Annonser

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    #31
    Jag tycker inte att jag på något sätt skrivit nedlåtande om någon person, annonsör eller annan, pga eventuellt bristande akvaristisk förmåga. Har det uppfattats på sådant sätt så ber jag om ursäkt.

    Min kommentar på mailsvaret jag fick anser jag vara helt befogad med tanke på svarets attityd och karaktär.

    Okunskap är en fullt rimlig ursäkt, det är dock inte godtagbart när man har möjlighet att upplysas om ett ämne och ignorerar riktlinjer man får, framför allt inte för en levande varelses skötsel.

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #32
      Ursprungligen postat av Whistler84
      Jag tycker inte att jag på något sätt skrivit nedlåtande om någon person, annonsör eller annan, pga eventuellt bristande akvaristisk förmåga. Har det uppfattats på sådant sätt så ber jag om ursäkt.

      Min kommentar på mailsvaret jag fick anser jag vara helt befogad med tanke på svarets attityd och karaktär.

      Okunskap är en fullt rimlig ursäkt, det är dock inte godtagbart när man har möjlighet att upplysas om ett ämne och ignorerar riktlinjer man får, framför allt inte för en levande varelses skötsel.
      Att öht lägga ut en mailkonversation anser jag smaklöst (om man bortser från att det tom strider mot bestämmelser vi har)! OM man inte har godkännande från personen i fråga, vilket jag förmodar att du inte hade.

      Hon får vara hur otrevlig som helst, det rättfärdigar ändå inte att publicera på ett offentligt forum. Folk må ha dålig kunskap, men förtjänar inte att bli uthängda till åtlöje ändå. Speciellt inte utan deras möjlighet att försvara sig.

      Netikett tack!
      Senast redigerad av Dysnomia; 06 March 2008, 12:44. Anledning: Fel ordval
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • Whistler84
        • November 2007
        • 850

        #33
        Då hennes annons togs bort från blocket innan jag postade citatet med vår mailkorrespondens går det inte på något sätt identifiera henne från de eventuella uppgifter citat innehåller. Jag skulle självklart inte hängt ut henne som person.

        Man behöver inte tillstånd från en person för att publicera en korrespondens, dock anses det vara god ton att inte inkludera inblandades namn och/eller annan info som kan härledas till deras identiteter om man inte har uttryckligt tillstånd till detta, vilket som du kan se är något jag tagit hänsyn till.

        Jag är väl bevandrad inom området netiquette.

        För övrigt fick hon möjligheten att försvara sig. Jag uttryckte mig på ett sakligt och artigt sätt, utan att anklaga henne. Hur du får detta till att jag "hängde ut henne till åtlöje" får jag helt enkelt inte ihop. Jag presenterade mitt mail till henne och hennes svar här i tråden, samt en kommentar på detta. Att hon gör sig själv till åtlöje genom dålig attityd är knappast mitt fel. Om hon tvärt om svarat "Oj, tack. Jag visste faktiskt inte detta, jag ska genast lämna fiskarna till butiken eller skaffa ett större akvarie till dem" hade du fortfarande sett det som att jag hängt ut henne till åtlöje genom att posta korrespondensen då?

        Djurplågeri är smaklöst, inte att försöka upplysa dem som pga okunskap orsakar det. Att det här skulle vara någon form av "peka-på-och-skratta-åt"-tråd håller jag inte alls med om, tvärtom har jag upprepade gånger visat på att folk inte kan hjälpa deras okunskap, men att inte ta till sig när folk upplyser dem är beklagligt.

        Jag har själv gjort de flesta nybörjarmisstag man kan göra (och kommer antagligen göra fler) men jag försöker hålla mig á jour om vad jag kan göra för att mina husdjur ska ha det så bra som möjligt. Det är ett ansvar man tar som djurägare, och jag är otroligt glad över att jag hittade Zoopet. Att då få massa skit från andra medlemmar för att man försöker förmedla kunskapen som forumet indirekt ger tycker jag är tråkigt.

        Kommentar

        • Guest

          #34
          Ursprungligen postat av Whistler84
          Att trakassera den stackars flickan är väl inget som direkt hjälper henne.

          Annonsen är för övrigt borttagen och jag lämnar inte ut hennes e-mailadress då det skulle strida mot PUL.
          Och här tycker jag du tydligt talar om var du står!
          Jag är på din sida!

          Kommentar

          • Dysnomia
            • April 2004
            • 1692

            #35
            Ursprungligen postat av Whistler84
            För övrigt fick hon möjligheten att försvara sig. Jag uttryckte mig på ett sakligt och artigt sätt, utan att anklaga henne. Hur du får detta till att jag "hängde ut henne till åtlöje" får jag helt enkelt inte ihop. Jag presenterade mitt mail till henne och hennes svar här i tråden, samt en kommentar på detta. Att hon gör sig själv till åtlöje genom dålig attityd är knappast mitt fel. Om hon tvärt om svarat "Oj, tack. Jag visste faktiskt inte detta, jag ska genast lämna fiskarna till butiken eller skaffa ett större akvarie till dem" hade du fortfarande sett det som att jag hängt ut henne till åtlöje genom att posta korrespondensen då?
            Svar ja! Jag tycker det rimmar illa att "göra en tjänst" för att själv få klappa sig på bröstet. Visst kan man skriva och upplysa folk i allmänhet (märk väl, jag tycker det är precis lika fel som du med för små kar och fel fiskar!), men varför skylta med det på ett forum? Vem gagnar det, mer än dig själv?

            För mig kvittar det VAD en person skriver. Det som skrivs till en person via mail är tänkt att stanna vid det och inte basuneras ut på ett forum med hundratals besökare om dagen.

            Man kan tycka väldigt mycket om olika annonser, men vad har man ut av att diskutera utomstående personer på ett forum?
            Vill man försöka göra något; maila! Men basunera inte ut det på nätet.
            Skånetös i Dalarna
            MIN ZOON!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #36
              Nu börjar det gå väl långt - klaga direkt till dom det gäller, eller anmäl dom till den sida där de annonserar - istället för att anonymt spy galla på dom här, där dom inte ens kan försvara sig.
              Låser tråden och kommer även fortsättninsgvis att låsa/deleta trådar som behandlat annonser på andra hemsidor
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...