Fiskar fattar bra beslut i grupp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Fiskar fattar bra beslut i grupp

    Fiskar fattar bra beslut i grupp

    sådetså
    Killies is a lifetime passion
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av erikthur
    Fiskar fattar bra beslut i grupp

    sådetså
    Det där hörde jag i något föredrag för någon tid sedan - var det månne Ola Svensson som höll det - minns inte riktigt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #3
      Jag tror inte att jag sagt det på något föredrag så det måste nog ha varit någon annan. Jörgen Johnsson kanske? Han höll ju föredrag på GCG för ett tag sedan.
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        Men det handlar faktiskt inte om att fiskar fattar rätt beslut i grupp!

        Det gäller att de väljer en ledare som fattar rätt beslut, precis som hos homosapiens
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Jag tror inte att jag sagt det på något föredrag så det måste nog ha varit någon annan. Jörgen Johnsson kanske? Han höll ju föredrag på GCG för ett tag sedan.
          ja jäklar - det var ju alldeles nyligen på GCG/GAF-mötet som han pratade om detta exempel.
          Minnet är fortfarande bra på ålderns höst, men det har blivit så förbaskat kort
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            • June 2002
            • 1081

            #6
            Ursprungligen postat av c90368
            Men det handlar faktiskt inte om att fiskar fattar rätt beslut i grupp!

            Det gäller att de väljer en ledare som fattar rätt beslut, precis som hos homosapiens
            Jamen de fattar ju rätt beslut att välja en ledare som fattar rätt beslut och "att en stor fiskgrupp hade större chans att välja rätt ledare, än en liten grupp. Och att en ensam fisk ofta väljer fel".
            Mvh. Ola
            Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
            Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Jamen de fattar ju rätt beslut att välja en ledare som fattar rätt beslut och "att en stor fiskgrupp hade större chans att välja rätt ledare, än en liten grupp. Och att en ensam fisk ofta väljer fel".
              Så kan man också förklara det
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Nu förmänskligar vi väl lite för mycket fiskarna. I stimmet är det väl bara så att varje fisk håller sej samordnad med en 6-8 grannar eller så. Fiskarna väljer ju inte en Aztekisk kejsare eller så...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  • June 2002
                  • 1081

                  #9
                  Ursprungligen postat av erikthur
                  Nu förmänskligar vi väl lite för mycket fiskarna. I stimmet är det väl bara så att varje fisk håller sej samordnad med en 6-8 grannar eller så. Fiskarna väljer ju inte en Aztekisk kejsare eller så...
                  Vem och hur förmänskligar???

                  Det behövs väldigt lite för att göra detta. Om varje fisk har ett tröskelvärde för att följa efter en annan fisk där någon grej ska vara uppfylld samt att vissa fiskar följer och andra leder plus att chansen att följa efter en firre ökar om en annan firre följer efter lite grann, och att detta inte är helt slumpmässigt, utan varje enskild fisk har en lite större chans att göra "rätt" än fel - ja då får man det här reslultatet.

                  Bara för att något verkar vara komplicerat behöver det inte vara det. En hel del kan vara väldigt simpelt. Det ser lite grötigt ut ovan, men i princip skulle det bara behövas tre ja/nej nervcentra. Med många firrar blir "valet" bättre.

                  (Fast OK, människor fattar gruppbeslut med tre nervknutar de också )
                  Senast redigerad av Ola Svensson; 17 November 2008, 20:24.
                  Mvh. Ola
                  Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                  Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #10
                    Å så sticker jag ut hakan och påstår, med tanke på tidigare inlägg på forumet, att detta gäller inte kommunister!

                    Där måste alla följa den självutnämnda ledaren oavsett vad de tycker!

                    End and out!
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      • June 2002
                      • 1081

                      #11
                      Ursprungligen postat av c90368
                      Å så sticker jag ut hakan och påstår, med tanke på tidigare inlägg på forumet, att detta gäller inte kommunister!

                      Där måste alla följa den självutnämnda ledaren oavsett vad de tycker!

                      End and out!
                      Då är jag knastertorr och påpekar att detta inte är unikt för kommunistdiktaturer utan det gäller diktaturer oavsett politisk inriktning.
                      Mvh. Ola
                      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av c90368
                        Å så sticker jag ut hakan och påstår, med tanke på tidigare inlägg på forumet, att detta gäller inte kommunister!

                        Där måste alla följa den självutnämnda ledaren oavsett vad de tycker!

                        End and out!
                        Well med tanke på andra trådar i forumet där alla klagar över hur kass och korrumperade alla politiker är i Sverige och ändå väljs dom om och och om igen
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...