Erfarenheter av Schweiz?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

    Erfarenheter av Schweiz?

    Jag ska ner till Schweiz i sommar och stanna i någon by, har dock inte bestämt vilken. Den borde enligt tanken ha ungefär 1000-7000 invånare. Har någon varit på något sånt ställe förut? Tips? Kan ju tillägga att det blir östra/södra Schweiz som gäller, alltså Graubünden, Ticino, Uri, Surselva, Davos, där någonstans.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är ett mycket vackert land - men oj vad dyrt det är
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Pappersgrej
      • December 2008
      • 14

      #3
      Jag har varit tre gånger i Schweiz. Två gånger på sommaren på det glada 90-talet och förra vintern åkte jag och familjen skidor där. Första gången var 94 tror jag. Då var jag i Chur på affärsresa med jobbet, dock fanns en hel del ledig tid att göra annat på. Den andra gången åkte jag till Silvaplana, då helt enkelt som semester. Förrä vintern åkte jag som sagt skidor och det var i Lenzerheide.

      Kommentar

      • 3 guppy
        • February 2007
        • 2068

        #4
        Ursprungligen postat av Pappersgrej
        Jag har varit tre gånger i Schweiz. Två gånger på sommaren på det glada 90-talet och förra vintern åkte jag och familjen skidor där. Första gången var 94 tror jag. Då var jag i Chur på affärsresa med jobbet, dock fanns en hel del ledig tid att göra annat på. Den andra gången åkte jag till Silvaplana, då helt enkelt som semester. Förrä vintern åkte jag som sagt skidor och det var i Lenzerheide.
        Jo, både Chur och Silvaplana har funnits med i planerna, även Poschiavo verkar intreesant.

        Kommentar

        • Vandal
          • January 2006
          • 1655

          #5
          2000 bodde jag på ett hostel/aktivitetscentrum i Fiesch... riktigt kul vecka och bra plats med mycket äventyrssporter... som sagt är allting snordyrt, men det är värt det...
          over and out /Petter
          Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

          http://saltvattenvandal.blogspot.com/

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Vafan ska man göra i schweiz, utom att få böter för allt?

            Kommentar

            • Vandal
              • January 2006
              • 1655

              #7
              Ursprungligen postat av Narii
              Vafan ska man göra i schweiz, utom att få böter för allt?
              Jag flög skärmflyg, skaffade ett anonymt bankkonto, vandrade i alperna, lärde mig eldkonst, åkte inlines, cyklade downhill, joddlade, discjockade och gick en kurs i digeridoo... inte ett öre i böter fick jag...
              over and out /Petter
              Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

              http://saltvattenvandal.blogspot.com/

              Kommentar

              • linda.n
                • March 2008
                • 459

                #8
                Du ska åka till Ticino! Som Italien fast trevligare (= inga italienare ) det behöver absolut inte vara så dyrt om du inte riktar in dig på de värsta turistorterna. Apenzell är också fint och Zurich såklart. Åker du till tessin så sikta på någon by uppe i bergen runt lago maggiore, super!!

                Hur kommer det sig att du åker just till Schweiz?
                Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                Kommentar

                • linda.n
                  • March 2008
                  • 459

                  #9
                  Ursprungligen postat av Narii
                  Vafan ska man göra i schweiz, utom att få böter för allt?
                  Böter? varför då? vad gör du egentligen?
                  Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                  Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                  Kommentar

                  • 3 guppy
                    • February 2007
                    • 2068

                    #10
                    Det blev tillslut Brienz, en mindre stad strax väster om Luzern och öster om Spiez.

                    Kommentar

                    • DAHLBERG
                      • September 2008
                      • 1598

                      #11
                      Det enda du behöver lära dig är "öppfelbötschgi" Hade en utbytesstudent från Schweiz som lärde mig det ordet, det betyder kort och gott äppelskrutt

                      Det som är bra med schweiziska är att man kan stava orden nästan hur man vill eftersom de inte har något eget riktigt skriftspråk, man stavar som det låter. De använder tyska när de skriver
                      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                      540 liter kulfisk - T. lineatus
                      120 liter salt - Koraller och fisk

                      Kommentar

                      Arbetssätt...