Fisksökar guiden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elhmor
    • May 2012
    • 45

    Fisksökar guiden

    Funderade på om det inte går få in ett val till i sökguiden nämligen ytlevande, mellan eller bottenlevande fisk en del jobb gissar jag, men skulle underlätta för en glad amatör som mig när jag försöker få fisk som inte ska behöva slåss om samma yta. Om det fortfarande finns nått sånt, var mycket prat om det när man valde fisk sist jag grejade med akvarium. Vilket är många år sen nu.
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    #2
    Sv: Fisksökar guiden

    Håller med om att sökmöjligheterna lämnar en del att önska. Ffa hade det varit bra om drop down menyerna byttes ur mot någon form av min-max reglage. Kanske checkboxar för vilka artgrupper som man önskar söka inom. Det är så styrt hur man kan söka idag.

    Det är idag lite bökigt att göra sökningar som: tetror 3-8 cm, eller växter som blir 10-25 cm höga och är av svårighetsgrad 3 eller mindre.
    "Failure does not require planning"

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av Elhmor
      Funderade på om det inte går få in ett val till i sökguiden nämligen ytlevande, mellan eller bottenlevande fisk en del jobb gissar jag, men skulle underlätta för en glad amatör som mig när jag försöker få fisk som inte ska behöva slåss om samma yta. Om det fortfarande finns nått sånt, var mycket prat om det när man valde fisk sist jag grejade med akvarium. Vilket är många år sen nu.
      Håller med om att detta kunde ha varit bra, men att i efterhand lägga till denna funktion innebär en jäkla massa jobb eftersom man manuellt måste göra om alla artbeskrivningar och även om det "bara" tar ca. 10-15 min för varje så innebär det ändå 320 timmars arbete - dvs 40 dagars heltidsarbete timmars
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Neptun
        Håller med om att sökmöjligheterna lämnar en del att önska. Ffa hade det varit bra om drop down menyerna byttes ur mot någon form av min-max reglage. Kanske checkboxar för vilka artgrupper som man önskar söka inom. Det är så styrt hur man kan söka idag.
        Nu kan man ju redan söka inom vissa grupper. Vet inte vad du menar med "artgrupper" - en art är ju EN art och ingen grupp. Vi har som sagt gjort en indelning i olika fiskgrupper - typ "Tetror", "Ciklider/Malawi/mbunas" etc. och inom dessa grupper kan man ju redan söka.

        Sedan har jag tidigare frågat om det t.ex. skulle finnas intresse av att man skulle ange exakta längden på akvariet (istället som nu - i längdintervall) och få angivet vilka arter som skulle passa där - dvs ungefär som det redan funkar för temperaturen.
        Intresset var dock noll och då såg jag ingen anledning till att göra det extrajobbet.

        Du får gärna förklara ytterligare vad du menar.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Elhmor
          • May 2012
          • 45

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Håller med om att detta kunde ha varit bra, men att i efterhand lägga till denna funktion innebär en jäkla massa jobb eftersom man manuellt måste göra om alla artbeskrivningar och även om det "bara" tar ca. 10-15 min för varje så innebär det ändå 320 timmars arbete - dvs 40 dagars heltidsarbete timmars
          Alu arbeten finns inte längre va

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Elhmor
            Alu arbeten finns inte längre va
            Det var nog länge sedan som regeringen stoppade sådant
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ecco
              • November 2010
              • 500

              #7
              Jepp... Idag kallas dom Fas 3
              Sambons blogg om våra akvarium.
              http://mizan3.bloggsida.se/
              Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

              Kommentar

              Arbetssätt...