Ny på forumet..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ouscazz

    • February 2009
    • 910

    Ny på forumet..

    Hej alla,

    Jag vet inte hur ni gör här men på många andra forum presenterar man sig som ny medlem, så...

    Mats heter jag, 46 år och bor med min familj på landet mitt i Skåne. Har i min ungdom haft ett antal akvarium i varierande storlek. Det hela började runt 1970 med en honungsburk och tre guppy, honungsburken innehöll snart mer guppy än vatten så det var bara att börja "på riktigt" och på den vägen är det.
    Mina kar har innehållit allt från elefantnosfisk till pirayor, men slutligen fastnade jag för diskus. Mitt sista (senaste) huvudkar innehöll en vacker och välmående grupp med 6 vuxna Royal Blue Diskus, den tidens absolut vackraste och mest färgranna diskus. Den påminde egentligen mest om en brun diskus fast med lite mer blått. Detta var alltså långt innan alla de fantastiska namn och färgvarianter som finns idag..

    Nu, 25 år senare är det dags igen, nytt 350L akvarium är inhandlat, igångsatt och de första fiskarna har bosatt sig, ett litet stim på 30 kardinaler och tre corydoras sterbai. Dessa skall hjälpa mig till en bra vattenkultur innan nya diskusar får ta över kungakronan i karet. Hoppas bara att en del av alla gamla kunskaper och erfarenheter sitter kvar någonstans där i ryggmärgen...

    Övriga husdjur är tre katter, två rottweiler + en blandrashund samt tre hästar... m.a.o. inte svårt att få tiden att gå....
    www.diskusforum.se
    www.loricariidae.se
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Hej Mats.. och välkommen till zoopet

    Mycket har nog hänt de senaste 25 åren men samtidigt så är nog mycket sig likt
    Fördelen nu är ju internet såklart, här kan man få hjälp på sekunden om det skulle behövas.
    Lycka till med ditt nya kar
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Ursprungligen postat av Ouscazz
      Hej alla,

      Jag vet inte hur ni gör här men på många andra forum presenterar man sig som ny medlem, så...

      Mats heter jag, 46 år och bor med min familj på landet mitt i Skåne. Har i min ungdom haft ett antal akvarium i varierande storlek. Det hela började runt 1970 med en honungsburk och tre guppy, honungsburken innehöll snart mer guppy än vatten så det var bara att börja "på riktigt" och på den vägen är det.
      Mina kar har innehållit allt från elefantnosfisk till pirayor, men slutligen fastnade jag för diskus. Mitt sista (senaste) huvudkar innehöll en vacker och välmående grupp med 6 vuxna Royal Blue Diskus, den tidens absolut vackraste och mest färgranna diskus. Den påminde egentligen mest om en brun diskus fast med lite mer blått. Detta var alltså långt innan alla de fantastiska namn och färgvarianter som finns idag..

      Nu, 25 år senare är det dags igen, nytt 350L akvarium är inhandlat, igångsatt och de första fiskarna har bosatt sig, ett litet stim på 30 kardinaler och tre corydoras sterbai. Dessa skall hjälpa mig till en bra vattenkultur innan nya diskusar får ta över kungakronan i karet. Hoppas bara att en del av alla gamla kunskaper och erfarenheter sitter kvar någonstans där i ryggmärgen...

      Övriga husdjur är tre katter, två rottweiler + en blandrashund samt tre hästar... m.a.o. inte svårt att få tiden att gå....



      Vill bara säga Välkommen till forumet! Jättekul att du har hittat hit!
      Jag heter också Mats och är 46 år, blir 47 i april!
      uppdatera gärna hur det går i ditt "comeback"-kar. Discus är alltid intressant - och kan du få med några bilder senare blir det ännu roligare!
      Som sagt, Välommen, Mats!

      Kommentar

      • Ouscazz

        • February 2009
        • 910

        #4
        Tack Nina(?) och Mats!

        Jodå jag lovar att återkomma med rapporter om "nystarten". Glömde nämna att foto är en annan betydande hobby så det lär bli måååånga bilder framöver...
        www.diskusforum.se
        www.loricariidae.se

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av Ouscazz
          Tack Nina(?) och Mats!

          Jodå jag lovar att återkomma med rapporter om "nystarten". Glömde nämna att foto är en annan betydande hobby så det lär bli måååånga bilder framöver...
          Välkommen till Zoopetvi ser fram imot många bilder framöverser att vi är nästan Grannar
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Trevligt med en presentation, välkommen hit!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Välkommen till djurägarens internet värld.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Välkommen!

                Kommentar

                • Naugthy
                  • February 2008
                  • 531

                  #9
                  Välkommen till Zoopet
                  "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
                  "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

                  Kommentar

                  • Ouscazz

                    • February 2009
                    • 910

                    #10
                    Tack alla, jag känner att här finns en otrolig kunskapskälla att ösa ur, hoppas bara att man kan bidra med något vettigt..
                    www.diskusforum.se
                    www.loricariidae.se

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ouscazz
                      Tack alla, jag känner att här finns en otrolig kunskapskälla att ösa ur, hoppas bara att man kan bidra med något vettigt..

                      det finns alltid något att bidra med . välkommen till zoopet!
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Välkommen!

                        Startade du direkt med 30 kardinaltetror? Isåfall kan du behöva hålla koll på vattenvärdena nu i början, man ska gärna börja med max 15 små fiskar eller 5 lite större för att slippa nitrit chock.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Guest

                          #13
                          Välkommen till gänget : )

                          Kommentar

                          • Ouscazz

                            • February 2009
                            • 910

                            #14
                            Ursprungligen postat av JojjeN
                            Välkommen!

                            Startade du direkt med 30 kardinaltetror? Isåfall kan du behöva hålla koll på vattenvärdena nu i början, man ska gärna börja med max 15 små fiskar eller 5 lite större för att slippa nitrit chock.
                            Tack.

                            Det är helt lugnt, jag har koll på läget. Det blir ingen nitritchock med dessa små krabater (15-20mm) och 350 liter vatten, håller så klart ned på fodret.

                            Kul grej det där med att ha superkoll på alla vattenvärden, förr höll man inte på med sånt i någon vidare utsträckning, fiskarna mådde bra ändå. Man lärde sig istället att läsa läget i karet.
                            I diskuskaret fick man så klart vara mer noggran med vattenbyten och städning, men aldrig att jag mätte någon nitrithalt på den tiden. Det funkade bra ändå.
                            www.diskusforum.se
                            www.loricariidae.se

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ouscazz
                              Tack.

                              Det är helt lugnt, jag har koll på läget. Det blir ingen nitritchock med dessa små krabater (15-20mm) och 350 liter vatten, håller så klart ned på fodret.

                              Kul grej det där med att ha superkoll på alla vattenvärden, förr höll man inte på med sånt i någon vidare utsträckning, fiskarna mådde bra ändå. Man lärde sig istället att läsa läget i karet.
                              I diskuskaret fick man så klart vara mer noggran med vattenbyten och städning, men aldrig att jag mätte någon nitrithalt på den tiden. Det funkade bra ändå.
                              Jepp, då är vi några stycken som kör karen på det viset...och det funkar fortfarande.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...