Ang. Artbeskrivning Flowerhorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    Ang. Artbeskrivning Flowerhorn

    Är detta rätt sektion för att ge synpunkter på artbeskrivingar? Om inte, får nån vänlig själ flytta tråden.

    De två första bilderna är inte på en Flowerhorn variant utan på en Red texas. Entusiasterna i asien och Usa klassificerar det näsan som en hobby för sig, och man blandar inte ihop dessa fiskar under "flowerhorn" som ett samlingsnamn.

    De andra bilderna är ZZ Red dragons. Red dragon är den absolut vanligaste varianten.
    Det finns varianter av Red dragon också, t.ex SuperRed Dragon, Blue Dragon.

    Ett urval av övriga varianter:Zhen Zhu (ZZ), Golden Monkey(Kamalau),Kamfa, King kamfa, Thai silk,IndoMalau,KamfaMalau.

    I Usa och Asien brukar FH-entusiasterna rekommendera en 55g tank som ett bra hem för en FH. Det är ungefär ett 200liters kar och för en vuxen FH tycker jag personligen att det är för litet. Minst ett kar 120*50*50, helst 150cm i längd.

    För att få fram färgerna rekommenderas färgglatt grus och en färgglad bakgrund. Dock kan man få fram det röda på en Red Dragon bättre med en lite mörkare bakgrund, men det är ett undantag.
    AKA: Lizardking
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Ohoo...experten
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      gott lizard!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        jag är definitivt inte expert på Flowerhorns därför tog jag artfotot på en vinnande "Asien flowerhorn" för många år sedan för att vara säker på att det blev rätt. Så var det en Flowerhorn i alla fall - men det kan ju mycket väl vara som så att kriterierna har förändrats sedan dess. Får se om jag kan hitta ett nyare vinnarfoto från Asien. Tack för påpekandet.

        Vad gäller storleken på akvariet håller jag inte med - men det beror nog kanske på att jag inte direkt gillar en djurhållning som går ut på att bara hålla ett exemplar i ett akvarium. Jag har ju t.ex. i artbeskrivningen också beskrivit leken och det är ju i så fall också fel eftersom ju arten inte är hermafrodit.

        Visar nedanstående foto en Flowerhorn (den som vann senast på Aquarama)
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 04 March 2011, 10:50.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Joakim Lundgren
          • August 2006
          • 631

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          jag är definitivt inte expert på Flowerhorns därför tog jag artfotot på en vinnande "Asien flowerhorn" för många år sedan för att vara säker på att det blev rätt. Så var det en Flowerhorn i alla fall - men det kan ju mycket väl vara som så att kriterierna har förändrats sedan dess. Får se om jag kan hitta ett nyare vinnarfoto från Asien. Tack för påpekandet.

          Vad gäller storleken på akvariet håller jag inte med - men det beror nog kanske på att jag inte direkt gillar en djurhållning som går ut på att bara hålla ett exemplar i ett akvarium. Jag har ju t.ex. i artbeskrivningen också beskrivit leken och det är ju i så fall också fel eftersom ju arten inte är hermafrodit.

          Visar nedanstående foto en Flowerhorn (den som vann senast på Aquarama)
          Det är bara kul om man kan hjälpa till. Angående akvariestorleken så brukar FH generellt betraktas som en ensamfisk då många individer är väldigt aggressiva, samma tankar finns om andra större "rena" arter som citrinellum och Labiatum t.ex då de även i naturen skulle vara ensamfiskar och endast lever i parförhållanden under leken. Fast jag håller med dig Kjell om att om man ska hålla ett par eller flera fiskar bör man helst ha ett 720 eller liknande.
          Vad menar du med att dom skulle vara hermafroditer? Det har aldrig nånsin påståtts att dom skulle vara det*.
          AKA: Lizardking

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Lizardking
            Vad menar du med att dom skulle vara hermafroditer? Det har aldrig nånsin påståtts att dom skulle vara det*.
            Ddet var ett skämt (skulle slängt dit en smiley). Jag skrev i artbeskrivning hur leken skall gå till och det är svårt att få ensamma fiskar att leka och därför var också min. akv.storlek angiven för att hålla minst 2 fiskar.

            Det viktiga dock - är det en flowerhorn på fotot ovan
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Joakim Lundgren
              • August 2006
              • 631

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Ddet var ett skämt (skulle slängt dit en smiley). Jag skrev i artbeskrivning hur leken skall gå till och det är svårt att få ensamma fiskar att leka och därför var också min. akv.storlek angiven för att hålla minst 2 fiskar.

              Det viktiga dock - är det en flowerhorn på fotot ovan
              haha, sarkasm på internet kan vara lurigt. =) Ja det är en flowerhorn, det är oxå förmodligen någon sorts kamfa. Jag kan ta reda på exakt vilken om du vill. Vet du vad fisken heter? De mer värdefulla brukar ha fantasifulla namn som Poi,Ancient Warship osv.
              AKA: Lizardking

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Lizardking
                Ja det är en flowerhorn, det är oxå förmodligen någon sorts kamfa. Jag kan ta reda på exakt vilken om du vill. Vet du vad fisken heter? De mer värdefulla brukar ha fantasifulla namn som Poi,Ancient Warship osv.
                Det viktiga är ju bara att jag vet att det är en Flowerhorn för då kan jag lägga in det fotot i artbeskrivningen - tack för hjälpen.

                Nej något annat namn var inte angivet
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...