Problem med tv köp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    Problem med tv köp.

    hej.
    köpte förra onsdagen en Samsung LE-32S81B på Netonnet utanför Göteborg. På Torsdagen började bilden skaka och var lite knepig, trodde då att det berodde på kanalen eftersom det slutade efter 2-3sekunder. I Fredags skulle jag och en polare kika på en film, då blev Tvn helt konstig efter 15-20min, bilden började skaka och blev helt huller om buller på Tvn. I lördags åkte jag med tvn till netonnet och bytte den. När jag var där var det nån grinig snubbe som klagade på att jag hade tejpat på kartongen, jag svarade att det var för att inte tvn skulle ramla ur eller vad som helst, en säkerhets grej för att dne inte skulle bli mer konstig.
    Hela tiden har bilden på Tvn var riktigt värdelös, bilden hänger inte med för 5öre när man kikar på varken tv eller genom dvdn. Jag vet att Lcd tv kan vara lite knepiga när det gäller sånt, men inte sådär jävla konstigt som min tv är. Den nya Tvn var det lika dålig bild på. Men problemet med att bilden börjar skaka och bli helt knas är borta.
    Skulle kika en film igår, och kände då att bilden var för jävla dålig och att detta aldrig kommer funka att kika på i längden. Så efter jobbet idag åkte jag in med Tvn och tänkte lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka. Då är det samma griniga snubbe som förra gången, och han säger att dom aldrig kommer ta emot Tvn då jag har tejp på kartongen, och för att jag brutit upp påsen till fjärrkontrollen och manualen. Han började tjöta om att dom aldrig kommer kunna ha den i butiken då folk kan få för sig att skriva till tidningar att netonnet lurar kunderna och säljer begagnade tv apparater, men det gör väl i vilket fall om någon nu lämnar tillbaka en tv, oavsett om man har lite tejp på kartongen eller inte?
    Jag läste på mitt netonnet kvitto att om man nu ska lämna tillbaka en tv och fjärrkontrollen eller manualen saknas, så får man pröjsa 500kr eftersom det saknas. Jag frågade då om jag inte kunde ge dom 500kr så kan dom bara beställa en ny kartong men det fanns inte en chans att det skulle funka tydligen.

    Ska det vara såhär?
    Känns ju lite som att jag blivit blåst, det är ju självklart att man öppnar påsen till fjärrkontrollen och manualen om man nu köper en tv?
    Finns det typ någon konsuments grej man kan vända sig till och fråga om detta?

    /Fredrik
    www.frfoto.tk
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    #2
    Är det inte två veckor ångerrätt på ALLT man köper?? Inte privatköp då men i butik där man får kvitto. Har för mig att det är så enligt konsumentköplagen.
    Eftersom dom verkar var livrädda för dålig PR så kan du ju hota med att gå till tidningen

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Nej, så ska det absolut inte vara!
      På din kommuns hemsida kan du garanterat hitta kontaktuppgifter till konsumentrådgivaren i din kommun. Vänd dig i första hand till h*n. Det brukar räcka med lite stöd i ryggen och paragrafer om ens rätt för att man ska stå på sig lite mer i butiken.
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        Stå på dig! Men välj plasma nästa gång, det gjorde jag och är helnöjd.

        Kan det vara så att de har en anna TV som du kan tänka dig? Då blir dom nog lenare i munnen!
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #5
          Ursprungligen postat av battalionP
          Är det inte två veckor ångerrätt på ALLT man köper?? Inte privatköp då men i butik där man får kvitto. Har för mig att det är så enligt konsumentköplagen.
          Eftersom dom verkar var livrädda för dålig PR så kan du ju hota med att gå till tidningen

          /Hans
          Det är "skälig tid" som gäller och under två månader gäller som skälig tid enligt KO, för reklamation.

          Netonnet på nätet skriver följande om sin ångerrätt:
          "Tänk på att du har ansvaret för att produkten är väl skyddad i transporten tillbaka till oss. Paketera varan väl. Varan ska alltid returneras i den ursprungliga produktförpackningen med det specialgjorda inneremballaget som är tillverkat för att skydda produkten. Lägg sedan denna kartong i det transportemballage som produkten levererades i till dig. Om du inte har kvar detta emballage så går det självklart bra med likvärdigt emballage istället. Tänk därför på att spara dessa kartonger, åtminstone under de 14 dagar som ångerrätt & öppet köp gäller."
          Senast redigerad av Dysnomia; 13 November 2007, 19:18. Anledning: Felcitering
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • Koksalt
            • November 2007
            • 498

            #6
            Ursprungligen postat av battalionP
            Är det inte två veckor ångerrätt på ALLT man köper?? Inte privatköp då men i butik där man får kvitto. Har för mig att det är så enligt konsumentköplagen.
            Eftersom dom verkar var livrädda för dålig PR så kan du ju hota med att gå till tidningen

            /Hans
            Konsumentköplagen är stenhård!

            Allt som kan hänvisas till att det var fel redan från början ska antingen gå tillbaka eller ersättas med ny vara. OCH det är inte köparen som ska bevisa detta utan säljaren. (alltså att det inte var fel redan från början)
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Vill man kritisera en namngiven affär så är det inte tillåtet att göra det anonymt - så ange namn
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • fredd
                • February 2007
                • 3360

                #8
                oj sorry glömde det, Fredrik Rollén.

                Ska försöka leta upp något nummer imorn.
                Tycker det är bullshit att det ska vara såhär, med tanke på att alla tillbehör är med + att tvn funkar.
                www.frfoto.tk

                Kommentar

                • starman_
                  • March 2004
                  • 791

                  #9
                  varför köpa i den affären överhuvudtaget,,garantier är svårt att få igenom hos dem och de får man oftast köra en bit med innan du hittatr ett service ställe som de har avtal med.

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Jag har inte själv handlat his NetonNet men har faktiskt bara hört bra om deras "garanti" åtgärder.
                    Vet flera som betsällt via Internet och när det sedan varit något fel så har NetonNet skickat en fraktsedel per post för att returfrakten ska bli gratis för konsumenten. Det har heller inte verit något problem att få varan reparerad/utbytt ed gratis frakt tillbaka.

                    Antingen har du haft enorm otur, eller så har du so många andra gått på niten att "platt-tv" är så himla bra. Gämfört med en "rikitgg" bildrörs-tv s¨har både LCD och Plasa-tv betydligt sämmere kontrast och responstid, vilket kan uppfattas som grå resp hackig bild.
                    Om en vanlig bildrörs-tv skulle klara HD-tv upplösning så kulle en LCD eller Plasma ALDRIG komma i närheten av samma bildkvalitet, och med tanke på att de alldra flesta fortfarande inte har någon HD-tv källa så ger fortvarande en "vanlig" tv oftast bäst bildkvalitet.

                    Digital-TV är inte lika med HD-TV
                    DVD är inte lika med HD-TV

                    Många använder dessutom SCART eller Komposit-video signal mellan digital-tv-box eller dvd-spelare vilket ytterligare försämrar bild kvalitén.
                    Om man ska utnyttja digital-tv'ns eller DVD'ns fulla potensial ska de anslutas till TV'n med en HDMI-kabel. VIll man utnyttja (platt)TV'ns fulla potensial ska man dessutom ha en HD-TV-digitalbox eller em HD-DVD-spelare alt. Blue-Ray-Spelare.

                    Som sagt ånga tror att större är bättre men det är absolut inte hele sanningen.

                    PS. Hur många har föresten en surrond anläggning men bara en stereo signal mellan DVD och förstärkare, ganska många skulle jag tro. Men som vanligt plasebo effekten är inte att undersakatta DS
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • fredd
                      • February 2007
                      • 3360

                      #11
                      jag har också alltid haft bra relation med netonnet innan, detta är det första som känns löjligt.
                      Jag har inte hunnit ringa runt ännu då jag har jobbat mycket denna veckan och även gått i skola.
                      Men imor nska jag ringa deras kundservice och snacka med dom, och på måndag någon sån konsument grej.
                      www.frfoto.tk

                      Kommentar

                      • Nils Holmström
                        • November 2004
                        • 2195

                        #12
                        Verkar väldigt löjligt att skylla på att emballaget är öppet. Är det fel på varan så är det, och hur ska du kunna upptäcka felet om du inte öppnar lådan? De tänker väl ändå inte sätta tillbaka en vara som inte fungerar i butiken och sälja den till någon annan? Eller hur tänker de?
                        222 liter Malawi

                        Kommentar

                        • C.Ciklid
                          • February 2005
                          • 12055

                          #13
                          Riksdagen är den högsta beslutande församlingen i Sverige. Till riksdagens uppgifter hör att besluta om lagar och om statsbudgeten.

                          Läs igenom detta ett par gånger. Skittråkigt, men du kommer snart inse dina rättigheter utan att bli bortkollrad av kundservis eller någon annan.

                          Vad det gäller köp av tex platt tv så är det mycket skit som är ute på försäljning för billiga slantar. Du har oftast en livslängd på kasnke 5 år om du tittar mycket på tvn (vet detta på egen efterforskning och samtal med tv-reparatör). Du kan få inbränning av kanalernas loggo eller texttv om du har det står på/tittar ofta på en viss kanal konstant. Man kan även få bortfall av rutor i bilden.

                          Att bilden kanske flimmrar osv kan även bero på fel inkopling via dekoden/dvd/video. KAsnke behöver du en finare optisk kabel tex.

                          //Camilla
                          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                          Kommentar

                          • Guest

                            #14
                            Hej du!
                            Jag har handlat massor av Netonnet och har bara gott att säga om deras kundtjänst.
                            Mitt råd, ring dom! (För att slippa griniga gubben i affären.)
                            För visst tolkar jag det så att du vill lämna tillbaka en defekt vara?
                            Givetvis packar man upp allt innan man kan konstatera att varan är defekt.
                            Jag är ganska säker på att ett litet samtal till deras kundtjänst avhjälper detta problem!

                            Kommentar

                            • Guest

                              #15
                              Glömde bort att säga:
                              Hota inte dom med tidning eller dylikt.
                              Detta brukar bara ha negativ effekt.
                              Var saklig och vänlig, det kommer man långt med....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...