Hur skriva arbetsgivarintyg??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    Hur skriva arbetsgivarintyg??

    Hej,
    Vet att det är en kostig fråga i detta forumet, men här finns ju massor av kompetens även utanför akvarierutorna
    Bakgrunden är att min sambo har blivit av med sitt jobb och hans arbetsgivare har skrivit ett arbetsgivarintyg som inte godkänns av A-kassan.
    Arbetsgivaren påstår sig inte ha gjort något fel, men inget stämmer överens med lönespecar och vi får ingen rätsida på det.
    Nu ska vi försöka printa ner det "rätta" och skicka in till A-kassan så ska dom i sin tur ta kontakt med arbetsgivaren.
    Frågan är bara hur man ska räkna.

    Om anställningen varit med månadslön - Ska man då räkna med samma antal arbetade timmar/månad?? Eller ska man ta dom faktiska timmarna/månad??
    Hur gör man med inarbetad/uttagen komptid - Ska denna räknas som ö-tid när man jobbat in den och som minus när man tagit ut den??
    På vilken månad ska frånvaro/närvaro redovisas? - Den faktiska månaden eller på den månaden den utbetalats/fråndragits d v s efterföljande månad.

    Finns här någon van arbetsgivarintygs-utfärdare som kan svara på detta så är jag jättetacksam.
    Maria
    Maria - Sjöjungfru
  • Antee
    • September 2007
    • 165

    #2
    Hej
    Sitter själv i samma sitts har skickat intyg fram och åter till A-kassan, men det här är "deras": https://www.internetkassan.nu/65/fil...16332278889499.
    Finns fler med/utan ifyllnadsstöd och som pdf eller doc här: https://www.internetkassan.nu/65/Index.aspx?id=147
    Enklast är väl att printa ut ett sånt här och att arbetsgivaren får fylla i det. Har själv fått göra så för att det skulle bli rätt....
    mvh
    Anders
    240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
    112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
    112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
    30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.

    Kommentar

    • starman_
      • March 2004
      • 791

      #3
      Facket hjälper dig säkert med denna frågan, han är väl med?

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Ursprungligen postat av starman_
        Facket hjälper dig säkert med denna frågan, han är väl med?
        Jodå han är med i facket, och var där idag, men dom ville ha ett underlag från oss.
        Att skriva ett är inga problem, problemet är hur jag ska räkna. vad som ska vara med var osv.
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • GöranE
          • November 2008
          • 735

          #5
          Jag hade inte brytt mig om vilka dagar eller månader övertid och dylikt tagits ut. Slå ut allt på ett genomsnitt under förra året så får du fram en månadslön. Gissar att du är ute efter det?
          Jordätare................ inget kommer i närheten!!

          Quidquid latine dictum sit, altum videtur

          Kommentar

          • Antee
            • September 2007
            • 165

            #6
            Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
            Jodå han är med i facket, och var där idag, men dom ville ha ett underlag från oss.
            Att skriva ett är inga problem, problemet är hur jag ska räkna. vad som ska vara med var osv.
            Det borde räcka med att visa facket alla lönespecarna så får dom räkna som dom vill.....
            240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
            112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
            112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
            30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.

            Kommentar

            • Mamma Mia
              • December 2004
              • 2504

              #7


              Här finns en "generell" blankett att fylla i. Tyvärr är det ett himla krångel att fylla i dem - varenda timme under det sista året samt all frånvaro (i timmar) ska redovisas. Jag jobbar på ett lönekontor och gör detta rätt ofta Om nu inte arbetsgivaren klarar av att fylla i denna, så får ni väl göra det själva med hjälp av lönespecarna... fast det ligger egentligen på lönekontorets ansvar.

              Månadslön brukar vara 160-170 timmar. Jag brukar räkna med 160 i snitt. Du ska skriva upp de faktiska timmarna. Det finns en särskild kolumn för övertid.

              Lycka till!
              Always look at the bright side of life

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                Det går inte o skriva dem rätt. De kommer alltid på retur av någon konstig anledning och detta oavsett hur mycket vägledning man får. Tyvärr.
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • Maria - Sjöjungfru

                  • January 2004
                  • 4236

                  #9
                  Ursprungligen postat av Antee
                  Det borde räcka med att visa facket alla lönespecarna så får dom räkna som dom vill.....
                  Haha, ja det trodde han med, och det gjorde han, men dom bara kliade sig i huvudet och bad honom gå hem och räkna och lämna ett underlag.

                  Stort tack för att ni försöker hjälpa till
                  Nu vet jag hur man gör, jag ringde till våran personalavdelning och pratade med en kille som skriver alla våra arbetsgivarintyg, och det har tyvärr blivit några på sista tiden (arbetar på Husqvarna)
                  Om man har månadslön med 40 tim arbetsvecka så räknar man mån - fre i månaden (även dom röda och t ex julafton om det är en vardag) mulitplicerar med 40. Då får man Total arbetstid/månad.
                  Sedan räknar man den minus ev. frånvarotid (ej komp) och då får man en arbetstid. D v s Arbetstid + frånvarotid = Total arbetstid/månad.
                  Plättlätt när man vet hur man ska räkna.
                  Blir nog lite krångligare om det är timarbetstid och för dom som har olika många tim/månad.
                  Nu håller vi bara tummarna för att dom godkänner!!
                  Tack ska ni ha!
                  Maria - Sjöjungfru

                  Kommentar

                  Arbetssätt...