Rart ogräs i Gbg!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    Rart ogräs i Gbg!

    Då jag för några veckor sedan passerade Storängsgatan,några hundra meter söder om ingången till Botaniska Trädgården i Göteborg,upptäckte jag att telefonkiosken som brukade stå där var borta.Två små gräsplättar var inhängnade med ett lågt staket och ny skylt fanns uppsatt.Skylten förkunnade att detta var den enda aktuella växtplatsen i hela världen för fetmaskros.Denna art (även kallad sexmaskros) är rödlistad och "akut hotad" eller "CR" som botanisterna säger.
    Även om du som jag tycker att alla maskrosor ser lika dana ut kan det ändå vara mödan värt att ta en liten promenad till denna växtplats om du ändå besöker "Botaniska" t.ex. i samband med utställningen Göteborgs Lustgårdar.Det kan ju vara skoj att någon gång ha fått se en äkta botanisk rarietet.


    (Maskrosor är ett problem för botanister då detta ogräs utmanar själva artbegreppet.Bara i Sverige finns cirka 1000 vad man kallar "småarter"!)
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Haha, vilken cool liten växt!
    "Arten är endemisk och bara känd från Göteborgsområdet. Där växer den i ett villaområde i Göteborg på en remsa av gräs längs en gata i ett fåtal exemplar (endast ett exemplar 2004)."
    Den som är sugen på att odla maskros kan fundera över detta:
    "Arten har på försök introducerats till olika platser, bl.a. till England, men har inte på något ställe lyckats överleva."
    Det visar sig också finnas särskilda problem med att skydda sällsynta ogräs:
    "Arten kan dessutom vara svår att skydda då det är nästan omöjligt att få förståelse hos allmänheten och markägare att värna om ogräsmaskrosor. Exempelvis klipps fetmaskrosen varje år, vilket omöjliggör fröspridning."

    Jag kan riktigt se den kommunala parkskötaren köra över den med gräsklipparen!

    Samtidigt tycker jag kanske inte man behöver bli alltför ledsen om den dör ut - maskros har som sagt tusentals småarter, och antaligen dör det ut och bildas nya närmast på löpande band.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    Arbetssätt...