Datorn är tillbaka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

    Datorn är tillbaka

    Efter en stunds lågaktivitet främst pågrund av en dator som inte funkade är jag tillbaka.
    Den slutade funka för 3 månader sen då det usla tagnentbordet var obrukbart. Lämde in den på lagning hos PC-City och räknade med att få tillbaka den efter 2-3 veckor som dem sa. Tiden gick. Efter en och en halv månad så ringde vi hörde varför den inte är klar och varför vi inte hört något. Då får man höra - Den går inte på garantin så därför kan vi inte laga den. (Men tala om det lite tidigare för helvete!) Den gick den iallafall på försäkringen sen efter 1,5 månad. (Garanti är värdelöst! Ingenting går ju på den). Efter 2 månader ringde vi igen. Fortfarande har dem inte börjat laga den eftersom dem inte har tillstånd från butiken. 1 månad senare är den iallafall hemma nu.

    Min förra dator lämnade jag också in för lagning där för 2 år sen. Den lyckades dem tappa i golvet så att skiten gick sönder. Vi fick pengarna tillbaka men jag förlorade mängder av bilder och annat.

    ALDRIG MER PC-CITY!
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Vi handlar på Siba och trivs bra med dem. Har bra erfarenheter när det gäller service och garanti. Dock är även väntetiden där anmärkningsbar men eftersom servicen är så bra kan man stå ut med det.

    Handla på Siba istället framöver
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      bygg själv och lämna in den del som går sönder, då har du garanti/del.

      men visst, man måste kunna plocka ihop saker då oxå....
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • erikmoose
        • November 2005
        • 120

        #4
        Och lämna ALDRIG in något till en firma som innehåller data du behöver.
        Det vanligaste är "installera om op så får vi se om det fungerar" fixen.
        Dvs, sopa rent och lägg i nytt...
        MVH
        Erik Tinnerwall

        http://www.eriksgallery.com

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Vi var tvungna att lämna in datorn i befintligt skick. Alltså utan att ha flyttat över viktig data, eftersom datorn inte startade.

          Måste säga att Siba gjorde vad de kunde iaf. Alla bilder mm var kvar
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • erikmoose
            • November 2005
            • 120

            #6
            Då är det lite svårare.
            Då får man göra backup med jämna mellanrum så slipper man förlora så mycket iaf!
            MVH
            Erik Tinnerwall

            http://www.eriksgallery.com

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av erikmoose
              Då är det lite svårare.
              Då får man göra backup med jämna mellanrum så slipper man förlora så mycket iaf!
              Försöker lägga över alla bilder så vi har dem på båda datorerna + buckupskivor, men ibland "glöms" det bort .. Lägger en del bilder på internet oxå, så finns de där man lägger dem förhoppningsvis
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                El-Giganten har jag dålig erfarenhet av när det gäller"lämna dator på Garanti"slutade med att vi fick köpa en Laptop på grund av att det drog ut på tiden för ett enkelt fel som var mycket vanligt.

                Givetvis så är det ju inte affären som ska ha skit för det för det är inte dem som lagar datorer,men då kanske dem ska se över sina Serviceställen på deras produkter,men jag fick en hel del saker och pengar att det drog ut på tiden efter jag skällde ut dem.
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • BlueJ
                  • January 2008
                  • 261

                  #9
                  Men annars så finns ju usb-minnen det är skit bra att ha som bild buckup har alltid alla mina bilder där och ju inte spec möe just nu så ett usb minne räcker till det just nu men snart fullt med allt så måste ha fler
                  The nicest person is nott always the winner

                  Kommentar

                  • Aircut64
                    • July 2007
                    • 1207

                    #10
                    Eftersom jag är IT Tekniker så är jag jevligt trött på sättet de behandlar kunder, ganska kass service nuförtiden :S !

                    Exakt vad hade skett med datorn 3Guppy?

                    Kommentar

                    • Aircut64
                      • July 2007
                      • 1207

                      #11
                      Ursprungligen postat av BlueJ
                      Men annars så finns ju usb-minnen det är skit bra att ha som bild buckup har alltid alla mina bilder där och ju inte spec möe just nu så ett usb minne räcker till det just nu men snart fullt med allt så måste ha fler
                      Varför inte skaffa en liten extern hårddisk ? Finns ju en hel del schyssta o små som tar ström direkt ifrån USB porten nuförtiden. Med hyffsat schysst lagrings media ^^ .

                      Kommentar

                      • oskarwallin
                        • February 2008
                        • 1080

                        #12
                        Ett bra sätt att själv försöka få ut all data även om datorn inte är trasig är att köpa en ny hårdisk installera Operativsystemet och sätta den gammla som "slave" alltså så den inte Bootar operativsystemet från den eller sätta den i en portabel Hårdisklåda(finns också sladdar för att lätt kunna plugga in dem)... den Installera Operativsystemet på den nya hårdisken. Starta upp Windows eller vad det nu är och plugga in den gammla hårdisken i Usb eller firewire eller vad det nu är och kolla igen dess filer, om datorn inte startas så kan det bero på att disken är trasig alltså fysiskt trasig, eller att någon systemfil har blivitkorrupt eller ifall ett virus eller något har gjort något med systemfilerna. om det är det senaste borde du fortfarande kunna hitta dina bilder och sådant.. men glöm inte att det kan vara Virus på disken, så ha ett bra uppdaterat virusprogram på den nya disken INNAN ni stoppar in den gammla.
                        60,58 liter
                        **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                        *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                        Kommentar

                        • Klinten
                          • July 2007
                          • 1313

                          #13
                          - Tur man inte behöver anlita externa tjänster för att fixa interna datorproblem. Tror gemene man skulle vara betjänta av att lära sig de mest elementära grunderna i hur en dator/os fungerar. Man behöver inte alls mycket kunskap för att själv fixa mycket. Datorn är trots allt (numera) som ett lite mer avancerat lego i uppbyggnad (hårdvara) och de kan de allra flesta lära sig att förstå och hantera.

                          Mitt tips till alla datoranvändare. Ägna några timmar till att läsa på hur datorn faktiskt fungerar. Det har man sedan nytta av resten av "livet". Om inte annat slipper man få tillbaka en dator från service efter två månader med beskedet att den inte gick att laga!!

                          (det är sjävklart en annan sak om det är garantifel)
                          * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                          Kommentar

                          Arbetssätt...