naturligt beteende? - detta om våldtäkter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

Jag håller fullt ut med Katharina.
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

Kommentar

• ize
      • May 2004
      • 612

Ursprungligen postat av Katharina
      Jag anser att män är så överrepresenterade att det får fortsätta att heta våldtäktsmän för mig. Pga den fysiska styrkan och olikheter i vår anatomi, så tror jag inte att det kommer att bli så vanligt med kvinnliga våldtäktsmän heller.

Jo, Ize. Har du barn?
      För det förändrar oftast en kvinna mycket att få barn. De gånger det inte förändrar henne tror jag personligen att hon arbetar aktivt mot förändringen.
      Jag var också "pojkflicka" som sagt, vi har debatterat om det här förrut.. Klättrade högre än killarna, gillade höga farter, Gröna Lund, lattjade bara med grabbar, spelade fotboll, brottade ner grabbarna långt upp i tonåren och var svårövermannad än idag. Jag är smal och bygger också snabbt upp muskelmassa och lägger också på mig bukfett om jag går upp i vikt.

Men jag förändrades jättemycket när jag blev gravid. Jag blev känslig för dofter, höga ljud, höga hastigheter, höga höjder, starka smaker, elaka människor och en riktig kärring helt enkelt i jämförelse med innan.. Även om jag fortfarande är kaxig och går kärringen mot strömmen.

Men jag anser att det är en jättestor skillnad mellan att vara jämlik och sig själv, bejaka sina mjuka och hårda sidor utan att bry sig om gängsle könsroller och att förneka sina mjukare sidor och försöka att vara en man. Jag säger inte att du gör det, alla är vi individer, men jag har sett många tjejer som gör det och så gott som alla tjejer har en massa åsikter om jämlikhet och förhållanden som försvinner efter graviditeten...

Sen ska man givetvis behålla intressen och motion även om man får familj.. om tiden räcker till för indiviualism såklart..
      Jag har inte _bara_ hårda sidor utan gör och uppskattar en hel del väldigt feminina saker också (t ex håller jag på och startar ett eget företag inom hudvård och make-up). Det är bara det att majoriteten av det jag råkar gilla tillhör den mer maskulina könsrollen än den feminina. Jag plockar russinen ur kakan helt enkelt :P

Visst förändras ens åsikter av att få barn, men det är inte en absolut regel att mamman alltid tar hand om barn och hem när de väl har kommit. Själv är jag uppfostrad till största delen av min pappa så jag _vet_ att män är lika kapabla föräldrar som kvinnor.

Nej, jag har inte barn även om jag har upplevt en försmak av vad du beskriver under en kort graviditet. Säger bara en sak, delade frukostar och grillat kött som borde dofta ljuvligt men som stinker så kväljningarna sitter i halsgropen!

Jag förstår att kvinnor i hormonruschen efter födseln totalfokuserar på barnet. Så ska det vara för ett tag, det är en stark instinkt som man inte ska pilla med till en början. Dock, anser jag, måste man efter en tid faktiskt låta den andra föräldern (oavsett kön) få samma chans till anknytning. Det gör man inte genom att ta hela föräldraledigheten och ta på sig full projektledningsansvar för hus och hem. Då _måste_ kvinnan ta sig i hampan, bli en tänkande varelse före mamma och släppa taget en smula. Vidrigt svårt? Japp, alldeles sannolikt, men varför ska du/jag som mamma ha företräde till barnets småbarnsår? Behöver barnet inte sin andra förälder lika mycket? Och behöver inte du/jag en partner som tar halva bördan som en självklarhet?

Visst måste barnen komma i första hand, det är alldeles givet, och därmed kommer också individualistiska intressen att få stryka på foten. Solklart. Vad jag inte förstår är hur så många män kan fortsätta att jobba sina 40+ timmar i veckan och dessutom träna trots att de har småbarn? Det måste ju isf innebära att deras partner drar det tunga lasset och därmed inte får någon egentid alls? Hur schysst är det på en skala? (Eller så kan man ha barnflicka.. men det är ju också en annan tråd)

Vad är det då som krävs? Jo, att kvinnan backar en smula från sitt kontrollbehov och att mannen går fram och tar sitt ansvar. Rätt enkelt i teorin men uppenbarligen lurigare i praktiken, av någon anledning.

Jag förstår också att ekonomin kan göra att familjen tjänar på att den med lägst lön tar ut längst ledighet, men det kan inte appliceras på min situation då jag och sambon tjänar lika mycket, på en tusenlapp när.

För att återknyta till trådens egentliga ämne så är det inte så konstigt att det heter våldtäkts_män_ eftersom vår sociala historia under rätt många generationer har godkänt det som en högst manlig maktdisplay. (Aktiv+öppen =manligt). Då tar det sannolikt ett gäng generationer innan det har blivit så neutralt att man kan förknippa det med en kvinna utan att se det som ett specialfall, och vi är uppenbarligen inte där än.

Eftersom våldtäkt är så starkt förknippat med manlig makt väljer, tror jag, mycket färre kvinnor det sättet att visa sin makt på. Vi har gott om andra sätt att visa makt, att arbeta i det fördolda är (tyvärr) en av signumen för den kvinnliga könsrollen.

Att därifrån dra alla män över en kam och se dem som potentiella våldtäktsförövare är, imho, en helt annan historia och rätt magstarkt. För mig är inte anatomin det som gör skillnaden mellan sexuellt övergrepp och våldtäkt, vilket gör att jag anser att kvinnor är lika potentiella våldtäktsförövare som män.
      Senast redigerad av ize; 07 May 2008, 14:45.
      Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

Amor vincit omnia

Kommentar

• Guest

Slänger mig in i diskussionen.

Jag har dock inte hittat någon statistik på hur många kvinnor som våldtar men jag är dock rätt säker på att det rör sig om några få fjuttiga procent, men sen har vi ju som sagt ett stort mörkertal.

Vanligtvis beskrivs mannen (även i denna tråden) som stora, starka och farliga och kvinnor små, svaga och försvarslösa. Det låter ungefär som när man lyssnade på sagor när man var liten om troll.
        Det skulle inte vara lätt om man var en tanig man som var lite på lyset och på väg vem från krogen och mötte en stor och brunstig baboska

Läste för ett tag sedan i metro om hur många brott som begås av kvinnor och den var riktigt hög, högre än jag trodde, tror det var 4 av 10 som begår brott är kvinnor.
        Kvinnor idag har en högre makt i dagens samhälle och många sitter på höga stolar i regeringen och man kan även se att ökningen bland brott stiger hos kvinnor allt mer. Den moderna kvinnan blir helt enkelt mera våghalsigare.

En sak jag vill påpeka i denna diskussionen är att man inte skall blanda ihop pedofili och våldtäkt, var 10:e våldtäktsoffer är minderårig alltså under 15år.
        Senast redigerad av Gäst; 06 May 2008, 20:45.

Kommentar

• XenOn
          • March 2008
          • 1008

Ursprungligen postat av Lutt
          Slänger mig in i diskussionen.

Jag har dock inte hittat någon statistik på hur många kvinnor som våldtar men jag är dock rätt säker på att det rör sig om några få fjuttiga procent, men sen har vi ju som sagt ett stort mörkertal.

Vanligtvis beskrivs mannen (även i denna tråden) som stora, starka och farliga och kvinnor små, svaga och försvarslösa. Det låter ungefär som när man lyssnade på sagor när man var liten om troll.
          Det skulle inte vara lätt om man var en tanig man som var lite på lyset och på väg vem från krogen och mötte en stor och brunstig baboska

Läste för ett tag sedan i metro om hur många brott som begås av kvinnor och den var riktigt hög, högre än jag trodde, tror det var 4 av 10 som begår brott är kvinnor.
          Kvinnor idag har en högre makt i dagens samhälle och många sitter på höga stolar i regeringen och man kan även se att ökningen bland brott stiger hos kvinnor allt mer. Den moderna kvinnan blir helt enkelt mera våghalsigare.

En sak jag vill påpeka i denna diskussionen är att man inte skall blanda ihop pedofili och våldtäkt, var 10:e våldtäktsoffer är minderårig alltså under 15år.
          HAHAHAHHAA kunde inte ens läsa färdigt så roligt det var

Kommentar

• A C-son
            • December 2007
            • 537

Som sagt... En del normer ändras och dess påverkan är mycket stark.
            Ni minns väl herr Bobbitts öde?

Dramat blev väldigt uppmärksammat och dylika brott (utförda av kvinnor) ansågs tidigare oerhört sällsynta. Inte mindre än fem liknande attacker utfördes dock av kvinnor bara den närmaste tiden kring Bobbitts öde runt om i världen...Vilket förstås är anmärkningsvärt.
            Inventas vitam iuvat excolussie per artes

Kommentar

• Klinten
              • July 2007
              • 1313

Ursprungligen postat av A C-son
              Som sagt... En del normer ändras och dess påverkan är mycket stark.
              Ni minns väl herr Bobbitts öde?

Dramat blev väldigt uppmärksammat och dylika brott (utförda av kvinnor) ansågs tidigare oerhört sällsynta. Inte mindre än fem liknande attacker utfördes dock av kvinnor bara den närmaste tiden kring Bobbitts öde runt om i världen...Vilket förstås är anmärkningsvärt.
              - Men Jösses! Var det inte då polisen åkte och letade efter organet som var slängt i en dikesren. Absurt!
              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

Kommentar

• Gaffel
                • December 2007
                • 6200

Ursprungligen postat av XenOn
                Låt oss börja med mitt namn Xenon. Om du inte visste så är xenon en ev de få ädelgaser som existerar på jorden och då borde den ju också vara annorlunda ellerhur? Nå, nog om mitt namn.
                Tja jag undrade just varför du valt en gas som nick, men visst den är
                ju färglös..

Christiania var det förra namnet på Oslo (Norges huvudstad om du inte visste det redan), så nej det existerar inte längre.
                Den knep Guy!

Jag påstår att kungspingvinen är en hona för att jag inte tror en kvinnlig säl hade hoppat på en manlig kungspingvin bara sådär. Låt detta vara det sista vi skriver i denna diskussion.
                Men att en sälhanne hoppar på en pingvinhanne(anal som anal) slog
                dig så klart inte..
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

Kommentar

• XenOn
                  • March 2008
                  • 1008

ja men ursprungligen var christiania oslo så man kan faktiskt misstolka ellerhur?

Analsex? Hmm inte så troligt va?

Kommentar

• Ola Svensson
                    • June 2002
                    • 1081

Du vet inte mycket om fågelanatomi förstår jag...

Det dräller av djurhanar som har sex med varandra...

Personligen anser jag att vi normalt inte ska använda ordet våldtäckt om andra djur än människan åtminstone inte om vi talar om biologi/evolution. Man använder helre uttryck som "forced copulation", "parasitic spawning", "sneaking", "sperm competiton" och liknande när man beskriver detta. En "riktig" våldtäckt blir lätt trivialiserad om vi skriver att en guppyhane våldtar en hona. En biolog skulle kalla det "sneaking" och "forced copulation" med efterföljande "sperm cometition".
                    Mvh. Ola
                    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

Kommentar

• erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

Vad Ola även antyder att du kan glömma det där urinrör, anus, och vagina när det gäller fåglar. Bägge könen har istället en enda öppning som kallas kloak.
                      Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

Till Ize. Ha ha.. jag tappade bort citatet och orkar inte skriva om

Du misstolkade mitt inlägg totalt. Jag pratade inte om vem som var mest förälder och att ens åsikter ändras. Jag talar om att naturen smäller till kvinnan med hormoner när hon väntar barn, som förbereder henne för att ta hand om och skydda ett helt nytt litet liv.
                        Hon kan gå ifrån att vara kaxig, frammåt, sportig till att inte ens kunna köra bil utan att krocka under graviditeten.
                        Doftsinnet blir känsligare för att skydda bebisen som har en helt ny liten näsa, smaken blir känsligare för att upptäcka dålig mat, höga ljud för att skydda de små öronen. osv..
                        Man ska alltså inte underskatta vad våra hormoner gör med oss och visst ska man som sagt, bejaka alla sina sidor tycker jag men jag anser inte alls att könsskillnaderna ska raderas ut.. Jag anser att vi kan få vara lite olika som våra hormoner skapar oss. Komplettera varandra ist för konkurrera med varandra..

När en pappa väntar barn så vaknar hans behov av att skydda sin familj och då är det jättevanligt att han börjar att jobba en massa för att dra in en massa pengar till familjen, medan hon går hemma och sliter håret av sig för att hon måste ta barnet hela tiden.
                        Min personliga åsikt är att båda föräldrarna behövs lika mycket under uppväxten för att komplettera varandra och båda behöver få vara i fred en stund varje dag så en ensam förälder blir inte lika bra som 2 och båda är oersättliga på sitt sätt.
                        Sen är det tyvärr så att ingen har oftast tid och ork att träna utöver att sköta jobb, hem och barn när man har småbarn.
                        Ojämlik frihet i förhållandet är uselt, tycker jag.

Kvinnans kontrollbehov som du skriver om är skapat av naturen. Om jag försöker beskriva: När barnet föds känner du det som att det är ditt hjärta som har kommit ut ur kroppen. Precis så.. Att amma är inte svårare än att lägga sin egen hand på bröstet, för det är en bit av dig som ligger där. Det handlar inte om kontrollbehov, det handlar om att lämna en kroppsdel från sig.
                        Att nervärdera kvinnans modersinstinkter till kontrollbehov är inte snyggt, tycker jag, känns som mansgrisar skapat det uttrycket.
                        Sen är det klart att det finns individer som går till överdrift och där kommer vi in på maktutövande,
                        kanske för att hämnas på en man som inte gav upp tränandet utan lät henne vara hemma och ta hand om allt medan han fortsatte med sitt liv, sen gnäller han när hon hämnas och alla hatar henne utan att se vad han gjorde. Det är bara sååå synd om honom. Alla mynt har 2 sidor, man är 2 om att träta.. och det är barnen som kommer i kläm...
                        "Gå en mil i mina skor innan du dömer mig", har jag citerat indianordspråket förrut.. Det är så sant, tycker jag.
                        (Jag kan tillägga att jag aldrig har lagt beslag på barnen). Det lät nästan så..

Jag anser inte att kvinnor är lika potentiella våldtäktsmän, men det är min åsikt som jag får ha. Du får ha din.
                        Senast redigerad av Katharina; 07 May 2008, 18:21.
                        Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• ize
                          • May 2004
                          • 612

Fin beskrivning det där "att hjärtat kommit ut ur kroppen" Jag förstår känslan (tror jag)

Jag dömer inte dig, tror vi menar samma sak men pratar lite om varandra Visst har vi könsskillnader, fr a fysiska men jag är inte helt övertygad om att t ex intressen är könsstyrda utan att de är en social konstruktion som vi mycket långsamt och subtilt lär oss från första andetaget.

Väl medveten är jag om hormonernas fruktansvärda kraft, men tankens kraft är jäkligt stark den med. Jag håller bara inte med dig om att det är "naturligt" att mannen FÅR försvinna iväg (för jag tror att det rätt ofta är en flykt, inte alltid hormonstyrt).

Modersinstinkter ÄR kraftfulla, det ska de vara men de får inte vara allenarådande i "all" evighet. Det är ju då problematiken med flykt/hämnd kommer som du själv tar upp .. och barnen hamnar i kläm.

Jag försvarar inte flyende/bekväma män, men jag försvarar inte heller kvinnor med modersinstinkter som fått gå över i kontrollmani. Orsaken till trätorna kan ju lika gärna vara kvinnans ovilja att släppa in partnern som partnerns flykt/bekvämlighet. Eller en blandning av båda, vilket väl är mest sannolikt kantänka.. Förr eller senare ger endera parten upp att försöka och ojämlikheten cementeras.. Tror du inte det?

Ärligt talat tror jag att fler ifrågasätter mannens agerande idag än kvinnans om en sådan sak kommer upp. Det är nog rätt få, iaf i min bekantskapskrets, som skulle hata henne utan att se hans del i det hela..

Lite mer OT: Ett annat fenomen som hormonerna är upphov till är den där glömskan som kvinnor drabbas av efter födseln. Min biologilärare, själv nybliven mamma, (i samband med att vi gick igenom hormonsystemen) förklarade detta med ett "Om vi inte hade detta glömskehormon hade ingen kvinna i världen fått mer än ett barn. Ingen kvinna vid sina sinnens fulla bruk skulle utsätta sig frivilligt för en sådan smärta upprepade gånger!" :P

Bra att vi kan enas om att vi får ha våra åsikter, men visst är det kul att omvärdera/stöta och blöta dem ibland? Jag får återkommer när/om jag får barn så får vi se om jag håller med dig mer

Nu ska jag gå hem från jobbet. Ha det.
                          Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

Amor vincit omnia

Kommentar

• Guest

Ursprungligen postat av Katharina
                            Sen är det klart att det finns individer som går till överdrift och där kommer vi in på maktutövande, kanske för att hämnas på en man som inte gav upp tränandet utan lät henne vara hemma och ta hand om allt medan han fortsatte med sitt liv, sen gnäller han när hon hämnas och alla hatar henne utan att se vad han gjorde. Det är bara sååå synd om honom. Alla mynt har 2 sidor, man är 2 om att träta.. och det är barnen som kommer i kläm...
                            Så enligt dig är det mannens fel om kvinnan gör fel och om mannen gör fel så är det bara hans fel...

Då skriver jag för att göra det mer jämnställt....
                            Sen gnäller hon när han hämnas och alla hatar honom utan att se vad hon gjorde

Det är iofs sant som du skriver att det krävs två för att bråka men bara en för att börja ett bråk.

Kommentar

• Klinten
                              • July 2007
                              • 1313

- Läser och noterar att tråden lever å det allra mesta...själv känner jag inte som om jag kan tillföra något mer då jag i stort sett tappade bort mig efter det 15:e inlägget i denna tråd! Koncentrerar istället på att hålla schack på mina horomoner och testoroner och feromer. Här skall inte ske överlöpningar eller fås hjärtsnörp i onödan.
                              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

Kommentar

• Katharina
                                • December 2006
                                • 4045

Ursprungligen postat av ize
                                Jag dömer inte dig, tror vi menar samma sak men pratar lite om varandra
                                Väl medveten är jag om hormonernas fruktansvärda kraft, men tankens kraft är jäkligt stark den med. Jag håller bara inte med dig om att det är "naturligt" att mannen FÅR försvinna iväg (för jag tror att det rätt ofta är en flykt, inte alltid hormonstyrt).

Jag försvarar inte flyende/bekväma män, men jag försvarar inte heller kvinnor med modersinstinkter som fått gå över i kontrollmani.
                                Ärligt talat tror jag att fler ifrågasätter mannens agerande idag än kvinnans om en sådan sak kommer upp. Det är nog rätt få, iaf i min bekantskapskrets, som skulle hata henne utan att se hans del i det hela..

Bra att vi kan enas om att vi får ha våra åsikter, men visst är det kul att omvärdera/stöta och blöta dem ibland? Jag får återkommer när/om jag får barn så får vi se om jag håller med dig mer
                                Ja, jag i stort menar vi samma sak. Över hormonerna styr inte viljan men viljan kan ju givetvis kämpa emot... De vet ju alla tjejer 1 gång i månaden.. Men det skulle vara intressant med mer forskning i området. Det mest tragiska är ju undervärderingen av puberteten. Då alla hormoner ska komma till kroppen. Vilken stor grej, mycket större än klimakterie när de ska ur kroppen. Och under puberteten ska hela din framtid avgöras i högstadiet och gymnasiet.. När du är som en stinn hormonbomb...

Nej, det är inte naturligt med flyende män men om det pratades mer om det så skulle han inte känna sig så udda/usel och om han kunde ventilera sin panik så skulle den inte bli så stor. Det är synd om alla blivande pappor som inte har någon polare som redan har gått igenom det och som de kan prata med. Män kan ju också behöva prata, var min mening.

Jag säger återigen att jag inte anser att det handlar om någon moderlig kontrollmani. Jag tycker att uttrycket visar på stor kvinnoförnedring eller nedvärdering.
                                Jag tycker att det är en knäpp individ vi talar om, inte en kvinna med modersinstinkter. Antingen en sjuk eller mer troligt en försmådd och överväldigad med sårade känslor människa. Ingen sund förälder låter barnen lida, vare sig kvinna eller man. Det har inte med fader eller modersinstinkter att göra. Hemskt att det är så myntat i samhället detta...
                                Det låter som att du har fått i dig din beskärda del av könsroller och könsindelning..

Ja, jag vet inte vad omgivningen säger. De brukar hålla på den de är vän med i första hand. Men jag brukar försöka hålla mig neutral, man måste inte ta ställning i andras bråk, tycker jag. Det är deras grej. Men generellt i samhället så tycker jag att mannen så ofta ses som så gullig och kommer undan med det mesta. Kraven är inte lika stora på honom, än. Det kommer nog mer och mer.
                                Ja, det är kul att få och ge intryck...
                                Ha dé bäst... Tina

Kommentar

Arbetssätt...