Grönsåpa som (kruk)-växtnäring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gjordavljus
    • August 2004
    • 212

    Grönsåpa som (kruk)-växtnäring

    Fick tipset av en mycket gammal dam som jag bott granne med. Hon vattnade sina krukväxter med utspädd grönsåpa (Sic!) då och då och påstod att det var en bra gödning och att växterna fick otrolig fart. Kan detta verkligen stämma? Jag har provat några gånger och växterna tog ingen skada i alla fall. De verkar må fint...

    Det finns ju så många växtexperter här på zoopet... Är det någon som kan värdera om grönsåpa som växtnäring är ett billigt alternativ för krukväxter, eller bara en skröna???
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=302416
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Grönsåpa är, enligt tillverkarens DeLaval datablad, flytande vegetabilisk olja, flytande vegetabilisk fettsyra, och kaliumhydroxid.

    Kalium är ett viktigt näringsämne för många växter, så växter med kaliumbrist kan säkert reagera positivt på en utspädd dos grönsåpa.

    Däremot tror jag att det finns bättre sätt att ge kalium till sina växter än via grönsåpa.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Morellen
      • November 2003
      • 4349

      #3
      den varianten har jag aldrig hört, däremot har jag sprayat med såpan för att bli av med ohyr. Som akvarist har man ju toppengödning till krukväxterna efter varje vattenbyte.
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

      Kommentar

      • Bette
        • September 2006
        • 635

        #4
        Grönsåpa är nog bra till mycket. Jag tvättar min golden med det. Efteråt luktar hon lika gott som en nytvättad matta och får en jättemjuk päls. Ska faktiskt prova att använda det till mina blommor , det kan säkert vara bra.
        Senast redigerad av Bette; 06 January 2008, 13:42.
        Elisabet

        Kommentar

        Arbetssätt...