Hjälp med Labbrapport sökes

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Hjälp med Labbrapport sökes

    I skolan (åk 9) håller vi på med Värme. Senaste veckan har vi gjort några laborationer bl.a om hur bra olika ämnen leder värme, men jag skulle behöva lite hjälp med den sista labbrapporten.
    Pappa har försökt hjälpa mig utan att lyckas.
    - Så kom jag på att det finns en massa smarta zoopetare

    Laborationen i korthet:
    Vi skulle ta två glasbägare, hälla i kallt vatten i den ena och lika mycket varmt vatten i den andra (samt mäta temperaturen i dessa). Sedan skulle vi hälla i vattnet från båda bägarna i en större glasbägare, och mäta temp. däri.

    Resultat:
    Temp. i bägare med varmt vatten: 82 grader
    Temp. i bägare med kallt vatten: 22 grader
    Temp. i stor bägare (med vattnet från de två bägarna): 46 grader

    Det jag vill ha hjälp med är slutsatsen där vi ska skriva om varför det blev som det blev, samt svara på vart värmeenergin tar vägen.
    Så, varför blev temperaturen i den stora bägaren 36 grader lägre än det fd. varma vattnets temp. men bara 24 grader varmare än det fd. kalla vattnets temp.?

    (i mitt huvud låter det riktigt, men jag har inga logiska/vetenskapliga tankar om varför det är så (eller, jo det har jag - men de stämmer knappast))


    Någon som vet och kan förklara så att jag fattar?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Kan hänga ihop med att temperaturen i rummet är lägre ?? Alltså lättare att kyla än värma vattnet.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #3
      Jo, men vi mätte temperaturen nästan direkt efter att vi hällt i vattnet från bägarna, så det borde ju inte hinna påverka på så kort tid.
      Senast redigerad av Solid; 03 September 2008, 17:48.

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #4
        Behöver skriva klart labbrapporten ikväll, så det är lite bråttom...

        Kommentar

        • Isolde81
          • August 2006
          • 233

          #5
          Hur stor volym av det varma och kalla vattnet blandade du?
          110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

          Kommentar

          • Solid
            • August 2007
            • 734

            #6
            Ursprungligen postat av Isolde81
            Hur stor volym av det varma och kalla vattnet blandade du?
            Ganska exakt 100 ml av vardera.

            Kommentar

            • Isolde81
              • August 2006
              • 233

              #7
              Som jag förstått så hällde ni vattnet från den varma bägaren och den kalla bägaren i en ny bägare? Hällde ni i dem samtidigt?
              Den nya, tomma bägaren bör rimligen ha varit rumstempererad så det kommer att gå åt energi för att värma bägaren, hur snabbt det går beror bl a på vilket material bägaren är gjord av. Optimalt vore att blanda dem i en termos.
              110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Tja, gissningsvis...

                Burk 1 = 22 grader
                Burk 2 = 82 grader

                Burk (1 + 2) förväntat = (82 + 22)/2 = 52 grader

                Burk (1 + 2) uppmätt = 46 grader

                Skillnad (förväntat - uppmätt) = 6 grader.

                Hypotes: skillnaden mellan förväntad och uppmätt sluttemperatur beror på att vattnet hinner kallna något mellan mätning och upphällning, och på att glasburken proverna hälls samman i är kall.
                Test: Om mätningen sker snabbare och glasburken värms innan proverna hälls ihop borde sluttemperaturen bli 52 grader.
                Senast redigerad av Azur; 03 September 2008, 18:19.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  Ursprungligen postat av Solid

                  Resultat:
                  Temp. i bägare med varmt vatten: 82 grader
                  Temp. i bägare med kallt vatten: 22 grader
                  Temp. i stor bägare (med vattnet från de två bägarna): 46 grader
                  82-22=60

                  Ursprungligen postat av Solid
                  Det jag vill ha hjälp med är slutsatsen där vi ska skriva om varför det blev som det blev, samt svara på vart värmeenergin tar vägen.
                  Så, varför blev temperaturen i den stora bägaren 36 grader lägre än det fd. varma vattnets temp. men bara 24 grader varmare än det fd. kalla vattnets temp.?
                  36+24=60

                  den tog inte vägen den stannade kvar men blev bara en annan faktor där slutprodukten blev 46, då teori i verklighetens fakta är olika ting...

                  (haha inte att tas på allvar)
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • Solid
                    • August 2007
                    • 734

                    #10
                    Tackar, tackar för svaren!

                    För att göra det tydligt: vi hällde i vattnet från de båda bägarna direkt efter varandra, någon sekunds mellanrum. Bägaren var av glas och rumstemperarad.

                    Så utifrån vad ni skrivit så har antagligen en del av värmeenergin "gått åt" till att värma glasbägaren, om jag nu inte fått det hela om bakfoten?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...