Föräldrarkontroll stoppar artbeskrivningar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ibis
    • December 2008
    • 223

    Föräldrarkontroll stoppar artbeskrivningar...

    -.
    Senast redigerad av ibis; 06 December 2023, 17:18.
    54 liter WTF
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Verkar mycket underligt. Vet inte hur denna föräldrakontroll fungerar men kanske stoppar den vissa ord och dessa då förekommeri i en del artbeskrivningar

    Dessa ord förekommer i artbeskrivningen för siamesisk algätare
    Vetenskapligt namn: Crossocheilus oblongusTidigare vetenskapligt namn:Epalzeorhynchos siamensisCrossocheilus siamensisFamilj:CyprinidaeHandelsnamn:Siamesisk algätare, algätareUtbredning:Thailand och Malacka-halvön
    Växtätare. Den är en bra algätare i akvarium (av många ansedd som den allra bästa), som också tar tofsalger. Äter i akvarium också gärna levande- och frysfoder, vegetabiliskt foder är nödvändigt. Lekbeteende inte känt.
    Den siamesiska algätaren är fredlig mot andra arter, men något aggressiv och revirhävdande mot andra av samma art. Förutsatt att inte akvariet är för litet, kan man hålla en liten grupp av dem i samma akvarium utan större problem. Den går också bra att hålla i sällskapsakvarier. Akvariet skall vara inrett med växter (den äter inte växter) och en del gömställen i form av rötter. Fin sand är lämpligt som bottenmaterial. Vattnet skall vara syrerikt.
    Man kan inte se någon skillnad mellan honor och hanar.
    Denna art blandas ofta ihop med Epalzeorhynchos kalopterus. Hos den siamesiska algätaren är fenorna genomskinliga, dessutom har den ett par skäggtömmar på överläppen, E.kalopterus har två par. Ett annat kännetecken är att den del av det mörka längsgående bandet som går ut i stjärtfenan hos E.kalopterus är bredare och mörkare än hos C. oblongus.
    Fast vilket ord är "anstötligt" ovan?

    Någon som har någon idé?

    Går det inte att plocka bort föräldrakontrollen för vissa sidor? Något anstötligt lär ju inte förekomma på Zoopets artbeskrivningar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • wallström
      • March 2009
      • 1092

      #3
      Vetenskapligt namn: Crossocheilus oblongusTidigare vetenskapligt namn:Epalzeorhynchos siamensisCrossocheilus siamensisFamilj:CyprinidaeHandelsnamn:Siamesisk algätare, algätareUtbredning:Thailand och Malacka-halvön
      malacka betyder något på grekiska tror jag.
      När jag var där skrek dom det till varandra och verkade arga...
      Emil

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av wallström
        malacka betyder något på grekiska tror jag.
        När jag var där skrek dom det till varandra och verkade arga...
        ja malacka verkar ju inte vara så snällt sagt i grekland http://www.urbandictionary.com/define.php?term=malaka
        Dock så ser jag att det är malaka som är det fula ordet - så det borde nog inte vara det.

        Du kan testa om det är det ordet genom att ange det i sök överst på artsidan http://www.zoopet.com/fiskar/index.php och sedan kolla om du kommer in på de sidor där detta ord finns med.

        Det borde väl kunna gå att öppna spärren för vissa ord i föräldrakontrollen, eller?
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Det går att släppa vissa sidor i föräldrakontroll, bara skriva in zoopet.com som godkänd i listan. Själv kör jag inte med föräldrar kontroll, jag har gått igenom med mina tonåringar vad som är OK och inte. Sedan kollar jag då och då i loggarna var de varit och surfat.
          (ja ja jag vet kontrollbehov men det är ett sätt att ge förtroende men ändå ha koll)
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Skulle tro att "ordet som uttrycker handgriplig rivalitet " och "ordet för ändalykt" tillsammans med -fena triggar föräldrakontrollen......
            Senast redigerad av Mumin; 19 September 2009, 23:27.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • Grothras
              • July 2009
              • 401

              #7
              Nu kan han nog inte läsa detta heller. :P

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Sorry, tänkte inte på det, f´låt......
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Kjell postade redan före så du är förlåten

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    ibis kanske har gått och lagt dig - om du kan läsa denna tråd så säg till om det imorgon.
                    Annars får jag plocka bort ev. "anstötliga" ord i tråden
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #11
                      Löjlig grej det där förresten. Man borde inte censurera sina barn från allt utan snarare lära dem såsom flygrc.

                      Ursäkta off topic

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Johanski
                        Löjlig grej det där förresten. Man borde inte censurera sina barn från allt utan snarare lära dem såsom flygrc.

                        Ursäkta off topic
                        Alla har kanske inte möjligheten och kunskapen att hålla på med en fortlöpande kontroll.
                        Detta är helt upp till varje förälder att själv agera på ett sådant sätt som de tycker är lämpligt i deras fall.
                        Om du har synpunkter på detta starta en egen tråd - i denna tråd bad ibis om hjälp med att lösa problemet, så hjälp till med detta istället.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • ibis
                          • December 2008
                          • 223

                          #13
                          -.
                          Senast redigerad av ibis; 06 December 2023, 17:19.
                          54 liter WTF

                          Kommentar

                          • HenkeP
                            • January 2009
                            • 886

                            #14
                            Ursprungligen postat av ibis
                            Oj vad många svar!
                            Jo, jag kan fortfarande läsa allt här
                            Jag pratade med mina föräldrar och dom "tillät sidan för tonåringar"
                            Testade lite, verkar som om jag kan komma in på alla artbeskrivningar nu.

                            väldigt mysko det här... jag kunde kolla upp malacka utan att det stoppade(innan dem tillät zoopet) så antagligen var det inte det...

                            Det var ju bra att du kunde prata med dom och att dom gick med på att "göra ett undantag".

                            Hade dock varit väldigt intressant att få reda på vad det var som gjorde att du inte kunde se artbeskrivningen.

                            Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...