Vad tror ni om Fotbolls EM

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Ursprungligen postat av Guy Palm
    Efter 26 minuter kom det omdiskuterade målet. Wesley Sneijder pressade in ett skott i straffområdet som Ruud van Nistelrooy styrde i mål. Italienarna gestikulerande vilt mot svenske domaren Peter Fröjdfeldt och assisterande domaren Stefan Wittberg och ville få målet till offside. Men målet godkändes eftersom Christian Panucci blev liggande bakom kortlinjen och upphävde offsiden, en av många offsideregler som van Nistelrooy är expert på att utnyttja.
    Det verkar ju som om domaren dömde rätt men då
    1/ Så verkar det vara en regel som få känner till. Den svenske expertdomaren i studion hade kollat i regelboken och rådfrågat flera domarkollegor innan han svarade och ändå angav han fel skäl till varför domslutet var rätt.
    2/ Det är en ologisk regel.
    Motsatta regler gäller ju nämligen åt andra hållet. Dvs om en anfallare står offside och inte påverkar spelet så blir det inte offside.
    Om en försvarare inte påverkar spelet och t.o.m. ligger utanför planen så räknas han ändå.

Nu ser vi fram emot Sverige ikväll - man kan ju alltid hoppas på oavgjort i alla fall.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Måste bara tjöta om dett med offsiden igen
      Detta säger regelboken:

Regel 11
      Kommentar 5:
      Om en spelare lämnar spelplanen för att ställa en motspelare offside
      • ska offside ej dömas
      • ska spelet fortsätta om motståndarlaget får fördel av det – i annat fall ska
      motståndarlaget tilldömas en indirekt frispark från den plats där bollen
      befann sig när domaren stoppade spelet
      • ska spelaren varnas vid nästa spelavbrott

Som jag ser det är domarnas tolkning av detta helt felaktig.
      1/ Italienaren lämnade INTE spelplanen för att ställa motspelaren offside utan för att han föll ut. I det läget han föll ut från planen så fanns ju inte ens offsideläget utan det uppstod några sekunder senare.
      2/ Utifrån domslutet menar domaren uppenbarligen att italienaren kunde se in i framtiden och avsiktligt föll ut. I så fall skulle domaren enligt regelboken också ha varnat italienaren.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 10 June 2008, 16:37.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• MAdden
        • May 2008
        • 213

Men egentligen är det ju skitsamma om det var offside eller inte. Holland vann ju matchen med 3 mål mot noll och totalt spelade ut Italien.

Men hur tror ni det går mot Grekland idag då? Själv är jag nästan säker på en 2-1 vinst till Sverige.

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Ursprungligen postat av MAdden
          Men hur tror ni det går mot Grekland idag då? Själv är jag nästan säker på en 2-1 vinst till Sverige.
          Som sagt jag hoppas på oavgjort.
          Lite överraskande att Daniel Andersson spelar från start. Uppenbarligen är tanken att yttermittfätarna skall satsa offensinvt framåt medan innermittfältarna skall säkra hemåt.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell

Kommentar

• MAdden
            • May 2008
            • 213

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Som sagt jag hoppas på oavgjort.
            Lite överraskande att Daniel Andersson spelar från start. Uppenbarligen är tanken att yttermittfätarna skall satsa offensinvt framåt medan innermittfältarna skall säkra hemåt.
            Jo visst var det överraskande men kan detta ge en svag antydning till att Lagerbäck faktiskt vågar peta i stort sett givna start-elva spelare?

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Jo visst var det överraskande men kan detta ge en svag antydning till att Lagerbäck faktiskt vågar peta i stort sett givna start-elva spelare?
              Snarare kanske helt enkelt att Linderoth ännu inte håller måttet efter den långa skadan.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell

Kommentar

• MAdden
                • May 2008
                • 213

Snarare kanske helt enkelt att Linderoth ännu inte håller måttet efter den långa skadan.
                Men Lagerbäck petade väll Källström till förmån för Daniel? Det var det jag syftade på i alla fall.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Administrator

• December 2001
                  • 48148

Men Lagerbäck petade väll Källström till förmån för Daniel? Det var det jag syftade på i alla fall.
                  OK - men Källström har väl aldrig varit någon given startspelare. Snarare tvärtom, eller hur
                  Lite tråkigt att nu inte Svensson och Källström från start fick chansen ihop på mittfältet.
                  Också lite märkligt utifrån träningsmatcherna där Andersson och Svensson inte har fått spela ihop - nu ställs det stora krav på att de är samspelta redan från start i en viktig tävlingsmatch.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell

Kommentar

• Klinten
                    • July 2007
                    • 1313

- Hehe! Ler lite åt Kjells argumentering kring offsidemålet! Håller med om att det såg mycket märkligt ut man noterade även att de italienska ledarna inte protesterade nämvärt. Det om något brukar vara en indikation på att det kanske inte var helt fel dömt av domaren

Men skitdetsamma! Ny match idag med Sverige inblandat! Tror på en jätteskräll. 3 - 0 till Sverige. Kom ihåg var ni läste det först
                    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

Kommentar

• tälje
                      • May 2004
                      • 177

Att man ställer upp med Daniel Andersson i stället för Kim Källström är för mig en gåta, Kim spelar i en bättre liga och är en bättre spelare vid fasta situationer. Dax för Kim att bojkotta landslaget precis som Zlatan gjorde...

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Ursprungligen postat av tälje
                        Att man ställer upp med Daniel Andersson i stället för Kim Källström är för mig en gåta, Kim spelar i en bättre liga och är en bättre spelare vid fasta situationer. Dax för Kim att bojkotta landslaget precis som Zlatan gjorde...
                        Att ställa sig och sura gör nog inte att man kommer närmare landslaget om man säger så
                        Om inte Sverige leder så lär Källström få komma in rätt tidigt i andra halvlek och då gäller det att visa vad han går för.
                        Att veta vem som skall starta är ju omöjligt avgöra utan att veta hur träningen varit - det märkliga är väl i så fall snarare det som jag skrev om ovan att inte det inre mittfältet har fått spela ihop sig på träningsmatcherna.

Rätt kul match mellan Spanien och Ryssland. Spanien var riktigt duktiga och även om Rysslands försvarsspel var rätt kass så spelade de i övrigt inte alls dåligt.
                        Det blir nog tufft för Sverige mot bägge lagen
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell

Kommentar

• Guest

Och Spaniens fjärde mål var ett offsidemål

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Administrator

• December 2001
                            • 48148

Ursprungligen postat av Lutt
                            Och Spaniens fjärde mål var ett offsidemål
                            Såg du inte ryssen som satt på läktaren och upphävde offsiden
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell

Kommentar

• tälje
                              • May 2004
                              • 177

Att ställa sig och sura gör nog inte att man kommer närmare landslaget om man säger så
                              Om inte Sverige leder så lär Källström få komma in rätt tidigt i andra halvlek och då gäller det att visa vad han går för.
                              Att veta vem som skall starta är ju omöjligt avgöra utan att veta hur träningen varit - det märkliga är väl i så fall snarare det som jag skrev om ovan att inte det inre mittfältet har fått spela ihop sig på träningsmatcherna.

Rätt kul match mellan Spanien och Ryssland. Spanien var riktigt duktiga och även om Rysslands försvarsspel var rätt kass så spelade de i övrigt inte alls dåligt.
                              Det blir nog tufft för Sverige mot bägge lagen
                              och när ska Kim få chansen att spela från start? Daniel har inte varit bättre än Kim iår, nåja får se hur det går nu..

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Administrator

• December 2001
                                • 48148

Riktigt bra första halvlek från Sveriges sida - säkert den bästa i år.
                                Daniel Andersson har för övrigt varit en av matchens bästa spelare
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell

Kommentar

Arbetssätt...