Visste ni detta om autogiro?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Visste ni detta om autogiro?

    Betalar du nånting med autogiro?

    Visste du att om du en gång gett en firma rätt att ta pengar från ditt konto via autogiro, så behåller de den rätten i evighet?

    Och att du inte har laglig rätt att stoppa betalningen, nånsin, av någon anledning?

    Min flickvän gick tidigare på nJoy gym, och gym vill ju alltid att man betalar via autogiro. Så det gjorde hon.

    Efter nåt år så slutade hon på det gymmet, och kom överens i telefon med nJoy att avsluta kontraktet.
    nJoy fortsatte dra pengar från kontot.
    Då ringde hon igen och sa att hon ville ha kontot avslutat. OK, sa de.
    Och drog mer pengar.
    Då kontaktade hon banken, och gav dem order att spärra hennes konto.
    Då kontaktade nJoy banken, och gav dem order att öppna hennes konto. Och sen drog nJoy mer pengar.

    Hon kontaktade banken igen, och banken berättade att det här är väldigt vanligt. Gym har som affärsidé att de flesta köper kort och betalar via autogiro, men 80% tränar inte. Gratis pengar för gymmet, helt enkelt. Av den anledningen är gymmen väldigt obenägna att sluta dra pengar via autogireringen - och varken banken eller kunden har laglig rätt att stoppa ett autogiro när det en gång satts upp.

    Min flickvän ägnade en hel dag åt att skälla på nJoys chef och att prata med advokat och bank, innan nJoy återigen gick med på att sluta dra pengar från hennes konto.

    Vi får väl se om de håller det den här gången.

    Sensmoral: var försiktig med vilka företag du låter dra pengar från ditt konto via autogiro, och var extra försiktig med gym.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Trollsvans
    • November 2007
    • 1118

    #2
    Det är därför man 1: ska läsa äckligt noggrannt i det finstilta innan man går med på saker, och 2: ta sig tid att betala själv... med så mycket nätbedrägerier som finns, så...
    Att dom sen har rätt via lagen, det är ju bara rent skamligt.
    //Troll

    Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

    Kommentar

    • tessilago
      • July 2007
      • 373

      #3
      JISSES! Visste inte alls detta. Tack för varningen, ska vägra autogiro i framtiden.
      Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

      Kommentar

      • Klinten
        • July 2007
        • 1313

        #4
        - En mytisk sannsaga, sanna mina ord!
        * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Avsluta kontot..
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Beror nog på vilken bank man har, jag kan avsluta alla mina autogiron via en enkel knapptryckning på nätet.
            Har testat detta och det funkar, så byt bank e mitt råd!
            Autogiro kommer jag inte sluta med, alldeles för smidigt för min del.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av Anettejt
              Beror nog på vilken bank man har, jag kan avsluta alla mina autogiron via en enkel knapptryckning på nätet.
              Det bygger på att företaget låter dig stoppa - och seriösa företag gör förstås det, men om företaget vill kan de helt enkelt häva ditt stopp. Det var alltså precis vad nJoy gjorde här. Det är ett avtal företaget men inte du har rätt att häva.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Kan bara säga: Va? Hade inte en susning om det
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Det bygger på att företaget låter dig stoppa - och seriösa företag gör förstås det, men om företaget vill kan de helt enkelt häva ditt stopp. Det var alltså precis vad nJoy gjorde här. Det är ett avtal företaget men inte du har rätt att häva.
                  Då har jag bara seriösa företag då, för jag loggade precis in på min bank o kollade alla. Alla 9 företag "medger" att jag när som helst kan blockera uttag från mitt konto via autogiro.
                  Och som skrivet har jag även nekat företag med direkt blockad.

                  Om ett oseriöst företag skulle vara ansvariga för NÄR kontot skall avslutas, (har bara svårt att tro att det skulle vara sant, men jag skall höra med min bank nästa gång jag är inne hos dom) så är det ju ganska enkelt att bara byta till ett annat konto.
                  Ett konto med 0:- är ju ganska svårt att dra pengar i från.

                  Kommentar

                  • Ibanez
                    • July 2006
                    • 853

                    #10
                    hmm.. detta har ja inte hört talsa om.. o ja e endå ekonomiansvarig.. har en kännsla om att det har lite vilka avtal banken har med de olika företagen och som sades tidigare så beror det på hur stort och seriöst företaget är.. har alltid använt autogiro pga att det är lättare med alla räkningar osv..

                    att ha noll kr på ett autogirokonto kan vara en dålig idé då olika regler ger företagen möjlighet att skicka inkasso på dig.. en dyr saga.. men det bästa är att höra med sin bank osv..
                    Era fiskar ger jag mina till frukost..

                    Kommentar

                    • Guest

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ibanez
                      att ha noll kr på ett autogirokonto kan vara en dålig idé då olika regler ger företagen möjlighet att skicka inkasso på dig.. en dyr saga.. men det bästa är att höra med sin bank osv..
                      Jo men om vi tar trådskaparens exempel med att kontraktet var uppsagt så är det bara att driva det vidare till rättegång.

                      Ett sådant här fall kan man aldrig förlora. Utan när man får den första påminnelsen så kontaktar man bara företaget och ber de skynda på fallet direkt till kronofogden för att du vill ha en rättegång.
                      Tror de flesta backar då ja...

                      Kommentar

                      • Trollsvans
                        • November 2007
                        • 1118

                        #12
                        Det vore nästan skoj om nån faktiskt kom till rättegång med det, så man (rent lagmässigt sett) kan nypa åt ordentligt med skinkorna om ansiktet på alla oseriösa företag och fisa dom på nosen med det...
                        Dags för översyn och upprensning kanske?
                        //Troll

                        Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                        Kommentar

                        • tessilago
                          • July 2007
                          • 373

                          #13
                          Ursprungligen postat av Trollsvans
                          kan nypa åt ordentligt med skinkorna om ansiktet på alla oseriösa företag och fisa dom på nosen med det...
                          Jag fick nog årets fulaste mentala bild i huvudet och började asgarva åt det där...
                          Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

                          Kommentar

                          • fredd
                            • February 2007
                            • 3360

                            #14
                            sånt här är alltid tråkigt att höra. Jag hade nog också kunnat ramla i en sån här fälla hur lätt som helst. Går jag till ett gym och ser att det är en fin byggnad och att det är ett riktigt gym och alla där är trevliga, då tror man att dom är ett seriöst företag och man litar automatiskt på dem.
                            www.frfoto.tk

                            Kommentar

                            • Trollsvans
                              • November 2007
                              • 1118

                              #15
                              Ursprungligen postat av tessilago
                              Jag fick nog årets fulaste mentala bild i huvudet och började asgarva åt det där...
                              Vilket precis är meningen, så klart
                              Det ger också en bra bild av hur otrevligt man vill att det ska vara för den som sitter i mottangande ände/ända (no pun intended), dvs i det här fallet: gymmet.
                              Att man sen nog inte FÅR göra så på riktigt ska man nog vara glad för.
                              Bättre gå genom domstol..
                              //Troll

                              Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                              Kommentar

                              Arbetssätt...