SF och Fantasy - FILMtips

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

SF och Fantasy - FILMtips

Vi har ju en tråd med böcker, tänkte (på begäran) starta en liknande om film. Tycker det är smidigast att dela upp dem i två - jag läser hellre än ser film (min fantasi är i färg och väldigt högupplöst men film är oxå kul.

Alla har ju sett, eller känner till alla de "vanliga" filmerna typ Star Trek, Stjärnornas krig, Sagan om Ringen osv - men what else?

En udda, tecknad film (tecknad på "filmad" film av riktiga människor) är "Trollkarlarnas krig". Minns tyvärr inte namnet på skaparen och har aldrig hittat den igen (förresten - det KAN ha varit Ralph Bakshi).

"Willow" - underbar rolig film för alla åldrar (ja kanske inte treåringar) med alla sagans ingredienser av småknytt, häxor, magi...

David Bowie´s "Labyrinth"

"Spirited away" anime-saga

"Howls movin castle" anime-saga efter Diane Wynn Jones bok

"The Nightmare Before Christmas" http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=38051

Wallace & Gromit + alla andra produktioner av Aardman Animations och Nick Parker.

Dragonheart - den första är bäst, man KAN se uppföljaren också

.... äh nu orkar jag inte mer. Ni får fortsätta
    Senast redigerad av Mamma Mia; 25 December 2007, 16:34.
    Always look at the bright side of life
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

"Willow" var den första jag tänkte på också...

Det ska ha kommit en ny film som heter "Wolfhound" tror jag... Med en krigare som ska besegra onskan... Ska leta efter lite mer info...

Den senast "Pirates of the Carabien", själva storyn är inte så mycket mer än tidigare men Johnny Depp är så fantastisk!!! Jag skrattade så att all mascara var borta när filmen var slut...
    Senast redigerad av Katharina; 25 December 2007, 13:51.
    Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Julle*
      • July 2007
      • 484

Pirates of the Caribbean

De fins ju Eragon, som kunde blivit en riktigt bra film om dom läst boken bättre o gjort filmen längre. Blev så jäkla besviken när ja såg filmen, se inte filmen om du ÄLSKAR boken.

Sen glömde du Harry Potter, som bör vara lika känd som Sagan om ringen.

Har hört att de ska va en annan som ska spela Harry Potter i sista filmen :S Nån som vet om de e sant?
      msn: Julia_puma@hotmail.com
      Mvh Julle

Kommentar

• Mamma Mia
        • December 2004
        • 2504

Tyckte "Harry Potter" och "Pirates..." var så självklara att de inte behövde nämnas Jag blev också grymt besviken på filmen Eragon så den tog jag inte med - den var USEL.

Kommentar

• rödtoppen
          • June 2006
          • 3148

Ursprungligen postat av Mamma Mia
          Alla har ju sett, eller känner till alla de "vanliga" filmerna typ Satr Trek, Stjärnornas krig, Sagan om Ringen osv - men what else?

Nja... tror du att alla känner till Star Treks(ST) alla serier?
          Det finns:

ST TOS (The Original Series) orginalserien med kapten kirk
          ST TNG ( The Next Generation) visas på tv.
          ST VOYAGER
          ST DS9 (Deep Space 9)
          ST ENTERPRISE
          .. och den tecknade

Det kommer en ny ST film till nästa år...-väntar med spänning
          / dtoppen /

Kommentar

• Guest

Eftersom jag är lite av ett anime-fan så borde väl typ ghost in shell, cyborg 009, hellsing och akira räknas in som sf och fantasy...

Sen vet jag ju inte var man drar gränsen, gillar ju "monster"filmer där man ibland får se groteska stora muterade djur....

Edit: starzinger måste ju verkligen vara med, det är ju både en klassiker och SF
            Senast redigerad av Gäst; 25 December 2007, 16:50.

Kommentar

• Mamma Mia
              • December 2004
              • 2504

Starzinger?! Hmm... den har jag inte sett.. måste lägga på minnet.

Men apropå monsterfilmer (som jag är barnsligt förtjust i ) så ska förstås Godzilla nämnas - och Jurassic park, men de är ju så självklara. En riktigt gammal kultfilm som får mig att skratta högt är "Hotet från underjorden" - den där med de stora "maskarna" som äter upp bilar och folk på löpande band

Sen har vi ju "Predator" och "Terminator"

Serien "V" finns att hyra numer... liksom Arkiv X!

En UNDERBAR serie som heter "Taken" måste oxå rekommenderas. Sonen och jag satt som limmade i ett par dygn och såg igenom alla avsnitt på en gång (ja vi sov lite också...)

"Närkontakt av tredje graden"

"Contact"

"Cocoon"

"Blade" den första... de andra är inte lika bra.

"Det femte elementet"

"Final fantasy"

"Rocky Horror Picture Show" ett måste

"The Secret of Nimh" underbar allvarlig och spännande film för de lite större barnen samt vuxna - fantastiskt vackert tecknad.

Baron Munchausens äventyr

"The butterfly effect"

"The league"

"Mars attacks" hysteriskt rolig

"V for Vendetta" slick film!

"Daredevil"

"Minority report"

"X-men"

"A clockwork orange"

"Matrix" (förstås)

... och så får vi inte glömma "Pans labyrint", och "Antz", "Men in black", "Robocop",

Men se inte A.I. om ni inte är hårdhudade - jag blev deprimerad vid blotta tanken i flera månader efteråt, den är så fruktansvärt sorglig och tröstlös... och den nya King Kong är så usel att man gäspar och stänger av den.

Kommentar

• Guest

Starzinger är en anime serie....om du säger Alien och predator så säger jag Alien vs predator (AVP), AVPR har väl biopremiär nu eller är jag helt ute och cyklar.

Någon mer än jag som har sätt The Host

Kommentar

• jojomek
                  • March 2006
                  • 39

Ni har ju helt klart missat Battlestar Galactica!! underbar serie

Kommentar

• rödtoppen
                    • June 2006
                    • 3148

Ursprungligen postat av jojomek
                    Ni har ju helt klart missat Battlestar Galactica!! underbar serie
                    Neeeeeej, inte det möget .
                    Köpte 1:a säsongen på videomix, en dag senare la jag ut den på Tradera.
                    / dtoppen /

Kommentar

• Azur
                      • March 2003
                      • 12946

SF favoriter:

* Alien (trots kontinuitetsfelen i klippningen) och Aliens, filmerna Battlestar Galactica försöker imitera men misslyckas. Senare filmer i Alien-serien är polisskolan-usla, tråkigt att de förstörde en så lovande franchise.

* Blade Runner. 80-tals-estetik när den var som bäst.

* Starwars 1 och bitvis 2, originalversionerna, inte Lucas retro-förstörda versioner. Kan ingen berätta för Lucas att datagrafiken helt enkelt inte tillräckligt bra än för att omärkligt smälta in i spelfilmer med filmade människor - och hur moraliskt kissnödig måste Lucas ha varit för att ändra scenen där Solo skjuter Greedo?
                      Resten av Starwars serien är barnfilmer, och dåliga såna.

* Pitch Black. Minimal budget, men kärv ton och inte en dålig film totalt sett, och Vin Diesels enda bra roll nånsin.

* The Thing (Carpenters version). Trots att effekterna är oerhört föråldrade idag.

* Matrix. Behöver jag säga "första filmen"?

* Robocop. Dito.

* Påminner mig om att jag gillade Terminator 1 & 3.

* The butterfly effect räknas väl som sci fi? Den innehöll tidsresor, om än via magi...

Fantasy:

Willow, förstås.

Conan Barbaren, ännu mer förstås. Håller sig mestadels på rätt sida om cheese-linjen, och har en av de bästa soundtracken nånsin. Se bara upp med alla sequels och spin-offs, alltsammans smörja.

Indiana Jones, första filmen. Jösses vad nyskapande den var när den kom!

Sen kommer jag inte för närvarande på nån jag tycker bör nämnas. De flesta fantasy och sci-fi filmer är antingen generande dumma (Aliens Resurrection, Minority Report, The day after tomorrow, Närkontakt av tredje graden) eller barnfilmer (E.T., Den Oändliga Historien, Harry Potter) eller både-och (de tre nyaste Star Wars, Godzilla, Armageddon).
                      Senast redigerad av Azur; 25 December 2007, 20:43.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

"The Mothmans Profeties"...

Skräckfilm... "The thirteen ghost" som faktiskt rentav har en tanke bakom sig..
                        Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• diväteoxid
                          • December 2006
                          • 356

Annorlunda filmer som jag rekommenderar:
                          Cube http://www.imdb.com/title/tt0123755/
                          Primer (riktigt svår att hänga med) http://www.imdb.com/title/tt0390384/
                          Memento http://www.imdb.com/title/tt0209144/

Finns mer men får börja med dessa...älskar filmer som är riktigt "krångliga"...
                          Har sett I am legend ( http://www.imdb.com/title/tt0480249/ ), liten besvikelse men heltklart sevärd.

Kommentar

• diväteoxid
                            • December 2006
                            • 356

Mera...kan inte sluta tänka på alla bra filmer...
                            Ever since the world ended http://www.imdb.com/title/tt0283337/
                            The man from earth http://www.imdb.com/title/tt0756683/

Det jag kan informera är att många av dessa filmer kanske inte är det lättaste att hitta i svenska hyrbutiker...tyvärr...men det går att importera mycket bra "icke Hollywood" produktion.
                            Senast redigerad av diväteoxid; 26 December 2007, 16:52.

Kommentar

• Azur
                              • March 2003
                              • 12946

diväteoxid: litet avbrott från temat från tråden här, men jag gillar också såna filmer och kan tipsa om Mulholland Drive, The Usual Suspects, Jacobs Stege, och kanske The Beast of War, fast i den sista är det inte så mycket att reda ut men andra gången man ser den inser man att en central frågeställning i filmen kanske inte riktigt var som man trodde första gången.

Tilläggas kan att Blade Runner egentligen också är en sån film; jag utgår ifrån att alla sett den redan så...
                              .
                              .
                              .
                              .
                              .
                              (spoiler space - sluta läsa här om du inte sett Blade Runner än!)
                              .
                              .
                              .
                              .

...huvudpersonen Deckard i den filmen är egentligen själv en replikant som tillfångatagits och fått sitt minne ersatt med minnena från den blade runner som blir skjuten i början av filmen.
                              Det droppas lite hints om det under filmens gång, men det är bara i director's cut versionen man har nån chans att upptäcka det.
                              Senast redigerad av Azur; 26 December 2007, 17:15.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

Arbetssätt...