns tryggt med dina beskrivningar Kjell, de är inte så "vetenskapliga" som de lätt blir i t.ex. USA och Tyskland.

      Jag skall se till att ta med mig kameran lite oftare när jag är på akvaristiska utfärder. Om man hjälps åt lite vid t.ex. auktioner så kan man plocka ihop en hel del bilder. Privata odlare av lite ovanligare fiskar skulle ju kunna se ett kommersiellt värde i att deras arter blir beskrivna, och de (den) stora fiskgrossisten borde definitivt se ett värde i att de fiskar de lagerför har en bra beskrivning här med bilder som de har försett dig med. Om de inte visste det förut, så inser de förhoppningsvis detta nu.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Låter bra. Tänk på att fotona skall vara i relativt stort formet - helst 1250 pixlar och i alla fall inte udner 1000 pixlar och då måste fisken vara i "helbild"
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...