Sebrafisken och väteperoxiden (intressant forskning)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Sebrafisken och väteperoxiden (intressant forskning)

    Forskning om Sebrafisken ger faktiskt intressanta resultat även för humanmedicinen:
    BBC, News, BBC News, news online, world, uk, international, foreign, british, online, service

    Intressant forskning tycker i alla fall jag.
    Och detta ger ju dessutom en annan aspekt på vad som händer när man använder väteperoxid på sår vilket jag gjort nyligen. Man kallar alltså på sina vita blodkroppar förutom att ta kål på bakterier och rensa upp bland dött organiskt material. Inte undra på att det blir en massa serös vätskning efteråt.
    Killies is a lifetime passion
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Erik

    För ca 25 år sedan lärde jag mig att skillnaden mellan fisks och människors makrofager är att människans (däggdjurs?) makrofager "äter" upp anfallare (bakterier och annat) och lyserar dem innuti cellen (väterperoxid är lyseringsvätskan) medans fisks makrofager släpper ut sin väterperoxid utanför makrofagcellen - direkt i såret. Detta förklarar varför sår på fisk kan växa otroligt fort. För att begränsa skadan använder då fisk sig av melanin - en antioxidant och det färgämne som fisken använder för att gå mellan ljusa och mörka stadier. Detta är, enligt det jag lärde mig, orsaken till att fisk ofta får svarta fläckar där det varit ett gammalt sår. Detta enligt det jag lärde mig för ca 25 år sedan alltså

    Artikeln verkar bekräfta denna kunskap - och intressant är det.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    Arbetssätt...