Humlor i torven

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Humlor i torven

    Just det - humlor tycks ha flyttat in i min torvbal som stått ute i en smatt. Jag har nog tillräckligt med torv inomhus för de närmaste månaderna om jag inte slösar - men vad händer väl sedan? Till vintern dör väl samhället men hur riskfyllt är det att försöka hämta in lite torv därifrån om det skulle behövas? Och hur stort kan samhället tänkas bli? Vill ju knappast ha rester från humleboet i mina akvarium.
    Killies is a lifetime passion
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Någon som vet?
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Humlor är inte särskilt aggressiva, och bona är små, vanligen med några tiotal arbetare, fast i undantagsfall upp till ett par hundra. Jag skulle kanske inte rekommendera att du tar torv ur den påsen, inte minst för att du riskerar att förstöra boet, men visst kan de stickas.
      Jag tror inte att eventuella rester av humleboet som råkar hamna i akvariet spelar nån märkbar roll.

      Jag har blivit stucken av humla ett antal gånger, och min erfarenhet var att det är mycket mindre smärtsamt än getingstick. Jag har hört andra säga det omvända, så jag vet inte om jag bara hade tur.
      Senast redigerad av Azur; 22 May 2009, 20:21.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Jag får väl avvakta tills vidare - kanske blir det en ny bal inköpt som då blir placerad inomhus av ovanstående anledning. Normalt räcker väl en bal cirkus ett tiotal år eller mer för eget bruk. Men någon konkurs blir det ju inte.

        Förresten var övervintrar drottningen?
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        Arbetssätt...