digital jmf analog personvåg?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

hur funkar den digitala vägningen egentligen?
    är det värt pengarna jmf analog fjädervåg?
    Killies is a lifetime passion
  • Guest

Tycker klart att den digitala har ett mer exakt mätvärde iallafall.
    (En analog kan ju inte tala om för dig att du väger 43.6kg.)
    Sen om man är fler i familjen så erbjuder ju den digitala minnesfunktioner som inte den analoga har.
    Tycker man sen om glasvågar så är ju den digitala nice att se på med.

Själv har jag en gammal sak i badrummet från 60-talet som jag klätt om i svart galon. Den är retro!!

Kommentar

• erikthur
      • March 2004
      • 9953

OK - men visar vågen samma vikt om man gör 3-5 invägningar inom några minuter.
      Eller är det falsk noggrannhet?

Kommentar

• ize
        • May 2004
        • 612

Min digitala våg (kommer inte ihåg märket) har en egen personlighet . Vissa dagar ger den exakt samma vikt, på decimalen, vid 3 direkt efterföljande invägningar. Andra dagar kan det skilja ett halvkilo ungefär...

Min metod för att få ett hyfsat korrekt? värde är vägning enligt ovanstående och sen ta ett medelvärde . Nu fäster jag inte nån större vikt (haha) vid vågens värde utan kikar mer på trender över tid.. men ändå..
        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

Amor vincit omnia

Kommentar

• NE
          • January 2004
          • 1549

Om vågen är Digital eller Analog spelar ingen roll för exaktheten, det är beroende på kvaliten på vågen inte så mycket tekniktypen (har själv haft två olika digitala där det slog 3kg mellan dem).

Hög upplösning är lättare att få på en digital.
          /Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

• janne dansk
            • June 2004
            • 1740

varför behövar du en så exakt våg , är det så att du kännar dig övervikt / underviktig, eller
            mvh janne
            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

Kommentar

• Raketforskaren
              • March 2006
              • 170

Som erikthur skriver så kan man uppleva en falsk noggrannhet med digitalvågar (underförstått: elektroniska digitala vågar). Det finns ingenting som säger att en elektronisk våg är noggrannare än en mekanisk konstruktion. Två olika vågar, med angiven noggrannhet av samma storleksordning, kommer också att producera samma mätresultat (i snitt).

För den seriösa/nördiga vågspekulanten så är det en balansvåg som gäller (som förövrigt också är digital). Varken den mekaniska fjädervågen (t.ex. badrumsvåg) eller den vanliga digitala vågen väger massa, utan tyngd. Mätresultatet kommer alltså att variera mellan platser som ligger på olika höjd över havet. Vidare påverkas mätresultatet av vädret (högtryck/lågtryck). En balansvåg däremot mäter verkligen föremålets massa. Trots all sin enkelhet så är alltså den uråldriga vågen "smartare" än den dyraste digitalvåg man kan hitta i ett modernt laboratorium.

Erikthur, jag har fått för mig att du arbetar inom vården. Försök få tag på någon gammal, avställd, skjutviktsvåg. Gammal vacker (och smart) mekanik, kombinerad med tillräcklig mätprecision. Andravalet bör väl bli en elektronisk våg. De är nog inte dyrare (snarare tvärtom) än en vanlig fjädervåg (givet samma precision) och är fullt tillräckliga för mätning av en persons massa, med godtagbar noggrannhet.

Kommentar

• erikthur
                • March 2004
                • 9953

Ursprungligen postat av janne dansk
                varför behövar du en så exakt våg , är det så att du kännar dig övervikt / underviktig, eller
                mvh janne
                Överviktig vet jag om att jag är även om jag nu ser en långsam viktnedgång.
                Viktigare (sic) är dock att ha järnkoll på kortsiktiga trender eftersom jag har behov av vätskedrivande behandling (som jag dock inte är helt nöjd med). Jag vill inte riskera ett akut lungödem igen. Det är inte roligt alls.

Sant - visst är all gammaldags teknologi ofta överlägsen modernare approximationer eller hur man nu skall uttrycka sej...
                Senast redigerad av erikthur; 25 January 2008, 05:12.

Kommentar

Arbetssätt...