Lite mycket medlemmar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiend
    • October 2002
    • 1162

    Lite mycket medlemmar?

    Hej!

    Har hört det snackas om rensa databaser hit och dit. Varför inte börja rensa bort lite gamla och inaktiva medlemmar?
    Det är just nu 181 sidor och man skulle nog kunna rensa bort nästan 81 av de sidorna som är inaktiva.
    Gör ett automatiskt skript på alla som inte loggat in på ett halvår tex, eller de som aldrig skrivit nåt inlägg (och inte skapat sin användare, eller loggat in på si å så många dagar etc etc) och be dem verifiera att de vill ha kvar användaren. Sen efter 14 dagar så plockar man bort dem helt enkelt =)

    Vore det en ide?

    Mvh Fredrik
    » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
    http://www.fiend.nu
    http://www.umea.akvarieforening.se
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jodå det kommer - det kommer dock att bli i samband med att vi kommer att göra en del nya funktioner för medlemmarna.
    Akvaristiska hälsningar
    KJell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mathias-D

      • December 2002
      • 1122

      #3
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Jodå det kommer - det kommer dock att bli i samband med att vi kommer att göra en del nya funktioner för medlemmarna.
      Akvaristiska hälsningar
      KJell<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      det låter intresant.
      vad är det för nya saker??? *nyfiken*

      Mathias Dahlström
      __________________
      GALEN I MALAR!!!

      Ett 150L och ett 100L + ett yngel akvarium med ancistrus.D yngel...

      ///En riktig akvarierist är alltid blöt om armen.///

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det är väl inte helt klart ännu vad det blir. Det kommer i alla att bli så att ytterligare några mycket intressanta funktioner (bl.a. möjligheten att lägga in foton) kommer att bli tillgängliga.
        Problemet är dock att vi (dvs jag och Christian) är juridiskt ansvariga för vad som läggs in på sidan och för att vi inte skall drabbas kommer vi att kräva mycket mer info av den som registrerar sig på Zoopet.
        För att inte integriteten skall sättas i fara så kommer dock denna info inte att vara synlig (med undantag för administratörerna). Det innebär även att inte heller e-mailadressen kommer att vara synlig (om man inte vill att den skall vara det förstås).
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #5
          Varning för gammal tåt
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Jodå det kommer
          Va bra!
          Jag försökte söka efter en medlem som jag bara kom ihåg första bokstaven på men gav snart upp när jag märkte hur mycket bläddrande och scrollande det skulle innebära (fick över 1600 träffar fördelat på 55 sidor).
          Vid en snabb koll hur det totala antalet medlemmar ser ut verkar det bara vara 1932 av 17652 som har gjort något inlägg i år. Dags att rensa lite kanske?
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Idag vet jag inte riktigt om det är rätt att deleta gamla medlemmar. Du skriver t.ex. att det bara är 1932 som tydligen gjort inlägg i år. Den stora mängden av de som besöker Zoopet har aldrig gjort ett inlägg på Zoopet. Inte ens hälften av de som blir goldmedelemmar skriver ett enda inlägg på Zoopet.

            Visst kanske skulle man kunna plocka bort de som t.ex. inte varit inloggade på 2 år eller något sådant men det skulle ju säkert ändå innebära att klart mer än 10.000 blir kvar och då hjälper det ju ändå inte mycket om man bara har en bokstav i namnet

            Sedan kommer det ju då och då också tillbaka en och annan gamling och då kan det ju vara kul om de och deras inlägg finns kvar. Om man plockade bort låt oss säga hälften av de som reggat sig så skulle ju det också innebära att hälften av alla inlägg i forumet skulle ha n/a som författare - inte så kul att kolla i gamla trådar då och minnas hur det var på den gamla goda tiden
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #7
              Den stora mängden av de som besöker Zoopet har aldrig gjort ett inlägg på Zoopet.
              Varför ska man vara registrerad då? Som "gäst" kan man läsa alla inlägg.
              Inte ens hälften av de som blir goldmedelemmar skriver ett enda inlägg på Zoopet.
              2-300 alltså.
              Visst kanske skulle man kunna plocka bort de som t.ex. inte varit inloggade på 2 år eller något sådant men det skulle ju säkert ändå innebära att klart mer än 10.000 blir kvar
              Är det så många tror du?

              Om man plockade bort låt oss säga hälften av de som reggat sig så skulle ju det också innebära att hälften av alla inlägg i forumet skulle ha n/a som författare
              Det vet i tusan. 13792 av alla 17652 registrerade medlemmar har skrivit färre än 10 inlägg genom åren. Men jag kan hålla med om att hitta massa n/a är ingen höjdare.

              Huvudfrågan har ingen stor betydelse för mig. Det var bara en reflektion att det var ett stort antal inaktiva medlemmar som bara ligger och skvalpar (och tar plats + resurs vid sökningar). Ditt forum - dina beslut.
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • morrhoppa
                • October 2006
                • 755

                #8
                Ursprungligen postat av BluesBoy
                Varför ska man vara registrerad då? Som "gäst" kan man läsa alla inlägg.
                2-300 alltså.
                Är det så många tror du?

                Det vet i tusan. 13792 av alla 17652 registrerade medlemmar har skrivit färre än 10 inlägg genom åren. Men jag kan hålla med om att hitta massa n/a är ingen höjdare.

                Huvudfrågan har ingen stor betydelse för mig. Det var bara en reflektion att det var ett stort antal inaktiva medlemmar som bara ligger och skvalpar (och tar plats + resurs vid sökningar). Ditt forum - dina beslut.
                Bara för att man inte skriver betyder kanske inte att man inte vill ha möjligheten att göra det, eller goldmedlemmar som vill ha tillgång till artbeskrivningar och så. Det finns ju faktist mer på zoopet än ett forum
                Man blir inte vuxen bara äldre!

                Kommentar

                • Micke
                  • January 2002
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av BluesBoy
                  Varför ska man vara registrerad då? Som "gäst" kan man läsa alla inlägg.
                  Är man registrerad kan man se nya inlägg sedan sitt senaste besök.
                  Mvh Michael Persson

                  www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    #10
                    Ursprungligen postat av morrhoppa
                    Bara för att man inte skriver betyder kanske inte att man inte vill ha möjligheten att göra det
                    Ursprungligen postat av Micke
                    Är man registrerad kan man se nya inlägg sedan sitt senaste besök.
                    Sant. Då hade det varit bättre att rensa ut de som inte har varit aktiva (inloggade) på - ja säg ett eller två år men det faller på att man vill ha med historiken i forumet.

                    Ursprungligen postat av morrhoppa
                    eller goldmedlemmar som vill ha tillgång till artbeskrivningar och så.
                    Ingen har påstått att man skulle rensa ut några goldisar.

                    Ursprungligen postat av morrhoppa
                    Det finns ju faktist mer på zoopet än ett forum
                    Gör det? Var då
                    Senast redigerad av BluesBoy; 19 June 2007, 18:53.
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • 3 guppy
                      • February 2007
                      • 2068

                      #11
                      Jag är totalt emot att ta bort medlemmar!
                      varför skulle det skada med många medlemmar?
                      Nää låt alla som registrerat sig vara med!

                      Kommentar

                      • BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

                        #12
                        Ursprungligen postat av 3 guppy
                        Jag är totalt emot att ta bort medlemmar!
                        varför skulle det skada med många medlemmar?
                        Nää låt alla som registrerat sig vara med!
                        Det låter värre än vad det är 3 guppy. Funderingen som kom upp var att det kanske fanns 10000-tals medlemmar som aldrig besöker zoopet längre men ändå finns kvar i medlemsregistret. När och om, man då försöker hitta en medlem är det otroooooligt många att leta bland lite i onödan kan man tycka.
                        Nu kommer Kjell inte radera någon medlem eftersom han vill ha kvar alla som har skrivit i forumet sedan det startade så du kan vara heeeelt lugn
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

                        Kommentar

                        • morrhoppa
                          • October 2006
                          • 755

                          #13
                          Ursprungligen postat av BluesBoy

                          Ingen har påstått att man skulle rensa ut några goldisar.

                          Gör det? Var då
                          Jag tänkte mest på varför man skulle vara kvar fastän man inte skriver i forumet. Artbeskrivningar osv.

                          Det finns ju tävlingar, artiklar, fotoarkiv, fråga experten, annonser och såklart artbeskrivningarna. Sa inte Kjell i en annan tråd att det var 8 miljoner visningar eller något sånt på artbeskrivningarna?
                          Man blir inte vuxen bara äldre!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...