"Allt innehåll är copyright © Fohrman Aquaristik AB "

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janson
    • July 2009
    • 300

    "Allt innehåll är copyright © Fohrman Aquaristik AB "

    Betyder det att ni även får upphovsrätt till de texter och bilder vi medlemmar lägger upp här? (Menar givetvis text med verkshöjd)
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vet inte vad verkshöjd är för något

    Oavsett vilket - allt ni lägger in på Zoopet kan användas här på Zoopet. I praktiken handlar det väl egentligen bara om att de foton ni lägger in använder vi i artbeskrivningarna.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Var tvungen att kolla!

      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • janson
        • July 2009
        • 300

        #4
        Som jag fattat det som gäller även detta texter som typ är längre än "Hej". Anledningen till att jag tar upp det är bland annat på facebook när man lägger upp bilder så ger man all rätt till FB så de får typ göra vad de vill med den. Undrar hur det funkar här på Zoopet med tanke på den texten som står i footern.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av janson
          Som jag fattat det som gäller även detta texter som typ är längre än "Hej". Anledningen till att jag tar upp det är bland annat på facebook när man lägger upp bilder så ger man all rätt till FB så de får typ göra vad de vill med den. Undrar hur det funkar här på Zoopet med tanke på den texten som står i footern.
          Vet inte vad footern är för något?
          Oavsett vilket så använder vi överhuvudtaget inte någon text som någon skrivet på Zoopet. Skrivningen är väl mest till för att gardera sig för att inte någon kopierar en massa text från Zoopet (oavsett om det är jag själv eller någon annan) och lägger in på någon annan sida - utan att ha fått tillåtelse från den som skrev texten eller tog fotot.
          Det har hänt rätt många gånger (främst om foton) att jag blivit kontaktad om att någon (företag eller privatperson) vill använda material på Zoopet i reklam eller på sin privata hemsida. Jag svarar då alltid att de skall kontakta upphovsmannen, dvs den som skrev texten eller tog fotot, om tillstånd och att vi inte kan ge någon tillåtelse.
          I den nya BTN-boken om Nano-akvarier har jag ju t.ex. använt flera foton som goldisar lagts in på Zoopet. Jag kontaktade dock först resp. fotograf och frågade om det var OK att använda deras foton.

          Den grövsta (vad jag vet) Zoopetstölden var ett internetföretag i branschen som hade köpt en hemsida för sitt företag (om jag minns rätt hade han betalt drygt 30.000 kr) av en företagare som bodde i Skåne. Hemsidan innehöll mer än 100 foton och massor av text - allt var plockat/stulet från Zoopet.
          Jag hotade med polisanmälan om inte hemsidan plockades bort direkt. Detta gjordes, men företagaren som hade betalt 30.000 för något han inte kunde använda var blåst på pengarna.

          Sedan kan väl även nämnas att man faktiskt får kopiera texter som är lite längre än "Hej", om det rör sig om någon/några få meningar och man anger ursprunget så är det nog OK. Däremot brukar jag på Zoopet plocka bort texten om någon kopierar och lägger in hela stycken med text som man inte själv skrivit.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 17 June 2010, 11:07.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Det där att det står nåt om copyright betyder noll och ingenting. Vi är i Sverige nu, vore det USA är läget ett annat men här har vi andra regler.

            I Sverige har vi upphovsrätt och det betyder att den som skrivit en text (av någorlunda omfattning) eller den som tagit ett foto under ett antal år har en exklusiv rätt att använda eller inte använda det man åstadkommit. Om man klämmer dit några copyrightmärken eller inte har ingen som helst betydelse i sammanhanget.

            Den upphovsrätt man har till det man åstadkommit kan man sälja eller ge bort, inte helt men nästan. För att göra det i mer omfattande skala så krävs det ett avtal som visar att man förstår vad man gör, ett sådant avtal är t ex det som man kan ingå med facebook och som innebär att siten kan göra vad de vill med det man lagt in, nästan. Något sådant avtal har vi ju inte ingått med Zoopet, alltså går det inte för sig att göra vad som helst med det man lagt in här.

            Sidan i sig har dock också en upphovsrätt till layout mm - eventuellt delad med en programleverantör - och det innebär att det som är inlagt här i det skick som det finns på sidan har en delad upphovsrätt, både Kjell och den som skrivit/ fotat måste alltså godkänna om det skall användas i annat sammanhang.

            När man skriver här bör man anta att man därmed släpper sin upphovsrätt så långt som att man godkänner att det står på sidan, man bör inse att det får den effekten och man kan anses ha ingått ett så kallat konkludent avtal om att man godkänner att det man lägger in också visas. Det bör man inse även om nog Kjell missat lite av lagkrävd information om saken.

            Innebörden blir alltså att när jag nu skickar upp det här så har jag i praktisk handling godkänt att det får visas på Zoopet, jag har däremot inte godkänt att det får användas i annat sammanhang varken av Kjell eller någon annan. Texten har jag min fulla rätt att lägga in i andra sammanhang bäst jag gitter men däremot så får jag inte använda den så som den visas i sitt sammanhang på sidan utan att be om lov.

            Vad som är något oklarare är om man får använda det som är inlagt på Zoopet i något annat sammanhang på Zoopet utan att be om lov för det. Jag skulle nog svara nej på det. Något oklart är det också vad som gäller för att länka, somliga verkar mena att länkning i alla former bryter mot upphovsrätten men jag tycker det är att gå väl långt. Däremot bör det vara klart i strid mot uppovsrätten att länka mer direkt, t ex så att en bild som ligger på en anna sida ser ut att ingå i ett sammanhang på en annan sida även om den i och för sig öppnas via en länk. Upphovsrätten hinner dock inte riktigt med tekniken så somligt är lite löst i kanten.

            Oavsett allt annat så finns det en citaträtt. Vem som helst får om man anger källan citera ett kortare stycke ur en text. Hur långt "kortare" är berror lite på men för ett sånt här inlägg skulle ju jag säga att man får ta typ ett stycke.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            Arbetssätt...